GEORAFIA – GIMNAZJUM KLASA 1
Rozdział |
Lp. |
Temat |
Poziom
wymagań |
|||||
konieczny |
podstawowy |
rozszerzający |
dopełniający |
wykraczający |
||||
I. O B R A Z Z I E M I |
1. |
O czym będziesz się uczyć na
lekcjach geografii? |
Uczeń: • wymienia źródła informacji geograficznej • wyróżnia dyscypliny geografii •
wyjaśnia znaczenie terminu „geografia” |
Uczeń: • wyjaśnia, czym zajmuje się geografia fizyczna,
społeczno-ekonomiczna i regionalna • podaje wymiary Ziemi oraz główne cechy jej
kształtu |
Uczeń: • wyjaśnia różnice między elipsoidą a geoidą |
Uczeń: • zna imiona bądź nazwiska uczonych i ich
dokonania w zakresie poznania kształtu i wymiarów Ziemi |
Uczeń: • omawia historię poznawania kształtu i wymiarów
Ziemi |
|
2. |
Współrzędne geograficzne |
•
wskazuje na mapie lub na globusie równik, południk 0° oraz półkulę
południową, północną, wschodnią i zachodnią |
•
określa położenie geograficzne punktów i obszarów na mapie i globusie •
wymienia cechy południków i równoleżników •
wskazuje na globusie oraz mapie świata zwrotniki i koła podbiegunowe •
wyjaśnia terminy: „długość geograficzna”, „szerokość geograficzna” |
•
określa położenie matematyczno-geograficzne punktów i obszarów na globusie
oraz na mapie •
odszukuje obiekty na mapie na podstawie podanych współrzędnych geograficznych |
•
oblicza odległość (rozciągłość południkową) między dwoma punktami na mapie,
korzystając z zależności 1° – 111,2 km •
stosuje ze zrozumieniem pojęcia: „długość geograficzna”, „szerokość
geograficzna |
•
podaje wartość azymutu geograficznego •
podaje zasady działania oraz możliwości wykorzystania odbiornika GPS |
||
3. |
Obraz Ziemi na mapie |
•
wyjaśnia terminy: „skala”, „siatka
kartograficzna” •
wymienia rodzaje skal oraz podaje ich przykłady |
•
podaje różnice między planem a mapą •
dokonuje podziału map ze względu na ich skalę oraz treść •
podaje różnice między siatką kartograficzną a
geograficzną •
posługuje się skalą mapy do obliczania odległości w terenie |
•
wykazuje znaczenie skali mapy w przedstawianiu różnych informacji
geograficznych na mapie •
przekształca postacie skali •
posługuje się w terenie planem miasta |
•
oblicza skalę mapy, znając odległość rzeczywistą między obiektami
przedstawionymi na mapie |
•
wyjaśnia, na czym polega generalizacja mapy oraz uzasadnia jej przydatność |
||
4. |
Przedstawianie zjawisk na
mapach |
•
wymienia metody przedstawiania zjawisk na mapach •
wyjaśnia terminy: „wysokość względna” , „wysokość bezwzględna”, „poziomica” |
•
odczytuje z map informacje przedstawione za pomocą różnych metod
kartograficznych, w tym odczytuje wysokość bezwzględną |
•
oblicza wysokość względną wybranych punktów oraz charakteryzuje rzeźbę terenu
na podstawie rysunku poziomicowego i
mapy hipsometrycznej |
•
charakteryzuje wybrane metody przedstawiania zjawisk na mapach •
stosuje ze zrozumieniem terminy: „wysokość względna”, „wysokość
bezwzględna” |
•
charakteryzuje sposoby przedstawiania rzeźby terenu na mapach |
||
5. |
Praca z mapą |
•
analizuje i interpretuje treści map ogólnogeograficznych,
tematycznych, turystycznych |
•
dobiera odpowiednią mapę w celu uzyskania określonych informacji
geograficznych •
identyfikuje położenie i
charakteryzuje odpowiadające sobie obiekty geograficzne na fotografiach,
zdjęciach lotniczych i satelitarnych oraz mapach topograficznych •
lokalizuje na mapach (również konturowych) kontynenty |
•
posługuje się w terenie planem oraz mapą topograficzną, turystyczną i
samochodową (m.in. orientuje mapę oraz identyfikuje obiekty geograficzne na
mapie i w terenie) •
lokalizuje na mapach (również konturowych) najważniejsze obiekty geograficzne
na świecie i w Polsce |
•
projektuje i opisuje trasy podróży na podstawie map turystycznych,
topograficznych i samochodowych |
•
przeprowadza prostą interpolację, np. wykreśla poziomice |
||
II. Z I E M I A W E W S Z E C H Ś W I E C I E |
6. |
Tajemnice kosmosu |
• wymienia nazwy ciał niebieskich znajdujących się
w Układzie Słonecznym |
• wymienia nazwy planet Układu Słonecznego,
zaczynając od nazwy planety znajdującej się najbliżej Słońca |
• rozpoznaje i nazywa ciała niebieskie
przedstawione na ilustracji |
• charakteryzuje wybrane ciała niebieskie:
planety, planetoidy, gwiazdy, satelity, meteory i meteoryty |
• omawia rolę lotów kosmicznych w poznaniu
wszechświata |
|
7. |
Ziemia obiega Słońce |
• wyjaśnia terminy: „ruch obiegowy Ziemi”,
„równonoc wiosenna”, „równonoc jesienna”, „przesilenie zimowe”, „przesilenie
letnie” • wymienia daty dni rozpoczynających pory roku |
• podaje najważniejsze geograficzne następstwa ruchu obiegowego Ziemi • korzystając z danych liczbowych, porównuje
planety Układu Słonecznego • podaje cechy ruchu obiegowego Ziemi |
• podaje daty przesileń i równonocy na podstawie
ilustracji przedstawiających oświetlenie Ziemi w ciągu roku • podaje różnicę między teorią geocentryczną i
heliocentryczną • przedstawia (wykorzystując również własne
obserwacje) zmiany w oświetleniu Ziemi oraz w długości trwania dnia i nocy w
różnych szerokościach geograficznych i porach roku |
• posługując się rysunkiem, wyjaśnia zjawiska
zaćmienia Słońca i zaćmienia Księżyca • charakteryzuje strefy oświetlenia Ziemi • wyjaśnia przyczyny występowania dnia i nocy
polarnej |
• oblicza wysokość Słońca nad widnokręgiem |
||
8. |
„Karuzela”
Ziemia |
• wyjaśnia terminy: „ruch obrotowy Ziemi”,
„południe”, „północ”, „doba”, „górowanie Słońca”, „południk miejscowy”, „gnomon” |
• podaje najważniejsze geograficzne następstwa
ruchu obrotowego Ziemi • podaje kierunek i czas obrotu Ziemi dookoła
własnej osi • podaje cechy ruchu obrotowego Ziemi |
• opisuje dzienną wędrówkę Słońca po sklepieniu
niebieskim, posługując się ilustracją lub planszą |
• charakteryzuje dwa rodzaje prędkości Ziemi • omawia zastosowanie gnomonu • posługuje się ze zrozumieniem pojęciem „ruch
obrotowy” |
• omawia ruch obrotowy Ziemi, posługując się
tellurium lub globusem |
||
9. |
Czas |
• wyjaśnia terminy: „czas słoneczny”, „czas
strefowy”, „czas urzędowy” |
• wyjaśnia, dlaczego zostały wprowadzone strefy czasowe
i międzynarodowa linia zmiany daty • wymienia rodzaje kalendarzy i podaje ich cechy |
• posługuje się mapą stref czasowych do określania
różnicy czasu strefowego i słonecznego na Ziemi • oblicza kąt, o jaki obraca się Ziemia w
określonym czasie |
• oblicza czas słoneczny i strefowy danego miejsca
na podstawie jego położenia matematyczno-geograficznego • charakteryzuje czas słoneczny, strefowy,
uniwersalny i urzędowy • stosuje ze zrozumieniem pojęcia: „czas
słoneczny”, „czas strefowy”, „czas uniwersalny” i „czas urzędowy” |
•
ustala, jaki dzień tygodnia nastąpi po przekroczeniu międzynarodowej linii
zmiany daty |
||
III. A T M O S F E R A |
10. |
Skład i budowa atmosfery |
• wyjaśnia terminy: „atmosfera”, „troposfera” • podaje skład chemiczny powietrza atmosferycznego |
• wymienia nazwy warstw atmosfery, zaczynając od
nazwy tej warstwy, która znajduje się najbliżej powierzchni Ziemi • omawia na podstawie schematu zmiany temperatury powietrza
w poszczególnych warstwach atmosfery |
• charakteryzuje poszczególne warstwy atmosfery • oblicza zmiany temperatury powietrza wraz ze
wzrostem lub spadkiem wysokości |
• charakteryzuje zjawisko inwersji temperatury
powietrza |
• omawia wpływ człowieka na zmiany zachodzące w składzie powietrza atmosferycznego |
|
11. |
Temperatura
powietrza |
• wyjaśnia termin „izoterma” • podaje czynniki wpływające na temperaturę
powietrza na Ziemi |
•
analizuje temperaturę powietrza w wybranych miejscach na podstawie map
klimatycznych lub wykresu przebiegu temperatury powietrza |
• oblicza średnią roczną amplitudę temperatury
powietrza oraz średnią roczną temperaturę powietrza • sporządza wykres przedstawiający przebieg
temperatury powietrza • omawia zależność temperatury powietrza od kąta
padania promieni słonecznych |
• wymienia czynniki klimatotwórcze oraz wyjaśnia
na przykładach ich wpływ na zróżnicowanie temperatury powietrza na Ziemi |
• charakteryzuje skale (Celsjusza, Fahrenheita i
Kelvina), wykorzystywane do określania wartości temperatury powietrza |
||
12. |
Jak powstaje wiatr? |
• wyjaśnia pojęcia: „ciśnienie atmosferyczne”,
„niż baryczny”, „wyż baryczny”, „izobara” • wymienia przykłady wiatrów stałych i okresowo
zmiennych oraz lokalnych, występujących na kuli ziemskiej |
• wyjaśnia przyczynę powstawania wiatru |
• sporządza schemat wyżu i niżu barycznego • wskazuje na mapie świata obszary występowania
różnych rodzajów wiatrów |
• charakteryzuje rodzaje wiatrów na podstawie
ilustracji • stosuje ze zrozumieniem pojęcia: „niż baryczny”, „wyż baryczny” |
• wyjaśnia, w jaki sposób powstają cyklony
tropikalne, charakteryzuje je i podaje ich przykłady |
||
13. |
Pada deszcz |
• wymienia rodzaje opadów i osadów atmosferycznych • wyjaśnia terminy: „wilgotność powietrza”,
„wilgotność względna”, „resublimacja” |
• analizuje występowanie opadów na kuli ziemskiej
na podstawie mapy stref klimatycznych • podaje przykłady obszarów charakteryzujących się
nadmiarem lub niedoborem opadów atmosferycznych • wymienia rodzaje opadów i osadów atmosferycznych ze względu na sposób
powstania |
• omawia przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia
opadów atmosferycznych na Ziemi • rozpoznaje przedstawione na ilustracji opady i
osady atmosferyczne |
• wyjaśnia na podstawie schematu procesy
powstawania chmur, opadów i osadów atmosferycznych na kuli ziemskiej |
• charakteryzuje rodzaje chmur, a także opadów i osadów atmosferycznych |
||
14. |
Pogoda i klimat |
• wyjaśnia terminy: „pogoda”, „klimat” • wymienia czynniki klimatotwórcze |
• wykazuje zróżnicowanie klimatyczne Ziemi na podstawie
analizy map temperatury powietrza i opadów atmosferycznych oraz map stref
klimatycznych na Ziemi • wymienia strefy klimatyczne na kuli ziemskiej i wskazuje ich zasięg na mapie |
• wykazuje na przykładach związek między
wysokością Słońca a temperaturą powietrza • podaje różnice między klimatem a pogodą • charakteryzuje wpływ czynników klimatotwórczych
na klimat • charakteryzuje na podstawie wykresów lub danych
liczbowych przebieg temperatury powietrza i opadów atmosferycznych w ciągu
roku w wybranych stacjach meteorologicznych, położonych w różnych strefach
klimatycznych |
• stosuje ze zrozumieniem terminy: „pogoda”,
„klimat” • charakteryzuje klimat górski • podaje na podstawie map tematycznych zależności między
strefami oświetlenia Ziemi a strefami klimatycznymi |
• charakteryzuje strefy klimatyczne pod względem
warunków sprzyjających działalności człowieka |
||
IV. W O D Y Z I E M I |
15. |
Obieg wody w
przyrodzie. Oceany i morza |
• wymienia nazwy oceanów i wskazuje te oceany na
mapie świata • podaje przykłady ruchów wody morskiej • wyjaśnia terminy: „kondensacja”, „parowanie”, „morze”, „zatoka”, „cieśnina” |
• omawia na podstawie schematu zasoby wodne Ziemi • wskazuje na mapie świata wybrane prądy morskie
oraz wymienia ich nazwy • wymienia stany skupienia wody w przyrodzie i
podaje przykłady ich występowania |
• omawia obieg wody w przyrodzie na podstawie schematu • dostrzega i wyjaśnia związki między warunkami
klimatycznymi a zasoleniem wody morskiej |
• charakteryzuje przyczyny i skutki ruchów wody morskiej |
• charakteryzuje zjawisko El Nino |
|
16. |
Rzeki świata |
• wyjaśnia terminy: „rzeka główna”, „dopływ”,
„zlewisko”, „dorzecze”, „dział wodny” • wskazuje na mapie świata najdłuższe rzeki |
• wyjaśnia termin „przepływ” • zaznacza na ilustracji dorzecze, dział wodny i
zlewisko • wymienia elementy dorzecza |
• wymienia rodzaje i podaje przykłady zasilania
rzek • podaje przykłady gospodarczego wykorzystania
rzek • analizuje wykresy długości rzek i ich przepływu |
• wyjaśnia związki między warunkami klimatycznymi,
a rodzajem zasilania rzek • stosuje ze zrozumieniem pojęcia: „rzeka główna”, „dopływ”, „zlewisko”, „dorzecze”, „dział wodny” |
• charakteryzuje powodzie i podaje ich przykłady |
||
17. |
Jeziora i
bagna |
• wyjaśnia terminy: „jezioro”, „bagno”,
„wieloletnia zmarzlina |
• wymienia różne typy genetyczne jezior |
• nazywa i wskazuje na mapie różne typy genetyczne
jezior oraz obszary bagienne • podaje przykłady gospodarczego wykorzystania
stawów i sztucznych zbiorników wodnych |
• omawia warunki powstawania bagien |
• charakteryzuje różne typy genetyczne jezior i podaje
ich przykłady |
||
18. |
Wody podziemne |
• wyjaśnia terminy: „wody podziemne”, „źródło”,
„wody artezyjskie”, „gejzer” |
• wymienia rodzaje wód podziemnych • analizuje budowę niecki artezyjskiej na
podstawie ilustracji |
podaje przykłady gospodarczego wykorzystania wód
podziemnych • wskazuje na mapie świata obszary występowania wód artezyjskich i gejzerów |
• omawia procesy prowadzące do aktywności gejzeru • charakteryzuje wybrane rodzaje wód podziemnych |
• charakteryzuje niebezpieczeństwa związane z zanieczyszczeniem wód podziemnych |
||
V. W N Ę T R Z E Z I E M I |
19. |
Budowa wnętrza Ziemi |
• wymienia warstwy wnętrza Ziemi w kolejności od
warstwy znajdującej się najgłębiej |
• wymienia metody badania wnętrza Ziemi • podaje różnicę między litosferą a skorupą
ziemską |
• omawia na podstawie schematu budowę wnętrza
Ziemi • wyjaśnia termin „prądy konwekcyjne |
• charakteryzuje metody badania wnętrza Ziemi i
podaje ich zastosowanie |
• charakteryzuje warstwy wnętrza Ziemi • omawia zróżnicowanie temperatury wnętrza Ziemi |
|
20. |
Wśród
minerałów i skał |
• wymienia nazwy wybranych skał i minerałów • wyjaśnia terminy: „skała”, „minerał” |
• wskazuje różnice między minerałem a skałą |
• podaje przykłady gospodarczego wykorzystania
skał • podaje przykłady minerałów skałotwórczych |
• rozpoznaje skały i określa ich rodzaj |
• charakteryzuje wybrane skały i warunki ich
powstawania |
||
21. |
Dzieje Ziemi |
• określa wiek Ziemi • wymienia nazwy er, zaczynając od najstarszej |
• omawia na podstawie tabeli stratygraficznej
najważniejsze wydarzenia z przeszłości geologicznej Ziemi • podaje przykłady skamieniałości przewodnich |
• wyjaśnia rolę skamieniałości przewodnich w
odtwarzaniu dziejów Ziemi • przedstawia hipotezy wyginięcia dinozaurów |
• dostrzega zmiany w świecie organicznym w
dziejach Ziemi • wymienia nazwy okresów geologicznych |
• omawia najważniejsze wydarzenia w poszczególnych
erach dziejów Ziemi |
||
22. |
Wulkanizm i trzęsienia
ziemi |
• wymienia procesy wewnętrzne kształtujące rzeźbę
powierzchni Ziemi • wyjaśnia terminy: „wulkan”, „lawa”, „magma”,
„hipocentrum”, „epicentrum”, „Ognisty Pierścień Pacyfiku” • wymienia produkty erupcji wulkanicznej |
• podaje główne cechy płytowej budowy litosfery • wskazuje na mapie świata obszary aktywne
sejsmicznie • wymienia przykłady wulkanów i wskazuje je na
mapie |
• omawia skutki wulkanizmu i trzęsień ziemi |
• wykazuje związki pomiędzy płytową budową
litosfery a występowaniem zjawisk wulkanicznych i trzęsień
ziemi • wymienia na podstawie schematu elementy budowy
wulkanu |
• stosuje ze zrozumieniem terminy: „hipocentrum”, „epicentrum”, „orogeneza” |
||
23. |
Jak powstały
góry? |
• wymienia nazwy orogenez i rodzaje gór • wyjaśnia terminy: „ruchy górotwórcze”, „góry
fałdowe”, „góry zrębowe” • wymienia nazwy wielkich form ukształtowania
powierzchni Ziemi |
• wskazuje na mapie świata przykłady gór fałdowych,
wulkanicznych i zrębowych |
• omawia różnice między górami fałdowymi a
zrębowymi • określa na podstawie danych statystycznych
ukształtowanie powierzchni kontynentów |
• charakteryzuje wielkie formy ukształtowania
powierzchni Ziemi |
• charakteryzuje na podstawie schematów mechanizm
powstawania gór fałdowych i zrębowych |
||
VI. R E Ź B I A R Z E P O W I E R Z C H N I Z I E M I |
24. |
Niszczenie
skał |
• wyjaśnia terminy: „wietrzenie”, „erozja” • wymienia rodzaje wietrzenia |
• wymienia procesy zewnętrzne kształtujące rzeźbę
powierzchni Ziemi |
• charakteryzuje rodzaje wietrzenia i formy terenu
powstałe w jego wyniku |
• rozpoznaje na ilustracjach formy terenu powstałe w wyniku wietrzenia • posługuje się ze zrozumieniem pojęciami:
„wietrzenie”, „erozja” |
• charakteryzuje wybrane rodzaje ruchów masowych |
|
25. |
Procesy
krasowe |
• wyjaśnia terminy: „krasowienie”, „erozja” • podaje rodzaje skał, które ulegają krasowieniu |
• podaje przykłady form krasowych występujących na
powierzchni i w głębi Ziemi • wskazuje na mapie regiony, w których występują
zjawiska krasowe |
• charakteryzuje na podstawie ilustracji budowę
jaskini oraz występujące w niej formy krasowe |
• omawia procesy krasowe i wyjaśnia, w jaki sposób
powstają formy krasowe • posługuje się ze zrozumieniem terminami:
„krasowienie”, „erozja” • rozpoznaje i opisuje w terenie formy rzeźby
powstałe w wyniku działania procesów krasowych |
• zapisuje reakcję chemiczną rozpuszczania skały
wapiennej |
||
26. |
Praca rzeki |
• wymienia rodzaje ujść rzecznych • wyjaśnia terminy: „erozja wgłębna”, „erozja
boczna”, „akumulacja” |
• wskazuje na mapie świata przykłady rzek
posiadających ujście deltowe lub lejkowate • podaje przykłady form erozji i akumulacji
rzecznej |
• wyjaśnia proces powstawania meandrów • omawia warunki sprzyjające powstawaniu delt oraz
ujść lejkowatych |
• przedstawia rzeźbotwórczą rolę rzeki w jej
górnym, środkowym i dolnym odcinku • rozpoznaje i opisuje w terenie formy rzeźby
terenu powstałe w wyniku działalności rzeki |
• stosuje ze zrozumieniem pojęcia „spadek rzeki”
oraz oblicza średni spadek rzeki |
||
27. |
Lodowce i lądolody |
• wyjaśnia pojęcie: „granica wiecznego śniegu” • wskazuje na mapie świata obszary występowania
lądolodów |
• wskazuje różnice między lodowcem górskim a
lądolodem • dostrzega związek między warunkami klimatycznymi
a występowaniem lodowców górskich i lądolodów na Ziemi |
• rozpoznaje i podpisuje na schemacie formy
polodowcowe • wymienia przykłady form powstałych w wyniku
działalności lodowców górskich i lądolodów |
• przedstawia rzeźbotwórczą rolę lodowców górskich i lądolodów • stosuje ze zrozumieniem pojęcie: „granica
wiecznego śniegu” • rozpoznaje i opisuje w terenie formy rzeźby
powstałe w wyniku działalności lodowców górskich i
lądolodów |
• wyjaśnia wpływ zmian klimatycznych na zmiany
powierzchni pokrywy lodowej |
||
28. |
Działalność
wiatru |
• wyjaśnia terminy: „korazja”, „niecka deflacyjna”, „wydma paraboliczna”, „barchan”, „grzyb skalny” |
• wskazuje na mapie wybrane pustynie • wymienia rodzaje pustyń ze wzg. na budowę i
położenie |
• podaje przykłady form powstałych na skutek
erozyjnej i akumulacyjnej działalności wiatru • wskazuje różnice między barchanem i wydmą
paraboliczną |
• przedstawia rzeźbotwórczą rolę wiatru • określa genezę wybranych pustyń • rozpoznaje i opisuje w terenie formy rzeźby
powstałe w wyniku działalności wiatru |
• omawia wpływ szaty roślinnej na rzeźbotwórczą
działalność wiatru • wskazuje na mapie świata obszary zagrożone
pustynnieniem |
||
29. |
Praca morza |
• wyjaśnia termin „abrazja” • podaje przykłady form powstałych w wyniku rzeźbotwórczej
działalności morza |
• wymienia najważniejsze typy wybrzeży morskich • wskazuje na mapie świata typy wybrzeży |
• omawia na podstawie ilustracji proces
powstawania klifu i mierzei |
• wyjaśnia genezę poszczególnych typów wybrzeży
morskich • rozpoznaje i opisuje w terenie formy rzeźby
terenu powstałe w wyniku działalności morza |
• wyjaśnia pojęcia: „rewa”, „wał burzowy”, „ripplemarki |
||
VII. T A J E M N I C A |
N A T U R Y |
30. |
Gleba. Sfera życia |
• wyjaśnia terminy: „gleba”, „żyzność gleby” • wymienia czynniki glebotwórcze |
• wymienia najważniejsze rodzaje gleb strefowych i
astrefowych na Ziemi • wskazuje i nazywa poziomy glebowe na profilu
glebowym |
• nazywa główne strefy roślinne na kuli ziemskiej
i wskazuje je na mapie świata |
• charakteryzuje poziomy glebowe • charakteryzuje poszczególne strefy roślinne
występujące na Ziemi • wykazuje wpływ klimatu na zróżnicowanie
roślinności i gleb na Ziemi |
• uzasadnia potrzebę racjonalnego gospodarowania
glebami |