Przedmiotowy
system oceniania z chemii w Gimnazjum w Starym Pilczynie
Ogólne zasady dotyczące obszarów, form i skali oceny
Osiągnięć edukacyjnych uczniów
1.
Ocenie
podlegają wiadomości i umiejętności ucznia z chemii określone programem
nauczania
2.
Zakres
wiadomości i umiejętności oraz poziom wymagań edukacyjnych przedstawiany jest
uczniom na początku każdego roku szkolnego oraz rodzicom uczniów za
pośrednictwem wychowawcy klasy (lub na jego życzenie – bezpośrednio przez
nauczyciela przedmiotu) na zebraniu organizowanym przez wychowawcę.
3.
Przy
ocenie osiągnięć i form aktywności ucznia stosuje się skalę zawierającą stopnie
od 1 do 6 (również z (+) i (-) ).
4.
Ocenie
podlegają następujące formy aktywności uczniów:
a)
prace
pisemne: sprawdziany całogodzinne i krótkie „kartkówki”
b)
odpowiedzi
ustne
c)
prace
domowe
d)
prowadzenie
zeszytu przedmiotowego
e)
przygotowanie
do lekcji
f)
aktywność
w procesie dydaktycznym
5.
oceny
wystawiane przez nauczyciela są jawne i na życzenie ucznia i jego rodziców są
uzasadniane.
Zakres,
elementy i kryteria szczególne brane pod uwagę przy ocenie różnych obszarów
aktywności ucznia
Prace pisemne
1.
Sprawdziany
wraz ze znajomieniem uczniów z zakresem materiałów i kryteriami wymagań są
zapowiadane co najmniej tydzień wcześniej
2.
Sprawdziany
całogodzinne obejmują jeden lub kilka działów zrealizowanego materiału
nauczania
3.
Krótkie
sprawdziany „kartkówki” (5 do 10 minut) nie muszą być zapowiedziane i obejmują
materiał zrealizowany na ostatniej lekcji i poszerzony o znajomość podstawowych
praw, zasad, definicji bezpośrednio związanych z realizowanym materiałem
4.
Sprawdziany
całogodzinne są obowiązkowe
5.
Jeżeli
uczeń z powodu nieobecności nie pisał sprawdzianu całogodzinnego powinien
przystąpić do jego napisania w terminie 2 tygodni
6.
Ocenę
otrzymaną ze sprawdzianu uczeń może poprawić po uzgodnieniu z nauczycielem
7.
Prace
pisemne ocenia się następująco:
Do 29% -
niedostateczny
30% do 59% -
dopuszczający
60% do 74% -
dostateczny
75% do 89% -
dobry
90% do 100% -
bardzo dobry
- uczeń, który
otrzymał ocenę – bardzo dobry oraz rozwiązał zadanie dodatkowe o rozszerzonym
stopniu trudności otrzymuje ocenę – celujący
8. sprawdziany
oceniane są według kryteriów określonych w poziomach wymagań edukacyjnych na
poszczególne stopnie.
Rozróżnia się
wymagania:
- konieczne na
ocenę dopuszczającą
- konieczne +
podstawowe na ocenę dostateczną
- konieczne +
podstawowe + rozszerzające na ocenę dobrą
- konieczne +
podstawowe + rozszerzające + dopełniające na ocenę bardzo dobrą
Ocenę celującą
otrzymuję uczeń za osiągnięcia w konkursie chemicznym.
Odpowiedzi ustne
1.
Oceniane
są według kryteriów określonych w poziomach wymagań edukacyjnych na
poszczególne stopnie.
2.
Oprócz
wiadomości i umiejętności ocenia się także formę i samodzielność wypowiedzi,
język chemiczny, umiejętność wykorzystywania pomocy naukowych ( układ okresowy
pierwiastków, tabelę rozpuszczalności, plansze).
Prace domowe
1.
Uczeń
ma obowiązek systematycznego odrabiania prac domowych nawet w przypadku
nieobecności w szkole
2.
Przy
dłuższej nieobecności ucznia zaległości należy uzupełnić w terminie uzgodnionym
z nauczycielem
3.
Przy
ocenie prac domowych bierze się pod uwagę: poprawność rzeczową i logiczność,
estetykę oraz umiejętność prezentacji
4.
Uczeń
ma obowiązek uzupełnienia braków oraz poprawy błędów w pracy domowej wskazanych
przez nauczyciela
Prowadzenie
zeszytu przedmiotowego
1.
Uczeń
ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń
2.
Zeszyty
oceniane są za:
-
systematyczność, treść i rzeczowość sporządzonych notatek, uzupełnionych
ćwiczeń w tym obowiązkowo dat i tematów odbytych lekcji
- poprawność
pracy domowej i pracy na lekcji
- estetykę
wyglądu i czytelność pisma
3. uczeń ma
obowiązek uzupełnienia braków i poprawy błędów wskazanych przez nauczyciela
Przygotowanie do lekcji
1.
Brak
przygotowania ucznia do lekcji zaznacza się znakiem (-)
2.
Za
każde 3 (-) uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną
3.
Jeżeli
zostanie stwierdzony fakt zatajenia nieprzygotowania – uczeń otrzymuje ocenę
niedostateczną
Aktywność w procesie dydaktycznym
1.
Aktywność
lekcyjna
- ocenia się
zaangażowanie ucznia w procesie lekcyjnym, poprawność wypowiedzi i trafność
wnioskowania
-aktywność
ucznia na lekcji zaznacza się znakiem (+)
- za każde 4 (+)
uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą
- za szczególną
aktywność uczeń może otrzymać na lekcji ocenę bardzo dobrą
2. aktywność
pozalekcyjna
- w zależności
od uzyskanego wyniku za udział w konkursie chemicznym uczeń uzyskuje (+) lub
ocenę bardzo dobrą lub celującą
- za udział w
finale wojewódzkim konkursu chemicznego lub zdobycie tytułu laureata – uczeń
otrzymuje ocenę celującą na koniec roku szkolnego.
Teresa Kusak