1. Każdy
uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
2. Ocenie
podlegają wszystkie formy aktywności ucznia.
3. Ocena
jest jawna dla ucznia i rodzica (prawnego opiekuna).
4. Prace
klasowe są obowiązkowe; zapowiadane, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i
podawany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiadomości.
5. Uczeń
nieobecny na pracy klasowej musi ją napisać w terminie uzgodnionym z
nauczycielem, nie później niż w ciągu 2 tygodni od dnia powrotu do szkoły.
6. Każda
praca klasowa napisana na ocenę niesatysfakcjonującą ucznia może być przez
niego poprawiona w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie od dnia oddania
sprawdzonych prac.
7. Uczeń
może poprawiać pracę klasową tylko raz; wpisywane (do dziennika)są wszystkie
oceny, a brana pod uwagę jest ocena wyższa.
8. Przy
poprawianiu prac klasowych i pisaniu w drugim terminie kryteria oceny nie
zmieniają się.
9. Kartkówki
/15 – 20 min./ nie muszą być zapowiadane i nie mogą być poprawiane.
10.Uczeń
ma prawo do dwukrotnego w ciągu semestru zgłoszenia nie przygotowania się do
lekcji (brak zeszytu, brak zeszytu ćwiczeń, brak pracy domowej, niegotowość do
odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych na lekcji); zgłoszenie nie przygotowania
nie dotyczy zapowiedzianych prac klasowych i sprawdzianów.
11.Po
wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nie
przygotowanie ocenę niedostateczną.
12.Na
koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych
(poza oceną niedostateczną).
13.
Aktywność na lekcji i rozwiązywanie zadań
dodatkowych jest nagradzane “plusami”. Za 5 zgromadzonych “plusów” uczeń
otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
14.
Przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia
możliwości intelektualne ucznia, wkład pracy i zaangażowanie.
15.
Wszystkie nieuregulowane w PSO sprawy
sporne będą rozstrzygane zgodnie z WSO lub rozporządzeniem MEN.
1. Prace
klasowe
2. Sprawdziany
3. Odpowiedzi
ustne
4. Praca
domowa
5. Aktywność
na lekcji
6. Prace
długoterminowe (projekty), prace dodatkowe
7. Udział
w konkursach
8. Badanie
wyników.
·
Prace klasowe
1. Pracę
klasową planuje się po zakończeniu każdego działu.
2. Praca
klasowa poprzedzona jest lekcją powtórzeniową z przypomnieniem wymagań
programowych obowiązujących na pracy klasowej.
3. Każda
praca klasowa może składać się z zadań zamkniętych, w których jedna odpowiedź
jest prawdziwa, z zadań otwartych oraz z zadania dodatkowego. Każda praca
zawiera zadania z różnych poziomów wymagań.
4. Przy
ocenianiu prac klasowych stosuje się kryterium punktowe przeliczane na ocenę
szkolną według WSO lub według poniższej tabeli:
Procent,
maksymalna ilość punktów |
Ocena
|
0
– 29 % 30
% – 50 % 75
% – 90 % 91
% – 100 % +
zadanie dodatkowe |
niedostateczna dopuszczająca dostateczna dobra bardzo
dobra celująca |
5. Każda praca klasowa jest oceniana w ciągu 2
tygodni.
6. Każda oceniona praca jest omawiana na lekcji.
7.
Uczeń i jego rodzice maja prawo wglądu do
prac, które są przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego.
8.
Poprawa pracy klasowej odbywa się w
terminie dodatkowym ( po lekcjach) ustalonym wspólnie z nauczycielem.
·
Sprawdziany /15 – 20 min./
1.
Mają na celu szybkie sprawdzenia
wiadomości zarówno teoretycznych jak i praktycznych, kontrolę samodzielności wykonywania
prac domowych.
2.
Obejmują zakres wiadomości i umiejętności
z 2 – 3 ostatnich tematów lub pewnej krótkiej partii materiału, stanowiącej
jedną całość.
3.
Sprawdzane są na bieżąco.
4.
Oceniane według WSO lub tabeli
zamieszczonej w punkcie dotyczącym prac klasowych.
5.
Nieobecność na lekcji, na której odbył się
sprawdzian zwalnia z zaliczania sprawdzianu.
·
Odpowiedzi ustne
1.
Odpowiedź ustną oceniamy przynajmniej
jeden raz w semestrze.
2.
Zakres odpowiedzi obejmuje wiadomości i
umiejętności z danego działu.
3.
Odpowiedź ustna nie podlega poprawie.
4.
Pytania, na które udzielana jest odpowiedź
powinny obejmować różne poziomy wymagań.
5.
Ocena z odpowiedzi jest jawna i
uzasadniona przez nauczyciela na bieżąco.
·
Praca domowa
1.
Praca domowa podlega ocenie dwa razy w
semestrze.
2.
Ocena z pracy domowej nie podlega
poprawie.
3.
Oceniana jest zawartość rzeczowa,
stosowanie symboli matematycznych, nieszablonowy sposób rozwiązania.
4.
Uczeń nie otrzymuje oceny niedostatecznej
za błędne rozwiązanie pracy domowej.
·
Aktywność na lekcji
1.
Ocena aktywności na lekcji obejmuje:
- częste
zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi;
- prawidłowe
rozwiązywanie zadań;
- pracę
grupy, która poprawnie rozwiązała zadany problem.
2.
Powyższe formy są oceniane “plusami”.
3.
Uczeń, który rozwiąże w czasie lekcji
więcej zadań otrzymuje dodatkowy “plus”.
·
Prace długoterminowe (projekty), prace
dodatkowe
1.
Przez prace długoterminowe rozumie się
prace wykonywane po zajęciach lekcyjnych, często wykraczające poza zakres
treści programowych.
2.
Przewidywane są dwie prace długoterminowe
w ciągu roku szkolnego.
3.
Wspólnie z uczniami ustalane są: obszar
zagadnień, terminy realizacji oraz kryteria oceniania.
4.
Ocenie podlegają:
- współpraca
w grupie i wkład pracy poszczególnych członków grupy ( w przypadku prac
grupowych );
- wykorzystanie
źródeł informacji;
- trafność
doboru treści;
- estetyka
wykonania;
- sposób
prezentacji;
- wywiązanie
się z ustalonych terminów.
·
Udział w konkursach
1.
Udział w konkursach jest nieobowiązkowy i
dobrowolny.
2.
Uczniowie biorący udział w konkursach
wieloetapowych, za zakwalifikowanie się do kolejnego etapu otrzymują nagrodę
(ocena, nagroda rzeczowa).
3.
Uczniowie biorący udział w konkursach
jednoetapowych za odpowiednią liczbę punktów ustaloną przez nauczyciela
otrzymują ocenę.
·
Badanie wyników
1.
Badanie wyników może odbywać się poprzez:
- prace
klasowe
- sprawdziany
- testy
kompetencji na początku klasy I, i na koniec każdego semestru.
1.
Dokumentowanie osiągnięć uczniów może być
prowadzone poprzez:
-
wpisy ocen cząstkowych, semestralnych i końcoworocznych w dzienniku lekcyjnym;
-
wpisy ocen końcoworocznych
i semestralnych w arkuszach ocen;
-
prowadzenie arkusza obserwacji wiadomości
i umiejętności ucznia;
-
prowadzenie przez nauczyciela własnych
zeszytów obserwacji;
-
wpisy ocen do zeszytu przedmiotowego,
zeszytu ćwiczeń lub dzienniczka ucznia;
-
przechowywanie ocenionych prac klasowych
do końca roku szkolnego;
-
przechowywanie w szkole prac i pomocy
wykonanych przez uczniów.
1.
Nauczyciel – uczeń:
-
nauczyciel informuje uczniów o wymaganiach
i kryteriach oceniania na początku każdego roku szkolnego (zapis w dzienniku
lekcyjnym);
-
nauczyciel motywuje uczniów do dalszej
pracy;
-
nauczyciel informuje uczniów na bieżąco o ich
postępach w nauce.
2.
Nauczyciel – rodzice:
-
nauczyciel informuje rodziców ( prawnych
opiekunów) o wymaganiach i kryteriach oceniania na początku każdego roku
szkolnego (kryteria do wglądu w bibliotece szkolnej);
-
nauczyciel informuje rodziców (prawnych
opiekunów) o aktualnym stanie rozwoju i postępów w nauce ucznia;
-
nauczyciel dostarcza informacji o
trudnościach w nauce;
-
nauczyciel dostarcza informacji o
uzdolnieniach ucznia;
-
nauczyciel daje wskazówki do pracy z
uczniem.
3. Nauczyciel
– wychowawca klasy – dyrektor:
-
nauczyciel informuje wychowawcę klasy o
aktualnych osiągnięciach ucznia;
-
nauczyciel lub wychowawca informuje
dyrekcję, pedagoga lub psychologa o sytuacjach wymagających jego zdaniem
interwencji.
1.
Wystawiając ocenę semestralną i końcoworoczną bierzemy pod uwagę:
-
oceny z prac klasowych, sprawdzianów;
-
oceny z odpowiedzi ustnych;
-
oceny za prace domowe;
-
aktywność na lekcjach;
-
prace dodatkowe;
-
systematyczność.
2.
Najważniejsze są oceny z prac klasowych i
sprawdzianów.
3.
Ocena semestralna i końcoworoczna
nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
4.
O zagrażającej ocenie niedostatecznej
uczeń i jego rodzice informowani są na miesiąc przed zakończeniem semestru.
5.
Oceny są jawne dla ucznia i dla jego
rodziców (opiekunów).
VII. Sposoby poprawiania ocen i uzupełniania
braków.