Wymagania na poszczególne oceny historia klasa I gimnazjum
Temat lekcji |
Zagadnienia |
Wymagania na poszczególne oceny |
||||
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
||
1.Czas i historia. |
- historia jako nauka - definicja źródeł historycznych - podział źródeł historycznych - archeologia jako nauka pomocnicza historii - epoki historyczne -
dawne sposoby mierzenia czasu |
- poprawnie posługuje
się terminami: historia, źródło historyczne, nasza era, przed naszą erą, wiek - dokonuje prostej klasyfikacji źródeł historycznych - podaje przykłady źródeł pisanych i niepisanych - określa wiek danego wydarzenia |
- poprawnie posługuje się terminami:
archeologia, epoki historyczne, chronologia, prahistoria - wymienia nazwy epok historycznych w kolejności chronologicznej:
starożytność, średniowiecze, nowożytność, współczesność - umiejscawia wydarzenia w odpowiedniej epoce historycznej |
-
wyjaśnia, na czym polega praca historyka i archeologa - wymienia stosowane w
przeszłości sposoby mierzenia czasu - określa ramy chronologiczne
epok historycznych |
-
omawia rolę źródeł historycznych w procesie poznawania
dziejów - rozumie potrzebę
tworzenia systemu datacji i posługiwania się nim |
|
ROZDZIAŁ
I: POCZĄTKI CYWILIZACJI |
||||||
2.
Prahistoria człowieka |
- pochodzenie człowieka - ewolucja człowieka i jej etapy - cechy charakterystyczne poszczególnych gatunków
człowiekowatych - osiągnięcia człowieka pierwotnego |
- poprawnie posługuje się terminami:
australopitek, homo sapiens, koczowniczy
tryb życia - wskazuje na mapie kolebkę ludzkości |
- poprawnie posługuje się terminami: homo habilis,
homo erectus,
homo neandertalensis,
homo sapiens, ewolucja, paleolit - wymienia w kolejności etapy ewolucji człowieka - opisuje warunki życia ludzi w czasach prahistorycznych - podaje nazwy najważniejszych wynalazków człowieka z czasów
prahistorycznych |
-
określa ramy chronologiczne kolejnych etapów ewolucji człowieka - podaje najistotniejsze cechy wyglądu różnych gatunków
człowiekowatych i ich umiejętności - wskazuje na mapie
kierunki i trasy ekspansji gatunku ludzkiego |
-
omawia znaczenie tworzenia i praktycznego zastosowania narzędzi oraz
opanowania umiejętności krzesania ognia dla rozwoju człowieka - wyjaśnia, na czym
polegała zależność człowieka od przyrody - wymienia przyczyny
powstania pierwszych dzieł sztuki praludzi |
- samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
Tajemnice
sprzed wieków – Jak zbadano pochodzenie człowieka? |
- teorie dotyczące powstania człowieka - Karol Darwin i jego odkrycie - zadania antropologii |
- przedstawia główne założenia teorii Karola
Darwina - wymienia teorie dotyczące powstania człowieka |
- poprawnie posługuje się terminami:
ewolucjonizm, antropologia - opisuje, czym zajmuje się antropolog - omawia sposoby ustalania wieku znalezisk |
-
omawia teorię ewolucji Karola Darwina - wyjaśnia różnice między
teorią kreacjonizmu a ewolucjonizmu |
-
przedstawia znaczenie badań naukowych oraz wykorzystania różnych technologii
dla poznania historii człowieka |
- prezentuje argumenty
zwolenników i przeciwników ewolucjonizmu Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
2.
Czas wielkich przemian |
- wpływ zmian klimatu na życie człowieka - rewolucja neolityczna - początki rolnictwa i hodowli - pierwsze osady - budowle megalityczne - początek metalurgii |
- poprawnie posługuje się terminami: rewolucja
neolityczna, osiadły tryb życia, osada, epoka brązu, epoka żelaza - przedstawia zmiany, które zaszły w życiu człowieka w okresie neolitu - podaje nazwy metali wykorzystywanych przez praludzi do wytopu broni,
narzędzi, ozdób |
- poprawnie posługuje się terminami: neolit,
megalit - określa ramy
chronologiczne rewolucji neolitycznej - opisuje życie codzienne ludzi przed rewolucją neolityczną - omawia sposób wytopu brązu i żelaza |
-
przedstawia wpływ zmian klimatycznych na tryb życia człowieka pierwotnego - omawia tryb życia i zajęcia ludzi epoki neolitu - nazywa i lokalizuje na
mapie pozostałości najstarszej znanej osady ludzkiej - wskazuje na mapie miejsce
położenia najbardziej znanej budowli megalitycznej - wyjaśnia, jakie zmiany
nastąpiły w życiu człowieka dzięki
opanowaniu umiejętności wytopu metali |
- omawia tryb życia i zajęcia ludzi epoki neolitu - charakteryzuje wygląd osad neolitycznych - opisuje wygląd i funkcje budowli megalitycznych |
-
uzasadnia słuszność określenia rewolucja
dla zmian, które zaszły w życiu człowieka w okresie neolitu Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
3.
W kraju Sumerów |
- położenie geograficzne i warunki naturalne
Mezopotamii - powstanie pierwszych państw - organizacja państwa Sumerów - osiągnięcia cywilizacji sumeryjskiej |
- poprawnie posługuje się terminami:
cywilizacja, Mezopotamia, system irygacyjny, Sumerowie, miasto-państwo - lokalizuje na mapie Mezopotamię - omawia położenie geograficzne i warunki naturalne panujące w
Mezopotamii - wymienia osiągnięcia
Sumerów |
-
podaje ramy chronologiczne istnienia cywilizacji sumeryjskiej - poprawnie posługuje się terminami: Żyzny Półksiężyc, król-kapłan,
zikkurat - określa rolę rzek w starożytnej Mezopotamii - opisuje wygląd miast sumeryjskich |
-
charakteryzuje oddziaływanie warunków naturalnych na życie mieszkańców
Mezopotamii |
- omawia organizację
państwa Sumerów - przedstawia związek
między budową i utrzymaniem sieci
irygacyjnej a powstaniem pierwszych
państw |
- wyjaśnia, jaki wpływ na organizację
pierwszych państw miało ich położenie geograficzne oraz warunki naturalne Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
4.
Babilonia i Asyria |
- państwo babilońskie - Hammurabi i jego kodeks prawny - Babilon - państwo asyryjskie - organizacja armii asyryjskiej |
- poprawnie posługuje się terminami: Babilon,
Kodeks Hammurabiego, politeizm - określa, kim był i czym zasłynął Hammurabi - lokalizuje na mapie państwo babilońskie i asyryjskie - omawia najważniejsze zasady prawne zapisane w Kodeksie Hammurabiego |
- zna wydarzenia związane z datami: ok. 2 tys.
lat p.n.e., XVIII w. p.n.e., VII w. p.n.e., 612 r. p.n.e., VI w. p.n.e. - poprawnie posługuje się terminami: Aszur, Niniwa, wiszące ogrody,
rydwan - określa, kim byli czym zasłynęli: Nabuchodonozor II, Sargon II Wielki, Asurbanipal |
-
omawia organizację państwa babilońskiego - prezentuje najważniejsze fakty z historii Asyrii i Babilonii - interpretuje zasadę „oko
za oko, ząb za ząb” - omawia system religijny
starożytnej Babilonii - przedstawia osiągnięcia
cywilizacji asyryjskiej - wymienia rodzaje wojsk wchodzących w skład armii asyryjskiej |
- ocenia starożytny system
prawny - omawia system religijny
starożytnej Babilonii - wymienia czynniki, które
umożliwiły Asyryjczykom prowadzenie skutecznej polityki podbojów |
- wyjaśnia znaczenie kodyfikacji prawa dla
sprawnego funkcjonowania państwa Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
5.
W Egipcie faraonów |
- położenie geograficzne i warunki naturalne
Egiptu - Nil i jego rola - organizacja państwa egipskiego - społeczeństwo starożytnego Egiptu |
- poprawnie posługuje się terminami: Egipt
Górny, Egipt Dolny, faraon - lokalizuje na mapie Egipt - omawia położenie geograficzne i warunki naturalne panujące w Egipcie |
- zna wydarzenia związane z datami: ok. 3 tys.
lat p.n.e., XIII w. p.n.e., 31 r. p.n.e. - podaje ramy chronologiczne istnienia cywilizacji egipskiej - przedstawia najważniejsze dokonania Ramzesa II - charakteryzuje strukturę społeczeństwa egipskiego - określa zakres władzy faraona |
-
wyjaśnia rolę Nilu w rozwoju cywilizacji egipskiej - omawia organizację
państwa egipskiego - opisuje państwo egipskie
za panowania Ramzesa II |
-
uzasadnia słuszność określenia „Egipt – darem Nilu” - tłumaczy, jaką rolę
odgrywały poszczególne warstwy społeczeństwa egipskiego - prezentuje dzieje Egiptu
w I tysiącleciu p.n.e. |
- wskazuje i ocenia źródła potęgi starożytnego
Egiptu Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
6.
Piramidy, mumie i hieroglify |
- religia Egipcjan - wiara w życie pozagrobowe - osiągnięcia cywilizacji egipskiej - pochówek zmarłych – mumifikacja, grobowce,
piramidy |
- poprawnie posługuje się terminami:
politeizm, mumia, mumifikacja, sarkofag, piramida, hieroglify - wymienia imiona najważniejszych bogów egipskich - przedstawia największe osiągnięcia cywilizacji egipskiej |
- zna wydarzenia związane z datami: ok. 2500
r. p.n.e., 1313 r. p.n.e. - poprawnie posługuje się terminami: sfinks, Dolina Królów - podaje nazwy najsłynniejszych piramid egipskich |
-
wymienia cechy charakterystyczne wyglądu wybranych bogów egipskich - omawia rolę religii w
życiu starożytnych Egipcjan - podaje przyczyny mumifikacji zwłok - tłumaczy, czym były i jak budowano egipskie piramidy |
-
wyjaśnia przeznaczenie Doliny Królów -
opisuje etapy procesu mumifikacji - określa cechy religii
starożytnego Egiptu |
- ocenia wkład mieszkańców Egiptu w rozwój cywilizacji Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
Tajemnice
sprzed wieków – Jak dawniej badano
zabytki starożytnego Egiptu? |
- początki archeologii w Egipcie - odkrycie grobowca Tutenchamona |
|
|
- przedstawia dokonania postaci: Howarda
Cartera, lorda Carnarvona - omawia okoliczności
odkrycia grobowca Tutenchamona - opisuje wygląd grobowca
Tutenchamona - opowiada, czego dotyczy
tzw. klątwa Tutenchamona |
- zna wydarzenia związane z datami: 1798 r.,
1922 r. - przedstawia dokonania Tutenchamona - wyjaśnia różnice między
dawną a współczesną archeologią - określa okoliczności, w
których doszło do rozpoczęcia badań archeologicznych w Egipcie - ocenia postawę pierwszych
badaczy dziejów Egiptu |
- samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
7.
Starożytny Izrael |
- powstanie państwa Izrael - położenie geograficzne i warunki naturalne Palestyny - panowanie Dawida i Salomona - niewola babilońska - judaizm - Biblia |
- poprawnie posługuje się terminami:
Hebrajczycy, Palestyna, Jahwe, Juda, Izrael, niewola babilońska, prorok,
Mesjasz, monoteizm, judaizm, dekalog - określa, kim byli i czym zasłynęli: Abraham, Mojżesz, Dawid, Salomon - lokalizuje na mapie Izrael - omawia położenie geograficzne i warunki naturalne Palestyny |
- określa ramy chronologiczne istnienia państwa
żydowskiego - poprawnie posługuje się terminami: Kanaan, menora, Biblia, Tora,
Arka Przymierza - przedstawia dokonania Cyrusa II Wielkiego - opisuje wygląd świątyni
jerozolimskiej |
- wskazuje na mapie szlak wędrówki Izraelitów
z Egiptu do Kanaan i omawia jej przebieg - omawia sytuację narodu
żydowskiego po śmierci Salomona - przedstawia okoliczności
upadku państwa żydowskiego - charakteryzuje system
wierzeń Izraelitów |
-
opisuje okoliczności powstania państwa Izrael - określa rolę proroków i
Mesjasza w życiu Hebrajczyków - omawia różnice między religią Żydów a wierzeniami pozostałych
cywilizacji starożytnych |
- ocenia rolę Biblii jako źródła historycznego Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą: aktywność w czasie zajęć |
8.
Indie i Chiny |
- położenie geograficzne i warunki naturalne Indii
i Chin - powstanie państw na Półwyspie Indyjskim oraz w
dorzeczu Huang-ho i Jangcy - buddyzm - hinduizm - organizacja państwa chińskiego - konfucjanizm - osiągnięcia cywilizacji Indii i Chin |
- określa czas powstania cywilizacji Indii i Chin - poprawnie posługuje się terminami: Ariowie, kasta, system kastowy,
buddyzm, hinduizm, nirwana, Wielki Mur Chiński - lokalizuje na mapie Indie i Chiny - omawia położenie geograficzne oraz warunki naturalne cywilizacji
indyjskiej i chińskiej - wymienia osiągnięcia cywilizacji indyjskiej i chińskiej |
- poprawnie posługuje się terminami: Harappa, Mohendżo Daro, cytadela, terakotowa armia, humanitaryzm - zna i krótko charakteryzuje postaci Buddy i Konfucjusza |
- przedstawia zasady funkcjonowania
społeczeństwa indyjskiego za rządów Ariów - opisuje organizację państwa chińskiego - wyjaśnia przyczyny budowy Wielkiego Muru Chińskiego - charakteryzuje system filozoficzny stworzony przez Konfucjusza |
- porównuje założenia buddyzmu i hinduizmu - prezentuje zasięg terytorialny buddyzmu w przeszłości i współcześnie |
- ocenia wpływ konfucjanizmu na budowę
Cesarstwa Chińskiego Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
9.
Od rysunków naskalnych do alfabetu |
- ewolucja pisma - rodzaje pisma - materiały piśmiennicze - alfabet - osiągnięcia Fenicjan |
- poprawnie posługuje się terminami:
piktogram, pismo klinowe, hieroglif, papirus, alfabet, Fenicjanie - wymienia rodzaje pisma, którymi posługiwały się ludy starożytne - podaje nazwy materiałów piśmienniczych stosowanych w starożytności |
- podaje daty powstania poszczególnych
rodzajów pisma - określa rolę pisma w starożytności - opisuje znaczenie alfabetu stworzonego przez Fenicjan |
- wyjaśnia przyczyny powstania pisma - przedstawia historię pisma - opisuje sposób produkcji papirusu |
- tłumaczy, na czym polega wyższość pisma alfabetycznego nad pismem
obrazkowym |
- ocenia znaczenie powstania pisma dla rozwoju cywilizacji ludzkiej Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
Tajemnice
sprzed wieków –
Jak odczytano pismo Egipcjan? |
- Kamień z Rosetty - okoliczności odczytania pisma starożytnych
Egipcjan - znaczenie hieroglifów egipskich |
- poprawnie posługuje się terminami:
hieroglif, pismo demotyczne i hieratyczne, alfabet grecki |
- wyjaśnia, kim był i czym zasłynął Jean-François Champollion - poprawnie posługuje się terminami: Kamień z Rosetty, kartusz |
- wyjaśnia zasady posługiwania się
hieroglifami - podaje okoliczności odnalezienia Kamienia z Rosetty |
- zna wydarzenia związane z datami: 1799 r.,
1824 r. - opisuje, w jaki sposób odszyfrowano hieroglify egipskie - wymienia cechy charakteryzujące rzetelnego badacza |
- ocenia wpływ pisma hieroglificznego na inne
cywilizacje w obszarze Żyznego Półksiężyca Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
ROZDZIAŁ
II: ANTYCZNA GRECJA |
||||||
1.
Świat Hellenów |
- położenie geograficzne i warunki naturalne
Grecji - zajęcia Hellenów - organizacja miast-państw - kultura minojska i mykeńska - czynniki jednoczące Greków - kolonizacja grecka |
- omawia położenie geograficzne i warunki
naturalne Grecji - poprawnie posługuje się terminami: Hellada, Hellenowie, polis,
agora, kolonizacja, kolonia, metropolia - lokalizuje na mapie Grecję - opisuje życie i zajęcia mieszkańców Grecji |
- określa ramy chronologiczne istnienia
kultury minojskiej i mykeńskiej - poprawnie posługuje się terminami: kultura minojska, kultura
mykeńska - wskazuje na mapie zasięg kolonizacji greckiej |
- wyjaśnia wpływ warunków naturalnych na życie
i zajęcia Greków, a także na organizację państwowości greckiej - opisuje wygląd greckiej polis - wymienia przyczyny kolonizacji greckiej |
- charakteryzuje kulturę minojską i mykeńską - tłumaczy, jaką funkcję pełniła agora - przedstawia przebieg kolonizacji greckiej |
- określa czynniki jednoczące Greków Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
2.
Demokra-tyczne Ateny |
- zasady funkcjonowania demokracji ateńskiej - społeczeństwo Aten - instytucje władzy w Atenach - ostracyzm - wygląd starożytnych Aten |
- poprawnie posługuje się terminami: Ateny,
Attyka, demokracja, zgromadzenie ludowe (eklezja), Akropol - lokalizuje na mapie Ateny - wymienia nazwy organów władzy ateńskiej polis - określa, które warstwy społeczne posiadały prawa polityczne, a które
były ich pozbawione |
- zna wydarzenie związane z datą 508 r. p.n.e. - przedstawia dokonania Peryklesa - poprawnie posługuje się terminami: demagog, strateg, ostracyzm,
agora - charakteryzuje społeczeństwo Aten - opisuje życie codzienne i zajęcia Ateńczyków - omawia cechy charakterystyczne demokracji |
- wskazuje podobieństwa i różnice między
demokrację ateńską a współczesną - wyjaśnia, jaką rolę w demokracji ateńskiej odgrywał ostracyzm - opisuje wygląd starożytnych Aten |
- prezentuje proces kształtowania się
demokracji ateńskiej - ocenia dokonania Peryklesa i jego zasługi w rozwoju demokracji
ateńskiej |
- formułuje wnioski dotyczące wpływu
demokracji ateńskiej na rozwój państw demokratycznych w przyszłości Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
3.
W starożytnej Sparcie |
- Sparta - mieszkańcy Sparty - ustrój Sparty - wychowanie spartańskie - obyczaje Spartan |
- poprawnie posługuje się terminami: Sparta,
Lakonia, heloci, periojkowie - lokalizuje na mapie Spartę - opisuje życie i zajęcia Spartan - omawia charakterystyczne cechy ustroju Sparty - tłumaczy, na czym polegało wychowanie spartańskie |
- określa, kim był i czym zasłynął Likurg - poprawnie posługuje się terminami: geruzja
(rada starszych), eforzy, zgromadzenie ludowe - omawia zadania organów władzy w polis - charakteryzuje społeczeństwo spartańskie - wyjaśnia znaczenie powiedzeń: „z tarczą lub na tarczy”, „mówić
lakonicznie” |
- określa rolę i zadania królów spartańskich - tłumaczy, jaką pozycję w społeczeństwie spartańskim zajmowały
kobiety - przedstawia okoliczności upadku państwa spartańskiego - wskazuje różnice między ustrojem Sparty i Aten |
- dokonuje oceny ustroju Sparty - przedstawia związek między małą liczbą Spartan a ich sposobem wychowania
i życia - ocenia reguły, którym podlegało życie Spartan |
- wskazuje genezę różnic ustrojowych
starożytnej Grecji Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
4.
Wojny perskie |
- armia grecka - skutki wojen grecko-perskich - organizacja armii greckiej - przyczyny konfliktów grecko-perskich - przebieg wojen Greków z Persami - najsłynniejsi dowódcy greccy |
- zna wydarzenie związane z datą VI w. p.n.e. - poprawnie posługuje się terminami: hoplita, falanga, Persja, Maraton,
Termopile, Salamina, Plateje - lokalizuje na mapie Persję i Grecję - wymienia główne przyczyny wojen grecko-perskich - wskazuje na mapie trasy wypraw Persów przeciwko Grekom oraz miejsca
najważniejszych bitew |
- zna wydarzenia związane z datami: 490 r.
p.n.e., 480 r. p.n.e., 479 r. p.n.e. - wymienia dokonania i wyjaśnia znaczenie postaci: Dariusza,
Kserksesa, Miltiadesa, Leonidasa i Temistoklesa - analizuje przyczyny wojen grecko-perskich - poprawnie posługuje się terminami: hoplon,
Nieśmiertelni, triera - opisuje taktykę walki stosowaną przez Greków |
- omawia wygląd i uzbrojenie greckiego hoplity - opisuje wygląd triery - przedstawia przebieg konfliktu grecko-perskiego - wyjaśnia symboliczne znaczenie słów: „Termopile”, „Przechodniu,
powiedz Sparcie, że tu leżymy, wierni jej prawom” - podaje podstawowe informacje dotyczące państwa perskiego |
- omawia dokonania greckich dowódców - wyjaśnia pochodzenie tradycji biegu maratońskiego - ocenia postawę wojowników spartańskich walczących pod Termopilami - tłumaczy, jakie czynniki zadecydowały o ostatecznym sukcesie Greków |
- określa wpływ wojen grecko-perskich na
późniejsze dzieje starożytnej Grecji Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
5.
Wierzenia starożytnych Greków |
- bogowie greccy - świątynie i obrzędy - wyrocznia - Akropol - mitologia grecka |
- poprawnie posługuje się terminami: Olimp,
wyrocznia, Akropol, mit, heros - lokalizuje na mapie Olimp i Delfy - podaje imiona głównych bogów i bogiń greckich oraz dziedziny życia,
którym patronowali - wymienia imiona najsłynniejszych herosów greckich |
- poprawnie posługuje się terminami: tytani,
Pytia - charakteryzuje system wierzeń starożytnych Greków - wskazuje atrybuty poszczególnych bóstw |
- określa rolę wyroczni w życiu Greków - opisuje wygląd ateńskiego Akropolu - wyjaśnia znaczenie mitu o Prometeuszu - tłumaczy, na czym polega postawa prometejska |
- tłumaczy rolę mitów w życiu Greków - odszukuje w mitach wartości uniwersalne |
- omawia rolę religii jako czynnika
jednoczącego Greków Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
6.
Igrzyska olimpijskie |
- sport w życiu Greków - związek zawodów sportowych z religią - przebieg starożytnych igrzysk olimpijskich - greckie obiekty sportowe - bohaterowie antycznych igrzysk |
- zna wydarzenia związane z datami: 776 r.
p.n.e., 1896 r. - poprawnie posługuje się terminami: gimnazjon, igrzyska, olimpiada,
Olimpia, pięciobój olimpijski - lokalizuje na mapie Olimpię - wymienia dyscypliny sportowe znane starożytnym Grekom |
- zna wydarzenie związane z datą 393 r. n.e. - poprawnie posługuje się terminami: agon, hipodrom - wyjaśnia rolę sportu w życiu Greków - opisuje przebieg starożytnych igrzysk olimpijskich |
- charakteryzuje sposób traktowania zwycięzców
igrzysk przez Greków - przedstawia podobieństwa i różnice między starożytnymi a
współczesnymi igrzyskami olimpijskimi |
- określa rolę igrzysk olimpijskich w
podtrzymywaniu jedności starożytnej Hellady |
- omawia ideę starożytnych i współczesnych
igrzysk olimpijskich Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
7.
Kultura starożytnej Grecji |
- teatr grecki - literatura grecka - malarstwo i rzeźba - architektura - najwięksi przedstawiciele kultury greckiej |
- wyjaśnia, kim byli Homer i Fidiasz oraz podaje tytuły ich dzieł - poprawnie posługuje się terminami: Wielkie Dionizje, koturny,
dramat, tragedia, komedia, „Iliada”, „Odyseja” - przedstawia okoliczności narodzin teatru greckiego - prezentuje najważniejsze osiągnięcia kultury greckiej - wymienia nazwy greckich porządków architektonicznych |
- zna wydarzenia związane z datami: ok. 750 r.
p.n.e., ok. 534 r. p.n.e. - krótko charakteryzuje postaci: Sofoklesa, Arystofanesa i Myrona, wymieniając ich kluczowe dzieła - poprawnie posługuje się terminami: skene, proskenion, orchestra, theatron,
meandry, malarstwo czarnofigurowe i czerwonofigurowe - opisuje przebieg Wielkich Dionizji |
- wyjaśnia zasady obowiązujące w teatrze
greckim - przedstawia różnice między grecką tragedią a komedią - opisuje wygląd teatru greckiego - określa różnice pomiędzy porządkami architektonicznymi występującymi
w starożytnej Grecji - podaje nazwy stylów malarskich stosowanych przez starożytnych Greków |
- przytacza najważniejsze informacje dotyczące
treści „Iliady” i „Odysei” - wskazuje cechy charakterystyczne rzeźby i malarstwa greckiego - omawia rolę teatru w życiu starożytnych Greków |
- porównuje społeczną rolę teatru w
starożytnej Grecji i współcześnie Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
8.
Filozofowie i wynalazcy |
- filozofia grecka - najsłynniejsze greckie szkoły - matematyka - historia i geografia - najwybitniejsi reprezentanci nauki greckiej - greckie wynalazki |
- wyjaśnia, kim byli i czym zasłynęli: Sokrates,
Platon, Arystoteles, Pitagoras, Herodot, Tukidydes, Archimedes - poprawnie posługuje się terminami: filozofia, logika - wymienia zagadnienia będące przedmiotem zainteresowania filozofów - opisuje dokonania przedstawicieli nauki greckiej |
- zna wydarzenia związane z datami: VII–VI w. p.n.e., V w. p.n.e., IV w. p.n.e., III w.
p.n.e., II w. n.e. - krótko charakteryzuje dokonania: Heraklita z Efezu, Demokryta z Abdery, Talesa z Miletu, Euklidesa, Klaudiusza
Ptolemeusza - poprawnie posługuje się terminami: Akademia Platońska, Liceum,
klepsydra |
- opisuje okoliczności narodzin filozofii - przedstawia poglądy najsłynniejszych filozofów greckich |
- wyjaśnia rolę filozofii w życiu starożytnych
Greków - ocenia wkład greckich filozofów i wynalazców w rozwój różnych
dziedzin nauki |
- wskazuje kontynuację myśli filozoficznej
starożytnych Greków we współczesnych systemach filozoficznych (na wybranych
przykładach) Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
Tajemnice
sprzed wieków –
Czy „ogniste zwierciadła” Archimedesa istniały naprawdę? |
- osiągnięcia Archimedesa - „ogniste zwierciadła” |
|
|
- przedstawia dokonania Archimedesa - poprawnie posługuje się terminami: „ogniste zwierciadła”, eureka
(heureka) - wymienia wynalazki Archimedesa i omawia ich zastosowanie |
- wyjaśnia domniemaną zasadę działania
„ognistych zwierciadeł” - tłumaczy konieczność wykorzystania różnych metod badawczych dla
potwierdzenia autentyczności zjawisk i wydarzeń historycznych |
- samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
9.
Podboje Aleksandra Macedońskie-go |
- Grecja po wojnach perskich - Aleksander Macedoński - wyprawa Aleksandra przeciwko Persji - imperium macedońskie - kultura hellenistyczna - państwa hellenistyczne |
- określa, kim byli i czym zasłynęli Filip II
i Aleksander Wielki - poprawnie posługuje się terminami: Związek Morski, wojna
peloponeska, Issos, Gaugamela, kultura hellenistyczna - lokalizuje na mapie Macedonię - wskazuje na mapie trasę wyprawy Aleksandra, miejsca najważniejszych
bitew i zajęte terytoria |
- zna wydarzenia związane z datami: 334p.n.e.,
333 r. p.n.e, 331 r. p.n.e., 323 r. p.n.e. 338 r. p.n.e - przedstawia dokonania Dariusza III - poprawnie posługuje się terminami: Cheronea, węzeł gordyjski - wyjaśnia przyczyny i skutki wojny peloponeskiej - podaje przyczyny i skutki podboju Persji przez Aleksandra |
- opisuje proces tworzenia potęgi Macedonii
przez Filipa II - opisuje przebieg wyprawy Aleksandra przeciwko Persom - omawia sytuację w Grecji po zakończeniu wojen z Persją - omawia organizację imperium macedońskiego - podaje cechy charakterystyczne kultury hellenistycznej |
- wyjaśnia znaczenie klęski Greków w bitwie pod Cheroneą - wymienia okoliczności powstania państw hellenistycznych - ocenia wpływ jednostki na proces kształtowania dziejów |
- dokonuje analizy upadku starożytnego świata
Grecji i sukcesu Macedonii Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
Tajemnice
sprzed wieków –
Jak wyglądała latarnia morska na Faros? |
- latarnia na Faros - badania archeologiczne pozostałości po latarni |
|
|
- przedstawia dokonania postaci: Sostratosa, Ptolemeusza I, Ptolemeusza II - lokalizuje na mapie wyspę Faros i port w
Aleksandrii - omawia okoliczności budowy latarni na Faros |
- opisuje prawdopodobny wygląd latarni - wyjaśnia znaczenie prowadzenia badań archeologicznych dla lepszego
poznania historii i dokonań człowieka |
- określa ekonomiczną i strategiczną rolę
latarni morskiej na Faros i portu w Aleksandrii Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
ROZDZIAŁ
III: IMPERIUM RZYMSKIE |
||||||
1.
Początki Rzymu |
- Italia – położenie
geograficzne i warunki naturalne - legenda o założeniu
Rzymu - monarchia rzymska i jej
upadek - społeczeństwo Rzymu - podbój Italii przez Rzymian |
- zna wydarzenie związane z datą 753 r. p.n.e. - poprawnie posługuje się terminami: wilczyca kapitolińska,
patrycjusz, plebejusz - lokalizuje na mapie Italię i Rzym - omawia położenie geograficzne i warunki naturalne panujące w Italii - określa ramy chronologiczne istnienia monarchii w Rzymie - wymienia nazwy warstw społecznych w starożytnym Rzymie |
- zna wydarzenia związane z datami: 389 r.
p.n.e., 509 r. p.n.e - przedstawia postacie legendarnych założycieli Rzymu: Romulusa i
Remusa - opowiada legendę o założeniu Rzymu - poprawnie posługuje się terminami: Etruskowie, Italikowie,
Latynowie, Lacjum, Galowie - wskazuje na mapie terytoria w Italii podbite przez Rzymian |
- omawia okoliczności obalenia monarchii w Rzymie - określa rolę i zadania poszczególnych warstw społecznych
starożytnego Rzymu - podaje nazwy ludów italskich podbitych przez wojska rzymskie |
- wymienia imiona królów panujących w Rzymie - charakteryzuje panowanie kolejnych władców rzymskich - przedstawia etapy podboju Italii przez Rzymian - wyjaśnia znaczenie wyrażenia „pyrrusowe zwycięstwo” |
- porównuje wpływ warunków naturalnych na
kierunki rozwoju cywilizacji rzymskiej i greckiej Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
Tajemnice
sprzed wieków –
Jak poznano pochodzenie Etrusków? |
- pochodzenie Etrusków - osiągnięcia cywilizacji etruskiej |
|
|
- określa, kim był i czym zasłynął Herodot - lokalizuje na mapie siedziby Etrusków w Italii - wskazuje na mapie prawdopodobne miejsca pochodzenia Etrusków - wymienia osiągnięcia cywilizacji etruskiej |
- określa, kim był i czym zasłynął Dionizjusz
z Halikarnasu - omawia organizację państwa etruskiego - opisuje tryb życia i zajęcia Etrusków - dostrzega rolę współczesnych technologii w procesie poznawania
dziejów |
- porównuje osiągnięcia cywilizacji etruskiej z
osiągnięciami wcześniejszych cywilizacji starożytnych Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
2.
Republika rzymska |
- ustrój państwa rzymskiego - urzędnicy rzymscy - zasady funkcjonowania republiki - rola plebejuszy w państwie rzymskim |
- poprawnie posługuje się terminami:
republika, zgromadzenie ludowe, senat, konsul, pretor, cenzor, edyl, kwestor,
trybun ludowy, veto - omawia zadania zgromadzenia ludowego, senatu |
- poprawnie posługuje się terminami:
kolegialność, dyktator, liktor - przedstawia zasady funkcjonowania republiki rzymskiej - omawia zadania poszczególnych urzędników rzymskich |
- wskazuje podobieństwa i różnice między
demokracją ateńską a republiką rzymską |
- określa istotę sporu o prawa polityczne
plebejuszy i sposób jego rozwiązania - podaje cechy, które powinien posiadać wzorowy obywatel Rzymu |
- analizuje istotę republiki rzymskiej jako
formy państwa Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
3.
Podboje Rzymu |
- armia rzymska - wojny punickie - ekspansja Rzymu po wojnach punickich - podbój Galii przez Juliusza Cezara |
- zna wydarzenia związane z datami: 264–241 r.
p.n.e., 218–201 r. p.n.e., 149–146 r. p.n.e. - określa, kim byli i czym zasłynęli: Hannibal, Juliusz Cezar - poprawnie posługuje się terminami: legion, wojny punickie,
Kartagina, Imperium Rzymskie - wskazuje na mapie terytoria zajęte przez Rzymian podczas wojen
punickich |
- zna wydarzenia związane z datami: 216 r.
p.n.e., 202 r. p.n.e., 52 r. p.n.e. - określa, kim byli i czym zasłynęli: Scypion, Wercyngetoryks - poprawnie posługuje się terminami: oddział inżynieryjny, Kanny, Zama, Alezja - określa przyczyny i skutki wojen punickich - wskazuje na mapie terytoria zajęte przez Rzymian w II i I w. p.n.e. |
- omawia przebieg wojen punickich - opisuje wygląd i elementy uzbrojenia rzymskiego legionisty - wymienia typy oddziałów wchodzących w skład armii |
- prezentuje dokonania Hannibala i określa ich
znaczenie - charakteryzuje taktykę walki stosowaną przez Rzymian |
- dokonuje analizy porównawczej taktyki walki
Rzymian, Greków i Macedończyków Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
4.
Upadek republiki rzymskiej |
- skutki podbojów rzymskich - niewolnictwo w Rzymie – powstanie Spartakusa - kryzys republiki rzymskiej - wojny domowe - rządy Juliusza Cezara |
- zna wydarzenia związane z datami: 44 r.
p.n.e., 31 r. p.n.e. - określa, kim byli i czym zasłynęli: Spartakus, Oktawian, Kleopatra - poprawnie posługuje się terminami: prowincja, namiestnik, łuk
triumfalny, gladiator - wymienia korzyści, jakie Rzym czerpał z posiadania prowincji - wyjaśnia, skąd pochodzili niewolnicy rzymscy |
- zna wydarzenia związane z datami: 71 r.
p.n.e., 60 r. p.n.e., 48 r. p.n.e. - określa, kim byli i czym zasłynęli: Pompejusz, Krassus, Marek
Antoniusz - poprawnie posługuje się terminami: triumf, sieciarz, samnita, arystokracja, Farsalos,
Akcjum - omawia rolę triumfu w starożytnym Rzymie - omawia skutki podbojów rzymskich - podaje przyczyny i przejawy kryzysu republiki rzymskiej - przedstawia sytuację niewolników w państwie rzymskim |
- charakteryzuje sposób organizacji prowincji
rzymskich - opisuje przebieg pochodu triumfalnego - wyjaśnia, na czym polegały walki gladiatorów - omawia przebieg powstania Spartakusa - wymienia dokonania Juliusza Cezara - przedstawia okoliczności śmierci Kleopatry |
- prezentuje przebieg wojen domowych w Rzymie - lokalizuje na mapie miejsca bitew z okresu wojen domowych |
- dokonuje analizy porównawczej ustroju
republiki rzymskiej sprzed i w trakcie dyktatury Gajusza
Juliusza Cezara Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
5.
Cesarstwo rzymskie |
- organizacja i ustrój cesarstwa - panowanie Oktawiana Augusta - rozwój terytorialny cesarstwa - rzymskie drogi - barbarzyńscy |
- określa, kim był i czym zasłynął Oktawian
August - poprawnie posługuje się terminami: pryncypat, cesarz, cesarstwo,
barbarzyńcy - określa znaczenie dróg dla funkcjonowania Imperium Rzymskiego - wymienia nazwy towarów sprowadzanych do Rzymu - wskazuje na mapie prowincje podbite przez Rzymian w okresie
cesarstwa |
- przedstawia dokonania Trajana - poprawnie posługuje się terminami: pax romana, romanizacja,
bursztynowy szlak, limes, Wał Hadriana, Dakowie - lokalizuje na mapie bursztynowy szlak - opowiada, w jaki sposób budowano drogi w państwie rzymskim - wyjaśnia zasady pryncypatu - omawia relacje cesarstwa z barbarzyńskimi sąsiadami |
- omawia sytuację w państwie rzymskim po
zakończeniu wojen domowych - określa zakres władzy cesarza - wyjaśnia znaczenie powiedzenia: „Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu” - przedstawia organizację państwa rzymskiego za czasów cesarstwa |
- uzasadnia słuszność twierdzenia, że
cesarstwo było „komedią republiki” - omawia sposób funkcjonowania gospodarki |
- ocenia politykę cesarstwa w okresie pax romana Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
6.
Życie w Wiecznym Mieście |
- miasto Rzym - domy Rzymian - religia rzymska - Forum Romanum - architektura rzymska |
- poprawnie posługuje
się terminami: Forum Romanum, łaźnia (termy),
amfiteatr, westalki - omawia funkcje Forum
Romanum i łaźni rzymskich - wymienia rozrywki
starożytnych Rzymian - podaje imiona
najważniejszych bogów rzymskich |
- poprawnie posługuje
się terminami: atrium, perystyl, Ołtarz Pokoju - opisuje wygląd
starożytnego Rzymu - opisuje wygląd domu
bogatego Rzymianina - przedstawia system wierzeń rzymskich |
- określa warunki
życia w mieście - porównuje Forum Romanum z ateńską agorą - określa podobieństwa
między religią rzymską a grecką - opisuje wygląd
rzymskiej świątyni |
- wskazuje różnice w
sposobie życia zamożnych i ubogich Rzymian - omawia zmiany w
wyglądzie Rzymu wprowadzone za panowania Oktawiana Augusta - wyjaśnia przyczyny popularności kultu bogów przejętego od ludności z
terenów podbitych |
- porównuje styl życia mieszkańca starożytnego
Rzymu i starożytnych Aten Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
Tajemnice
sprzed wieków –
Jak odkryto Pompeje? |
- okoliczności zniszczenia
miasta - odkrycie ruin Pompejów - wygląd starożytnego miasta |
|
|
- zna wydarzenie związane
z datą 79 r. n.e. - lokalizuje na mapie
Pompeje - określa okoliczności
zniszczenia miasta - opisuje wygląd
rzymskiego domu na podstawie wykopalisk w Pompejach |
- zna wydarzenia
związane z datami: 1748 r., 1861 r. - przedstawia
dokonania Giuseppe Fiorellego - omawia wygląd
Pompejów - wyjaśnia, na czym polega praca archeologa |
- ocenia wpływ odkrycia ruin Pompejów dla
rozwoju wiedzy o Imperium Rzymskim Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
7.
Osiągnięcia Rzymian |
- związki między kulturą
rzymską i grecką - Koloseum - akwedukty - prawo rzymskie - literatura rzymska |
- określa, kim byli i
czym zasłynęli: Wergiliusz, Horacy, Owidiusz, Liwiusz, Tacyt, Swetoniusz - poprawnie posługuje
się terminami: Koloseum, akwedukt, Prawo XII tablic, Kodeks Justyniana - wymienia osiągnięcia
kultury i architektury
rzymskiej - wyjaśnia, do czego
służyły Koloseum i akwedukty - podaje nazwy
rzymskich zbiorów praw - wymienia
przedstawicieli rzymskiej literatury i historii |
- zna wydarzenia
związane z datami: 449 r. p.n.e., 125 r. n.e., 70–82 r. n.e. - określa, kim byli i
czym zasłynęli: Galen, Wespazjan, Tytus, Justynian,
Mecenas - poprawnie posługuje
się terminami: mozaika, mecenas - przedstawia sposób
budowy akweduktów - omawia najważniejsze
zasady prawne obowiązujące w starożytnym Rzymie |
- wskazuje przejawy
oddziaływania kultury greckiej na rzymską - opisuje wygląd i
funkcje Koloseum - omawia osiągnięcia
rzymskie w dziedzinie prawa - wymienia dokonania
przedstawicieli rzymskiej literatury i historii |
- wyjaśnia rolę prawa
rzymskiego jako podstawy współcześnie funkcjonujących systemów prawnych |
- ocenia wkład Rzymian w rozwój kultury i jej
wpływ na współczesną cywilizację Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
8.
Pierwsi chrześcijanie |
- Palestyna w czasach
rzymskich - Jezus i jego nauki - powstanie i rozwój
chrześcijaństwa - symbole chrześcijańskie - zasady wiary
chrześcijańskiej - prześladowania
pierwszych chrześcijan - zwycięstwo religii
chrześcijańskiej - podziały w Kościele chrześcijańskim |
- zna wydarzenie związane
z datą 7–4 r. p.n.e. - opisuje działalność
i znaczenie postaci: Heroda Wielkiego, Poncjusza Piłata, Pawła z Tarsu - poprawnie posługuje
się terminami: Mesjasz, apostołowie, chrześcijaństwo, Pismo Święte,
Ewangelia, katolicy, papież - charakteryzuje
działalność Jezusa z Galilei - wymienia imiona
autorów Ewangelii - omawia najważniejsze
zasady wiary chrześcijańskiej - określa symbole
chrześcijaństwa |
- zna wydarzenia
związane z datami: 303–304 r., 313 r., 392 r. - określa, kim byli i
czym zasłynęli: Trajan, Konstantyn Wielki, Teodozjusz Wielki - poprawnie posługuje
się terminami: chrystogram, teologia, sobór,
heretyk, zabobon - przedstawia okoliczności, w których chrześcijaństwo stało się
religią panującą w Rzymie - lokalizuje na mapie zasięg chrześcijaństwa do V w. n.e. |
- określa sytuację
narodu żydowskiego pod panowaniem Rzymian - omawia działalność
apostołów - wyjaśnia przyczyny
popularności chrześcijaństwa w starożytnym Rzymie - podaje przyczyny
prześladowań chrześcijan - wymienia nazwy odłamów religii chrześcijańskiej - podaje nazwy ksiąg wchodzących w skład Nowego Testamentu |
- opisuje organizację
Kościoła chrześcijańskiego w pierwszych wiekach jego istnienia - wskazuje przyczyny i
konsekwencje sporów wewnątrz Kościoła chrześcijańskiego |
- ocenia rolę chrześcijaństwa w Cesarstwie
Rzymskim Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
9.
Koniec świata starożytnego |
- kryzys cesarstwa
rzymskiego - podział cesarstwa - wędrówka ludów - Hunowie - upadek cesarstwa zachodniorzymskiego |
- zna wydarzenia
związane z datami: 395 r., 476 r. - wyjaśnia, kim byli i
czym zasłynęli: Konstantyn Wielki, Teodozjusz Wielki - poprawnie posługuje
się terminami: wielka wędrówka ludów, barbarzyńcy - wskazuje na mapie
linię podziału cesarstwa rzymskiego na część wschodnią i zachodnią - wymienia nazwy
plemion barbarzyńskich atakujących cesarstwo - lokalizuje na mapie
tereny cesarstwa objęte wędrówką ludów |
- zna wydarzenie związane
z datą 451 r. - wyjaśnia, kim byli i
czym zasłynęli: Atylla Dioklecjan Odoaker, Romulus Augustulus - poprawnie posługuje
się terminami: Wandal, Hun - określa wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny upadku cesarstwa zachodniorzymskiego |
- omawia sytuację w
państwie rzymskim w III i IV w. - wskazuje przejawy
kryzysu w państwie rzymskim - określa sytuację
Rzymu w czasie wędrówki ludów - opisuje tryb życia
Hunów - wyjaśnia, w jaki
sposób barbarzyńcy przyczynili się do zniszczenia Rzymu |
- charakteryzuje próby
reform podejmowane przez cesarzy rzymskich: Dioklecjana, Konstantyna i
Teodozjusza - omawia symboliczne znaczenie daty 476 r. |
- dokonuje oceny wpływu wewnętrznych i
zewnętrznych przyczyn upadku cesarstwa Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
ROZDZIAŁ
IV: POCZĄTKI ŚREDNIOWIECZA |
||||||
1.
Bizancjum |
- sytuacja w Bizancjum po
upadku Rzymu - panowanie Justyniana I
Wielkiego - wzrost znaczenia
Konstantynopola - Hagia
Sophia - kultura i nauka w
Bizancjum - początki rozłamu w
Kościele chrześcijańskim |
- zna wydarzenie związane
z datą 395 r. - określa, kim był i
czym zasłynął Justynian I Wielki - poprawnie posługuje
się terminami: Bizancjum, Hagia Sophia, katolicyzm,
prawosławie - lokalizuje na mapie
Konstantynopol i cesarstwo bizantyjskie - wymienia nazwy
terytoriów podbitych przez Justyniana |
- zna wydarzenia
związane z datami: 330 r., 527 r. - poprawnie posługuje
się terminami: ogień grecki, ikona, bazylika - prezentuje
osiągnięcia Bizancjum w dziedzinie kultury i nauki - określa wpływ warunków geograficznych na znaczenie Konstantynopola - poprawnie stosuje nazwy katolicyzm
i prawosławie dla poszczególnych
odłamów Kościoła chrześcijańskiego |
- opisuje okoliczności
powstania Konstantynopola - wymienia reformy
wprowadzone przez Justyniana I Wielkiego - omawia ustrój
Bizancjum - opisuje wygląd
świątyni Hagia Sophia - wyjaśnia znaczenie
określenia Nowy Rzym |
- charakteryzuje
sytuację w Bizancjum po upadku Rzymu - określa czynniki
decydujące o sile militarnej Bizancjum - przedstawia sytuację
Kościoła chrześcijańskiego po upadku cesarstwa zachodniorzymskie-go |
- wskazuje różnice między Kościołem wschodnim
a zachodnim Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
2.
Początki islamu |
- Arabowie - działalność Mahometa - islam – zasady wiary - meczet - podboje arabskie - nauka i kultura Arabów |
- zna wydarzenie
związane z datą 622 r. - poprawnie posługuje
się terminami: islam, Allach, muzułmanie, hidżra, Koran, meczet, minaret - lokalizuje na mapie
Półwysep Arabski oraz miasta: Mekkę i Medynę - omawia położenie
geograficzne i warunki naturalne panujące na Półwyspie Arabskim - opisuje warunki
życia i zajęcia Arabów - wymienia filary
wiary arabskiej |
- zna wydarzenia
związane z datami: 630 r., 632 r., 711 r. - przedstawia
dokonania Mahometa - poprawnie posługuje
się terminami: szariat, dżihad, świątynia Kaaba,
kalif, arabeska - wskazuje na mapie
kierunki i zasięg podbojów Arabów - prezentuje
osiągnięcia arabskie w dziedzinie kultury i nauki |
- przedstawia
okoliczności, w których doszło do powstania islamu - opisuje wygląd
meczetu - omawia organizację
państwa arabskiego - charakteryzuje
stosunek Arabów do podbitych narodów |
- określa rolę Arabów
w rozpowszechnianiu osiągnięć ludów podbitych oraz rozwoju spuścizny
starożytnych cywilizacji - dostrzega znaczenie
idei świętej wojny dla rozprzestrzeniania się religii arabskiej |
- charakteryzuje
związki między islamem, chrześcijaństwem i judaizmem Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
3.
Państwo Franków |
- Europa zachodnia po
upadku cesarstwa zachodnio-rzymskiego - Merowingowie i
Karolingowie - Karol Wielki i
odnowienie cesarstwa na zachodzie - kultura, nauka i sztuka
w państwie Franków |
- zna wydarzenie
związane z datą 800 r. - określa, kim byli i
czym zasłynęli: Pepin Krótki, Karol Wielki - poprawnie posługuje
się terminami: majordom, marchia, margrabia, hrabia, hrabstwo renesans
karoliński - lokalizuje na mapie
pierwotne siedziby Franków - opisuje życie
codzienne i zajęcia Franków - określa zasięg
terytorialny państwa Franków - wskazuje na mapie
terytoria podbite przez Karola Wielkiego |
- zna wydarzenia
związane z datami: 496 r., 732 r., 814 r. - określa, kim byli i
czym zasłynęli: Chlodwig, Karol Młot, Einhard - poprawnie posługuje
się terminami: arianizm, siedem sztuk wyzwolonych, minuskuła, retoryka,
dialektyka, kaligrafia, manuskrypt, miniatura - wyjaśnia znaczenie
przyjęcia chrztu przez Chlodwiga - przedstawia rozwój
kultury i nauki za panowania Karola Wielkiego |
- przedstawia sytuację
polityczną w Europie zachodniej po upadku cesarstwa zachodniorzymskiego - omawia organizację
państwa Franków - opisuje sposób
przejęcia władzy w państwie Franków przez dynastię Karolingów - prezentuje dokonania
Karola Wielkiego - określa znaczenie
koronacji cesarskiej Karola |
- wyjaśnia znaczenie
zwycięstwa Franków w bitwie pod Poitiers - uzasadnia słuszność
określenia renesans karoliński dla
zmian w kulturze i nauce,
które nastąpiły w VIII i IX w. - ocenia wpływ Karola Wielkiego na proces kształtowania się
średniowiecznej Europy |
- omawia związek
między rozwojem kultury i nauki a utrzymaniem silnego państwa Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
4.
Rzesza Ottonów |
- podział państwa Franków - cesarstwo Ottonów - Otton I i Otton III - idea uniwersalizmu |
- zna wydarzenia związane
z datami: 843 r., 962 r. - określa, kim byli i
czym zasłynęli: Otton I, Otton III - poprawnie posługuje
się terminami: traktat w Verdun, uniwersalizm - wymienia
postanowienia traktatu w Verdun - lokalizuje na mapie
państwa powstałe w wyniku podziału monarchii Karola Wielkiego |
- określa, kim byli i
czym zasłynęli: Ludwik Pobożny, Ludwik Niemiecki, Karol Łysy, Lotar, Henryk
II - poprawnie posługuje
się terminem: Rzesza Niemiecka, - wyjaśnia, w jaki
sposób powstała Rzesza Niemiecka - omawia znaczenie
koronacji cesarskiej Ottona I - tłumaczy, na czym
polega idea uniwersalizmu |
- przedstawia
okoliczności, w których doszło do podziału państwa Karola Wielkiego - omawia dokonania
Ottona I i Ottona III - opisuje politykę następców Ottona III |
- charakteryzuje
sytuację polityczną państwa niemieckiego po wygaśnięciu dynastii Karolingów - ocenia rolę Ottona I
i Ottona III w kształtowaniu się średniowiecznej
Europy |
- ocenia znaczenie
traktatu w Verdun dla dalszych losów
politycznych Europy Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
5.
Najazdy Normanów |
- Normanowie – życie i
zajęcia ludności - religia Normanów - podboje wikingów - powstanie państw
skandynawskich - okoliczności pojawienia
się Normanów w Ameryce |
- określa, kim był i
czym zasłynął Wilhelm Zdobywca - poprawnie posługuje
się terminem Normanowie (wikingowie) - lokalizuje na mapie
siedziby Normanów - omawia warunki
naturalne i położenie geograficzne Półwyspu Skandynawskiego - opisuje warunki
życia i zajęcia ludności normańskiej - wskazuje na mapie
kierunki ekspansji wikingów - wymienia państwa
powstałe na terenie Skandynawii |
- zna wydarzenie związane
z datą 1066 r. - określa, kim byli i
czym zasłynęli: Leif Eriksson,
Robert Giuscard - poprawnie posługuje
się terminami: runy, drakkary, snekkary, kościół
klepkowy - podaje przyczyny
wypraw organizowanych przez Normanów - omawia osiągnięcia Normanów w dziedzinie sztuki i rzemiosła |
- przedstawia system
wierzeń Normanów - opisuje wygląd łodzi
wikingów i uzbrojenia wojowników normańskich - wskazuje czynniki,
które zadecydowały o sukcesie podbojów normańskich - opisuje okoliczności, w których Normanowie pojawili się w Ameryce |
- prezentuje
okoliczności, w których doszło do powstania państw skandynawskich - dostrzega związek
między przyjęciem chrześcijaństwa a zaprzestaniem wypraw rabunkowych Normanów |
- ocenia wpływ najazdów Normanów na kształt
średniowiecznej Europy Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
Tajemnice
sprzed wieków –
Sekrety tkaniny z Bayeux |
- podbój Anglii przez
Normanów - historia tkaniny z Bayeux - wyniki badań nad tkaniną
z Bayeux |
|
|
- zna wydarzenie
związane z datą 1066 r. - przedstawia
dokonania Wilhelma Zdobywcy - poprawnie posługuje
się terminem tkanina z Bayeux - opisuje, co zostało
przedstawione na tkaninie z Bayeux - wyjaśnia, w jaki
sposób określa się wiek i pochodzenie źródeł historycznych - opisuje przebieg
podboju Anglii przez Wilhelma Zdobywcę |
- zna wydarzenie związane
z datą 1070 r. - określa, kim byli i
czym zasłynęli: Edward Wyznawca, Harold - tłumaczy, na czym
polega trudność w ustaleniu autorów dzieł średniowiecznych - opowiada o dziejach
tkaniny z Bayeux |
- ocenia znaczenie źródeł ikonograficznych dla
rozwoju współczesnej historiografii Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
6.
Słowianie i Węgrzy |
- wędrówka Słowian - pierwsze państwa
słowiańskie - działalność Cyryla i
Metodego - najazdy Węgrów - powstanie Rusi |
- określa, kim byli i
czym zasłynęli Cyryl i Metody - poprawnie posługuje
się terminem Słowianie - dokonuje podziału
Słowian na grupy (zachodnią, wschodnią, południową) - wskazuje na mapie
położenie pierwszych państw słowiańskich i Węgier - omawia warunki życia
i zajęcia Słowian |
- zna wydarzenia
związane z datami: IV–V w., VII w., IX w., 863 r.,
955 r., 988 r., 1001 r. - przedstawia
dokonania postaci: Samona, Rościsława, Świętopełka,
Włodzimierza Wielkiego, Stefana Wielkiego - poprawnie posługuje
się terminami: głagolica, cyrylica, latopis, Lechowe
Pole |
- omawia organizację
plemion słowiańskich - wymienia
okoliczności powstania pierwszych państw słowiańskich i państwa węgierskiego - opisuje działalność
misyjną Cyryla i Metodego - wyjaśnia, jakie
znaczenie dla utrzymania i rozwoju państwowości słowiańskiej miała decyzja
władców o przyjęciu chrztu |
- przedstawia
dokonania Włodzimierza Wielkiego i Stefana Wielkiego - charakteryzuje okoliczności powstania państwa ruskiego |
- porównuje warunki tworzenia się i rozwoju
pierwszych państw słowiańskich Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
7.
Między papiestwem a cesarstwem |
- kryzys kościoła w X w. - reforma kościoła - schizma wschodnia - spór o inwestyturę |
- zna wydarzenia
związane z datami: X w., 1054 r., 1122 r. - przedstawia
dokonania postaci: Grzegorza VII i Henryka IV - poprawnie posługuje
się terminami: schizma wschodnia, prawosławie, inwestytura, konkordat
wormacki - wymienia przejawy
kryzysu w Kościele w X w. - lokalizuje na mapie
Cluny - wskazuje na mapie
zasięg wpływów Kościoła katolickiego i prawosławnego |
- zna wydarzenia
związane z datami: X w., 1075 r., 1077r. - określa, kim był i
czym zasłynął Sylwester II - poprawnie posługuje
się terminami: Cluny, dyktat papieski, prawo kanoniczne, ekskomunika,
prawosławie, Canossa, synod - omawia przyczyny i konsekwencje schizmy wschodniej dla Kościoła i jego
wyznawców |
- charakteryzuje
sytuację w Kościele chrześcijańskim w X w. - omawia dokonania
papieża Sylwestra II - przedstawia
okoliczności, w których doszło do schizmy wschodniej - opisuje przebieg
sporu i sposób, w jaki został rozwiązany - podaje najistotniejsze treści zawarte w Dyktacie papieskim Grzegorza
VII |
- wyjaśnia, na czym
polegał spór o inwestyturę - tłumaczy znaczenie
powiedzenia: „pójść do Cannosy” |
- wskazuje i ocenia źródła konfliktów w
Kościele w okresie wczesnego średniowiecza Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
ROZDZIAŁ
V: POLSKA PIERWSZYCH PIASTÓW |
||||||
1.
Pradzieje ziem polskich |
- kultury archeologiczne
na ziemiach polskich - Biskupin - gospodarka ziem polskich - religia Słowian |
|
|
- określa ramy
chronologiczne istnienia kultur archeologicznych na ziemiach polskich - poprawnie posługuje
się terminami: kurhan, kamienne kręgi, kultura archeologiczna, dymarka - przedstawia
najważniejsze odkrycia archeologiczne na ziemiach polskich - opisuje wygląd osady
w Biskupinie - omawia warunki
naturalne panujące na ziemiach polskich - lokalizuje na mapie
Biskupin - wskazuje na mapie
siedziby plemion słowiańskich - omawia system
wierzeń słowiańskich - wymienia nazwy
plemion słowiańskich zamieszkujących ziemie polskie |
- wyjaśnia, na czym
polega trudność w badaniu historii kultur archeologicznych na ziemiach
polskich - wymienia nazwy
kultur archeologicznych obecnych na ziemiach polskich - charakteryzuje
kontakty gospodarcze mieszkańców ziem polskich z przedstawicielami
cywilizacji śródziemnomorskich |
- porównuje i ocenia poziom rozwoju
cywilizacyjnego ziem polskich w odniesieniu do reszty Europy Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
Tajemnice
sprzed wieków –
Kiedy powstała osada w Biskupinie? |
- okoliczności powstania
osady w Biskupinie - dendrochronologia |
|
|
- zna wydarzenia
związane z datami: VIII w. p.n.e., 1933 r. - określa, kim byli i
czym zasłynęli: Walenty Szwajcer, Józef Kostrzewski - poprawnie posługuje
się terminem dendrochronologia - przedstawia
okoliczności odkrycia osady w Biskupinie |
- określa, jakie
informacje może zdobyć historyk dzięki zastosowaniu metody dendro- - wskazuje problemy
wynikające z zastosowania metody dendrochronologii |
- wymienia i ocenia korzyści płynące z
zastosowania różnych nauk pomocniczych historii w badaniach przeszłości Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
2.
Początki państwa polskiego |
- plemiona polskie - państwo Mieszka I - organizacja państwa
Mieszka I - chrzest Polski - Dagome iudex - podboje Mieszka I |
- zna wydarzenia
związane z datami: 966 r., 972 r. - przedstawia
dokonania Mieszka I - poprawnie posługuje
się terminami: drużyna książęca, woj, danina - wymienia nazwy plemion
słowiańskich zamieszkujących ziemie polskie i wskazuje na mapie ich siedziby - lokalizuje na mapie
główne grody w państwie Mieszka I - opisuje okoliczności
przyjęcia chrztu przez Mieszka I |
- zna wydarzenia
związane z datami: IX w., 991 r. - wyjaśnia, kim byli i
czym zasłynęli: Ibrahim ibn Jakub, Jordan, Dobrawa - poprawnie posługuje
się terminami: „Geograf Bawarski”, szyszak, kolczuga, Dagome iudex, kmieć, ludność służebna - wymienia korzyści
wynikające z przyjęcia chrztu - określa, jakie
informacje znalazły się w dokumencie Dagome iudex - prezentuje rozwój
terytorialny państwa Mieszka I |
- omawia organizację
plemion słowiańskich na ziemiach polskich - przedstawia
okoliczności powstania państwa polskiego - opisuje wygląd i
uzbrojenie woja z drużyny książęcej - charakteryzuje
strukturę społeczną w państwie Mieszka I |
- wyjaśnia znaczenie
decyzji Mieszka I o przyjęciu chrztu - tłumaczy, dlaczego
książę przyjął chrzest z rąk czeskich - określa przyczyny
powstania dokumentu Dagome iudex |
- ocenia kierunki rozwoju państwa polskiego u
progu jego istnienia Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
3.
Państwo Bolesława Chrobrego |
- panowanie Bolesława
Chrobrego - misja św. Wojciecha - zjazd gnieźnieński - gród w Gnieźnie - podboje Bolesława
Chrobrego - koronacja królewska |
- zna wydarzenia
związane z datami: 997 r., 1000 r., 1002–1018 r.,1025r. - określa, kim byli i
czym zasłynęli: Bolesław Chrobry, biskup Wojciech, Otton III, Gall Anonim - poprawnie posługuje
się terminami: relikwie, metropolia, kanonizacja, włócznia św. Maurycego,
gród - opisuje przebieg
misji św. Wojciecha - wymienia przyczyny i
skutki zjazdu gnieźnieńskiego - wskazuje na mapie
terytoria podbite przez Bolesława Chrobrego |
- określa, kim byli i
czym zasłynęli: Oda, Radzim Gaudenty, Thietmar, Henryk II, Świętopełk - poprawnie posługuje
się terminami: kasztelan, czynszownik, Grody Czerwieńskie - omawia postanowienia
pokoju w Budziszynie - opisuje wygląd
Gniezna w czasach Bolesława Chrobrego |
- przedstawia
okoliczności przejęcia władzy przez Bolesława Chrobrego - omawia dokonania
Bolesława Chrobrego - charakteryzuje
organizację państwa polskiego za panowania Bolesława - porównuje relacje
źródłowe na temat zjazdu władców w 1000 r. - wyjaśnia znaczenie
koronacji Bolesława Chrobrego |
- opisuje żywot św.
Wojciecha na podstawie płaskorzeźb na drzwiach katedry gnieźnieńskiej - wyjaśnia znaczenie
zjazdu gnieźnieńskiego dla rozwoju organizacji kościelnej i państwowej |
- ocenia
skutki polityki wewnętrznej i zagranicznej Bolesława dla państwa polskiego Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
4.
Kryzys i odbudowa państwa Piastów |
- panowanie Mieszka II - upadek państwa polskiego - rządy Kazimierza
Odnowiciela i odbudowa państwa polskiego - panowanie Bolesława
Śmiałego - Polska w sporze o
inwestyturę między cesarstwem a papiestwem - konflikt króla Bolesława
z biskupem Stanisławem |
- zna wydarzenia
związane z datami: 1025 r., 1076 r., 1079 r. - określa, kim byli i
czym zasłynęli: Mieszko II, Kazimierz Odnowiciel, Bolesław Śmiały, biskup
Stanisław ze Szczepanowa - poprawnie posługuje
się terminami: trybut, denar - wymienia przyczyny
kryzysu i upadku państwa polskiego w XI w. |
- zna wydarzenia
związane z datami: 1034 r., 1039 r., - określa, kim byli i
czym zasłynęli: Bezprym, Konrad II, Jarosław Mądry, Miecław, Brzetysław - wyjaśnia przyczyny i
skutki sporu między królem a biskupem - opisuje przebieg
konfliktu Bolesława Śmiałego z biskupem Stanisławem |
- opisuje sytuację w państwie polskim po
śmierci Bolesława Chrobrego - omawia działalność
Kazimierza Odnowiciela i Bolesława Śmiałego - porównuje relacje
źródłowe na temat sporu między królem Bolesławem a biskupem Stanisławem - wyjaśnia, dlaczego w
sporze o inwestyturę Bolesław Śmiały opowiedział się po stronie papieża |
- dokonuje oceny
skutków polityki zagranicznej prowadzonej przez Bolesława Śmiałego - ocenia obiektywizm
źródeł historycznych dotyczących wydarzeń z 1079 r. |
- wskazuje problemy w interpretacji dziejów
panowania pierwszych Piastów Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
5.
Panowanie Bolesława Krzywoustego |
- panowanie Władysława
Hermana - konflikt między
Bolesławem a Zbigniewem - najazd niemiecki na
ziemie polskie - podbój Pomorza - statut Bolesława
Krzywoustego - początki rozbicia
dzielnicowego |
- zna wydarzenie
związane z datą 1138 r. - określa, kim byli i
czym zasłynęli: Władysław Herman, Bolesław Krzywousty, Władysław Wygnaniec, Kazimierz
Sprawiedliwy - poprawnie posługuje
się terminami: wojewoda, statut, seniorat, senior, dzielnica senioralna - wskazuje na mapie
terytoria podbite przez Bolesława Krzywoustego - lokalizuje na mapie
grody oblegane przez Niemców - wymienia
postanowienia statutu Bolesława Krzywoustego |
- zna wydarzenia
związane z datami: 1102 r., 1108 r., 1109 r., 1116 r., 1124 r. - określa, kim byli i
czym zasłynęli: Bolesław Kędzierzawy, Mieszko Stary, Henryk Sandomierski,
Zbigniew, Sieciech, Henryk V - wyjaśnia przyczyny
sporu między Bolesławem Krzywoustym a Zbigniewem - wskazuje na mapie
dzielnicę senioralną i ziemie przyznane poszczególnym synom i wdowie po
Bolesławie Krzywoustym |
- charakteryzuje
sytuację polityczną państwa polskiego za panowania Władysława Hermana - przedstawia
okoliczności najazdu niemieckiego na Polskę - wymienia przyczyny
powstania statutu Bolesława Krzywoustego |
- opisuje podbój i
chrystianizację Pomorza - wyjaśnia znaczenie
przyłączenia Pomorza do Polski |
- wyjaśnia i ocenia
konsekwencje decyzji Bolesława o podziale państwa polskiego Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
Tajemnice
sprzed wieków – Kto spisywał dzieje Polski? |
- źródła historyczne
dotyczące początków państwa polskiego - obiektywizm i prawda
historyczna |
|
|
- wyjaśnia, kim byli i
czym zasłynęli: Gall Anonim, Thietmar, Wincenty Kadłubek - określa ramy chronologiczne
wydarzeń opisanych w kronikach Galla Anonima i Wincentego Kadłubka - wymienia przyczyny
powstania dzieł kronikarzy - wymienia nazwy
źródeł historycznych dotyczących dziejów państwa polskiego za panowania
pierwszych Piastów |
- określa, kim byli i
czym zasłynęli: Kosmas, Nestor - wymienia przyczyny
powstania dzieł kronikarzy - przedstawia teorie
dotyczące pochodzenia Galla Anonima - wyjaśnia, kim był
Bolesław Zapomniany |
- tłumaczy konieczność
weryfikacji prawdziwości źródeł historycznych Ponadto: - samodzielnie formułuje opinie i wnioski - rozwiązuje problemy w twórczy sposób - wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć |
Uwagi dotyczące
oceniania na każdym poziomie wymagań:
- aby uzyskać kolejną, wyższą
ocenę, uczeń musi opanować zasób wiedzy i umiejętności z poprzedniego poziomu.
- uczeń jest zobowiązany
doskonalić umiejętność analizy i interpretacji źródeł historycznych oraz
powinien być oceniany ze stopnia opanowania tej umiejętności w sposób
ustawiczny, zarówno w trakcie zajęć, jak i przy okazji prac domowych i
sprawdzianów wiedzy.
Rozkład wymagań jest autorską
propozycją mgr. Roberta Tochy,
doświadczonego nauczyciela historii. Konsultacji dokonała mgr Zofia Heppner – doradca i edukator.