PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
edukacja dla bezpieczeństwa - klasa I
gimnazjum
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA
UCZNIA
· znajomość prawnych i historycznych aspektów zorganizowanej ochrony ludności cywilnej
· znajomość instytucjonalnych struktur zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej w Polsce
· rozpoznawanie sygnałów alarmowych
· znajomość zasad profilaktyki pożarowej oraz postępowania przy gaszeniu zarzewi ognia
· znajomość zasad ewakuacji z zagrożonego rejonu oraz praktyczna jej realizacja po ogłoszeniu alarmu
· znajomość zasad ochrony ludzi i zwierząt oraz żywności i płodów rolnych przed skażeniami
· identyfikacja głównych znaków ewakuacyjnych i ochrony przeciwpożarowej
· znajomość algorytmów zachowań ratowniczych i ochronnych w odniesieniu do poszczególnych zagrożeń
· rozpoznawanie stanów zagrożenia życia i zdrowia
· wykonywanie resuscytacji krążeniowo-oddechowej
· opatrywanie ran i urazów kończyn
· umiejętność podejmowania działań ratowniczych w wypadkach komunikacyjnych
· umiejętność wzywania fachowej pomocy
· zabezpieczenie ratownika i miejsca zdarzenia
· świadomość znaczenia wczesnej defibrylacji dla ratowania życia poszkodowanych
KRYTERIA OCEN
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
· zdobył wiedzę znacznie wykraczającą poza zakres materiału programowego
· inicjuje dyskusję
· przedstawia własne (racjonalne) koncepcje rozwiązań, działań, przedsięwzięć
· systematycznie wzbogaca swoją wiedzę i umiejętności, dzieli się tym z grupą
· odnajduje analogie, wskazuje szanse i zagrożenia określonych rozwiązań
· wyraża własny, krytyczny, twórczy stosunek do omawianych zagadnień
· argumentuje w obronie własnych poglądów, posługując się wiedzą pozaprogramową
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
· zdobył pełen zakres wiedzy przewidziany w programie
· sprawnie wykorzystuje wiedzę z różnych przedmiotów do rozwiązywania zadań z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa
· sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych źródeł informacji
· samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy postawione przez nauczyciela
· jest aktywny na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych (zawodach, konkursach)
· bezbłędnie wykonuje czynności ratownicze, koryguje błędy kolegów
· odpowiednio wykorzystuje sprzęt i środki ratownicze
· sprawnie wyszukuje w różnych źródłach informacje o sposobach alternatywnego działania
· umie pokierować grupą rówieśników
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
· opanował materiał programowy w stopniu zadawalającym
· samodzielnie korzysta ze wskazanych źródeł informacji
· poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo-skutkowych
· samodzielnie wykonuje typowe zadania o niewielkim stopniu złożoności
· podejmuje wybrane zadania dodatkowe
· jest aktywny w czasie lekcji
· poprawnie wykonuje czynności ratownicze, umie dobrać potrzebny sprzęt i wykorzystać niektóre środki ratownicze
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
· opanował podstawowe elementy programu, pozwalające na podjęcie w otoczeniu działań ratowniczych i zabezpieczających
· pod kierunkiem nauczyciela wykorzystuje podstawowe źródła informacji
· samodzielnie wykonuje proste zadania w trakcie zajęć
· przejawia przeciętną aktywność
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
· wykazuje braki w wiedzy, nie uniemożliwiają one jednak dalszej edukacji i mogą zostać usunięte
· przy pomocy nauczyciela wykonuje proste polecenia, wykorzystując podstawowe umiejętności
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
· wykazuje braki w wiedzy, które uniemożliwiają dalszy rozwój w ramach przedmiotu
· nie potrafi wykonać prostych poleceń, wymagających zastosowania podstawowych umiejętności
OGÓLNE ZASADY KONTROLOWANIA I OCENIANIA
OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW Z PSO
1.
Systematycznej, planowej kontroli i ocenie podlegają
wszystkie formy aktywności uczniów: wypowiedzi, czynności polecone przez
nauczyciela, wytwory pracy (albumy tematyczne, plakaty, plansze), prowadzenie
zeszytu przedmiotowego, odpowiedzi ustne, kartkówki, sprawdziany, prace
klasowe, aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dramie, ćwiczeniach, dyskusji,
praca w grupie) oraz zachowanie w trakcie zajęć – obserwacja uczestnicząca.
2. Podstawowymi formami kontroli i oceny wyników nauczania są: odpowiedzi ustne, ćwiczenia praktyczne oraz prace pisemne ( kartkówka, sprawdzian, praca klasowa).
Odpowiedź ustna może mieć miejsce po każdej lekcji. Zakres pytań obejmuje problematykę 3 ostatnich zajęć. Odpowiedź powinna być zwięzła, na temat, z użyciem przyjętej terminologii. Ocena z odpowiedzi nie podlega poprawie.
Ćwiczenia praktyczne mogą obejmować: wykorzystanie środków i sprzętu ratowniczego, wykonanie czynności ratowniczych, zabezpieczenie miejsca wypadku, udział w ewakuacji, przygotowanie zastępczych środków ochrony dróg oddechowych i skóry itp.
Kartkówka obejmuje materiał ostatniej lekcji bądź pracy domowej i trwa około 5-10 minut. Nie musi być zapowiedziana.
Sprawdzian jest pisemną formą sprawdzenia wiadomości z 3 ostatnich lekcji. Jest zapowiedziany tydzień wcześniej i trwa około 15-20 minut.
Praca klasowa jest formą kontroli kończącą dział programu pisaną po uprzedniej zapowiedzi. Trwa całą godzinę lekcyjną. Poprzedzona jest lekcją obejmującą powtórzenie i utrwalenia materiału. Może mieć formę testu dydaktycznego, zawierającego zadania różnego typu:
· zamknięte: „prawda – fałsz”(wymagające określenia prawidłowości podanego stwierdzenia)
· otwarte: z luką (wymagające uzupełnienia zadania przez wstawienie brakującego wyrazu)
· wymagające krótkiej odpowiedzi (udzielonej za pomocą liczb, wyrazu lub prostego zdania)
· wymagające odpowiedzi rozszerzonej (w formie rozwiniętej, często rozprawki).
3. Podczas oceniania prac pisemnych punktowanych (sprawdzianów i prac klasowych) stosuje się następujące przeliczenia punktów na oceny:
100% - 91% - bardzo dobry
90% - 71% - dobry
70% - 51% - dostateczny
50% - 31% - dopuszczający
30% - 0% - niedostateczny
Wartości górne w przedziałach oznaczają podwyższenie oceny o „+”, zaś dolne oznacza się przez obniżenie oceny za pomocą „-”.
4. Uczeń, który był nieobecny na sprawdzianie lub pracy klasowej, powinien je zaliczyć w ciągu 2 tygodni od dnia powrotu do szkoły w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
5. Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną ze sprawdzianu lub pracy klasowej, jest zobowiązany poprawić ją w ciągu 2 tygodni od dnia oddania sprawdzonych prac w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
6. Uczeń ma prawo do poprawy oceny na ww. warunkach, jeżeli nie satysfakcjonuje go osiągnięty poziom wiedzy i umiejętności, choć otrzymał ocenę pozytywną.
7. Uczeń, który unika pisania lub wykonania pracy, nie przychodzi w określonym terminie (ustalonym z nauczycielem) lub mimo obecności w szkole odmawia pisania lub wykonania pracy otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości jej poprawy.
8. Nauczyciel oddaje uczniom do wglądu sprawdzone i ocenione prace pisemne w terminie nie przekraczającym 2 tygodni od napisania. Po omówieniu i poprawie zbiera prace uczniów i przechowuje w szkole. Prace klasowe mogą być udostępnione rodzicom ucznia na ich prośbę.
9. Uczeń jest zobowiązany do prowadzenia zeszytu. Jest on kontrolowany przynajmniej 2 razy w semestrze. Ocenie podlegają treści merytoryczne oraz walory estetyczne.
10. Za aktywny udział w lekcji uczeń otrzymuje „plus” lub „minus”. Otrzymanie pięciu plusów skutkuje oceną bardzo dobrą, zaś trzech minusów – oceną niedostateczną.
11. Za udział w zajęciach pozalekcyjnych związanych z problematyką bezpieczeństwa lub prozdrowotną uczeń może mieć podwyższoną oceną semestralną lub roczną w stosunku do oceny wynikającej z ocen cząstkowych.
12. Uczeń ma prawo być nieprzygotowany do zajęć 2 razy w semestrze. Adnotacje o tym fakcie nauczyciel wpisuje do dziennika lekcyjnego. Nieprzygotowanie do lekcji oznacza: brak zeszytu, pracy domowej, brak gotowości do odpowiedzi lub potrzebnych materiałów i musi być zgłoszone na początku lekcji. Możliwość zgłoszenia nieprzygotowania nie dotyczy: zapowiedzianych sprawdzianów i prac klasowych oraz sprawdzianów praktycznych. Jeżeli uczeń nie zgłosił nieprzygotowania lub przekroczył limit otrzymuje ocenę niedostateczną.
13. Wszyscy uczniowie mają prawo do jawnej i obiektywnej oceny na tych samych zasadach.
14. Dla uczniów z dysfunkcjami potwierdzonymi na piśmie przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną lub inną uprawnioną instytucję zostaną dostosowane wymagania programowe oraz formy kontrolowania i kryteria oceniania.
15. Nauczyciel ma prawo nie klasyfikować ucznia, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia przekraczających połowę czasu przeznaczonego na zajęcia lub unikania przez ucznia zaliczenia realizowanych treści. Ocena klasyfikacyjna jest wystawiana na podstawie minimum trzech ocen cząstkowych uzyskanych z różnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności.