Przedmiotowy System Oceniania
z języka angielskiego
dla
klas I – III gimnazjum
2011/2012
Obowiązkowe podręczniki:
klasa I poziom podstawowy ACCESS 1 Virginia
Evans, Jenny Dooley
klasa I poziom zaawansowany ACCESS
2 Virginia Evans,
Jenny Dooley
klasa II poziom podstawowy ACCESS
3 Virginia Evans,
Jenny Dooley
klasa II poziom zaawansowany ACCESS
3 Virginia Evans,
Jenny Dooley
ACCESS 3 / Egzamin gimnazjalny - repetytorium. Virginia Evans, Jenny Dooley
Obowiązkowe wyposażenie ucznia na zajęciach:
podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt przedmiotowy, przybory do pisania
Elementy podlegające ocenie:
- wiedza,
- umiejętności,
- aktywność,
- stosunek do przedmiotu.
Sposób oceniania
Oceny w skali od 1 do 6 poszerzone o
znak „+” lub pomniejszone o znak „-”
Formy sprawdzenia i oceny wiedzy,
umiejętności i aktywności ucznia:
- sprawdziany lub testy- po
zakończeniu powiązanej tematycznie partii materiału,
- kartkówki- z 1-3 ostatnich lekcji i
trwają ok. 15 min., mogą być nie zapowiadane
(do 5 w sem.),
- odpowiedzi ustne- z 1-3 ostatnich
lekcji lub wyznaczonej partii materiału, w tym
z wiadomości ogólnych (1- 2 w sem.),
- prace domowe/ projekty (1- 2 w
sem.),
- zadania dodatkowe dla chętnych
uczniów,
- zeszyt ćwiczeń (1 w sem.),
- aktywność na lekcjach (3 znaki „+”
są równoznaczne z oceną bdb, 3 znaki „-” to
ocena ndst.).
Stosuje się określona wagę i sposób
zapisu:
- praca klasowa, test wiadomości – 3x
(kolor czerwony),
- konwersacja, wypowiedź w j.
angielskim – 3x (kolor czerwony),
- sprawdzian, słownictwo – 2x (kolor niebieski lub czarny),
- czytanie, tłumaczenie – 2x (kolor
niebieski lub czarny)
- kartkówka – 1x , itd.
- praca samodzielna – 2x ,
- odpowiedzi ustne – 1x ,
- praca domowa – 1x ,
- aktywność na lekcji – 1x ,
- aktywność poza lekcyjna – 1x ,
- zeszyt przedmiotowy – 1x ,
- ocena semestralna doliczana do
wyliczenia oceny końcowo rocznej 4x
Ocena semestralna i końcowo-roczna
jest sumą ocen cząstkowych
-
średnia
poniżej 1,65 – ndst
-
średnia
1,66 – 2,65 – dopuszczająca
-
średnia
2,66 – 3,65 – dostateczny
-
średnia
3,66 – 4,65 – dobry
-
średnia
4,66 – 5,00 – bardzo dobry
-
średnia
powyżej 5,00 - celujący
Na miesiąc przed końcem semestru i
końca roku każdy uczeń z zagrożeniem oceną ndst jest o tym informowany.
Potencjalna poprawa i jej sposób ustalana jest przez nauczyciela.
Zasady zgłaszania braku przygotowania
do lekcji
Uczeń dwa razy w semestrze, przed lub
na początku zajęć, może zgłosić brak
obowiązkowego wyposażenia lub
przygotowania do zajęć.
Brak przygotowania do lekcji po raz
trzeci równoznaczne jest z otrzymaniem oceny niedostatecznej.
Dla uczniów posiadających opinię
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej kryteria
oceniania są dostosowane do poziomu
ich umiejętności i możliwości.
Skala |
Gramatyka
i słownictwo |
6 |
•
dobrze opanował i swobodnie stosuje w praktyce zagadnienia gramatyczne
określone w rozkładzie materiału i niektóre wykraczające poza nakreślone ramy •
potrafi budować złożone zdania, poprawne pod względem gramatycznym i
logicznym •
posiada bogaty zasób słownictwa, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie
materiału i wykraczający poza nią •
zna i stosuje w praktyce wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku i
wiele wyrażeń z innych źródeł, jak prasa, telewizja i Internet •
zna i z powodzeniem stosuje rożne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów •
samodzielnie posługuje się różnego rodzaju słownikami |
5 |
•
dobrze opanował i stosuje w praktyce zagadnienia gramatyczne określone w
rozkładzie materiału •
potrafi budować spójne zdania, poprawne pod względem gramatycznym i logicznym •
posiada bogaty zasób słownictwa, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie
materiału •
zna i stosuje w praktyce wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku •
zna i stosuje różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów •
samodzielnie posługuje się różnego rodzaju słownikami |
4 |
•
dość dobrze opanował i stosuje w praktyce zagadnienia gramatyczne określone w
rozkładzie materiału •
potrafi budować w większości wypadków spójne zdania, na ogół poprawne pod
względem gramatycznym i logicznym •
posiada szeroki zasób słownictwa, obejmujący tematykę określona w rozkładzie
materiału •
zna i stosuje w praktyce większość wyrażeń potocznych przedstawionych w podręczniku •
zna i stosuje różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów •
samodzielnie posługuje się słownikiem polsko-angielskim i angielsko-polskim |
3 |
•
poprawnie opanował i stosuje w praktyce niektóre zagadnienia gramatyczne
określone w rozkładzie materiału •
nie zawsze potrafi budować spójne zdania – na ogół są one
bardzo krótkie i proste – często popełnia błędy gramatyczne i logiczne •
na ogół używa słownictwa odpowiedniego do zadania, choć w ograniczonym
zakresie – niewiele o charakterze bardziej złożonym czy
abstrakcyjnym •
zna i stosuje w praktyce niektóre wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku •
zna rożne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów, ale ma problemy z wyborem
wyrazu pasującego do kontekstu |
2 |
•
opanował niewiele zagadnień gramatycznych określonych w rozkładzie materiału •
potrafi budować zdania, ale przeważnie niespójne, z dużą ilością błędów
gramatycznych i logicznych •
dysponuje bardzo ograniczonym zakresem słownictwa odpowiedniego do zadania •
zna i stosuje w praktyce bardzo niewiele wyrażeń potocznych i codziennego
słownictwa, często popełnia błędy •
ma duże problemy w korzystaniu ze słownika, wymaga pomocy ze strony
nauczyciela przy wyszukiwaniu znaczenia wyrazów i wybieraniu wyrazu
pasującego do kontekstu |
1 |
•
nie opanował zagadnień gramatycznych ani leksykalnych określonych w
rozkładzie materiału •
nie potrafi budować spójnych zdań, nawet z pomocą nauczyciela •
nie potrafi skutecznie korzystać ze słownika |
Skala |
Słuchanie Osiągnięcia ucznia: |
6 |
•
potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów opartych na
materiale kursowym i wykraczającym poza niego, np. rozumie dialogi z filmów i
sens popularnych piosenek •
potrafi zrozumieć kluczowe informacje w różnorodnych tekstach i rozmowach i
wyłonić z nich błędy •
potrafi wydobyć szczegółowe informacje i stosownie do nich zareagować, np.
zrobić na ich podstawie notatkę, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę •
potrafi z łatwością rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego •
potrafi z łatwością rozróżniać dźwięki, głoski, akcent wyrazowy i zdaniowy •
potrafi z łatwością zrozumieć polecenia nauczyciela |
5 |
•
potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów opartych na
materiale kursowym •
potrafi zrozumieć kluczowe informacje w różnorodnych tekstach i rozmowach i
wyłonić z nich błędy •
potrafi wydobyć szczegółowe informacje i stosownie do nich zareagować, np.
zrobić na ich podstawie notatkę, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę •
potrafi z łatwością rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego •
potrafi z łatwością rozróżniać dźwięki, głoski, akcent wyrazowy i zdaniowy •
potrafi z łatwością zrozumieć polecenia nauczyciela |
4 |
•
potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów •
potrafi zrozumieć większość kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i
rozmowach •
potrafi wydobyć większość potrzebnych informacji i stosownie do nich
zareagować, np. zrobić na ich podstawie krótką notatkę, uszeregować
zdarzenia, czy wypełnić tabelkę •
potrafi rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego •
potrafi rozróżniać dźwięki, głoski i akcent w większości wyrazów i zdań •
potrafi zrozumieć polecenia nauczyciela |
3 |
•
potrafi czasami zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów •
potrafi zrozumieć część kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i
rozmowach •
potrafi wydobyć część potrzebnych informacji i stosownie do nich zareagować,
np. dopasować różne elementy, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę •
potrafi zazwyczaj rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego •
potrafi rozróżniać większość dźwięków i głosek, ale ma problemy z
rozpoznaniem akcentu wyrazowego i zdaniowego •
potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela |
2 |
•
rzadko potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów •
potrafi zrozumieć kilka kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i
rozmowach •
potrafi wydobyć niedużą część potrzebnych informacji, by stosownie do nich
zareagować, np. dopasować różne elementy, uszeregować zdarzenia czy wypełnić
tabelkę •
potrafi czasami rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego •
potrafi rozróżnić niektóre dźwięki i głoski, ale rzadko rozpoznaje akcent
wyrazowy i zdaniowy •
potrafi zrozumieć polecenia nauczyciela, ale z pomocą lub podpowiedziami |
1 |
•
najczęściej nie potrafi zrozumieć ogólnego sensu tekstów ani rozmów •
nie potrafi zrozumieć prawie żadnych kluczowych informacji w tekstach ani
rozmowach •
nie potrafi wydobyć żadnych potrzebnych informacji, by stosownie do nich
zareagować, np. dopasować różne elementy, uszeregować zdarzenia
czy wypełnić tabelkę •
prawie nigdy nie rozpoznaje uczuć ani reakcji mówiącego •
nie potrafi rozróżnić dźwięków ani głosek, nie rozpoznaje akcentu wyrazowego
ani zdaniowego •
nie potrafi zrozumieć poleceń nauczyciela, nawet z pomocą i podpowiedziami |
Skala |
Mówienie
/ Wymowa Osiągnięcia
ucznia: |
6 |
•
potrafi płynnie wypowiadać się na dowolne tematy, zachowując przy tym dużą
dokładność językową i bogactwo leksykalne znacznie wykraczające poza ramy
nakreślone przez rozkład materiału •
potrafi w naturalny i spontaniczny sposób zabierać głos w rozmowie •
ma bardzo dobrą wymowę i intonację •
można go z łatwością zrozumieć |
5 |
•
potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość oraz przeprowadzić wywiad z inną
osobą •
potrafi mówić płynnie i bez zawahań na tematy określone w rozkładzie
materiału, np. podaje w rozbudowany sposób informacje o sobie i innych
osobach, wypowiada się na temat filmów i programów telewizyjnych, rożnych
miejsc i obiektów w mieście, uroczystości, świąt i innych ważnych wydarzeń,
zakazów, nakazów i obowiązków, zwyczajów w Polsce i krajach angielskiego
obszaru językowego, planów na przyszłość •
potrafi wyrazić swoje potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie,
powinności, nakazy, zakazy, obowiązki i przypuszczenia •
potrafi dokonać zakupów i zamówić posiłek w barze, kawiarni czy restauracji •
posługuje się poprawnym językiem, popełniając niewiele błędów •
dysponuje bogatym zakresem słownictwa dla wyrażenia myśli i idei •
potrafi w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie •
można go z łatwością zrozumieć |
4 |
•
przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość lub zadać pytania
stosowane w wywiadach innym osobom •
potrafi mówić spójnie, choć z lekkim wahaniem na tematy określone w
rozkładzie materiału •
na ogół potrafi wyrazić swoje potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie,
powinności, nakazy, zakazy, obowiązki i przypuszczenia •
potrafi dokonać prostych zakupów i zamówić posiłek w barze, restauracji czy
kawiarni •
potrafi na ogół w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie •
można go zazwyczaj zrozumieć bez trudności |
3 |
•
czasami potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość, zadać nieskomplikowane
pytanie lub odpowiedzieć na pytania innych osób, choć popełnia
przy tym błędy •
potrafi mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem na tematy określone w
rozkładzie materiału •
potrafi wyrazić swoje niektóre potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie,
powinności, nakazy, zakazy, obowiązki i przypuszczenia •
potrafi dokonać prostych zakupów i zamówić posiłek w barze, restauracji czy
kawiarni, ale korzystając z pomocy nauczyciela lub innych osób •
potrafi czasami w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie, ale głównie
wtedy, gdy temat go szczególnie interesuje lub dotyczy •
można go zazwyczaj zrozumieć |
2 |
•
czasami potrafi przekazać wiadomość, zadać nieskomplikowane pytanie lub
odpowiedzieć na pytania innych osób, ale z trudnościami •
potrafi czasem mówić spójnie, ale z częstym wahaniem na tematy określone w
rozkładzie materiału •
potrafi wyrazić swoje niektóre potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie,
powinności, nakazy, zakazy, obowiązki i przypuszczenia, ale w bardzo
ograniczonym zakresie i z poważnymi błędami •
potrafi dokonać prostych zakupów i zamówić posiłek w barze, restauracji czy
kawiarni, ale korzystając z pomocy nauczyciela lub innych osób, słownika lub
innych pomocy i używając pojedynczych słów, czy bardzo prostych i nie zawsze
poprawnych wyrażeń •
rzadko próbuje zabierać głos w rozmowie •
można go zazwyczaj zrozumieć, ale z pewna trudnością |
1 |
•
nie potrafi samodzielnie przekazać wiadomości, zadać sensownego pytania, ani
odpowiedzieć na pytania innych osób •
nie potrafi samodzielnie wypowiadać się na żadne tematy określone w
rozkładzie materiału •
nie potrafi wyrazić swoich potrzeb, preferencji, stanów, rad, sugestii,
powinności, nakazów, zakazów, obowiązków ani przypuszczeń; braki w
wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają mu jakąkolwiek komunikację •
prawie nigdy nie zabiera głosu w rozmowie •
robi tak duże błędy w wymowie, że jego wypowiedzi nie można zrozumieć |
Skala |
Czytanie Osiągnięcia
ucznia: |
6 |
•
potrafi czytać dla przyjemności i zrozumieć główne myśli w dłuższych
autentycznych tekstach, takich jak lektury, artykuły w prasie czy teksty z
Internetu •
potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania, np.
przewidywanie treści tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem
pytań do tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp. •
rozumie konstrukcję tekstu, potrafi uporządkować tekst poprzestawiany •
bez trudu potrafi wybrać odpowiednie informacje z dłuższego tekstu •
potrafi ocenić, czy podana informacja jest prawdziwa czy fałszywa i uzasadnić
swoją decyzję |
5 |
•
potrafi czytać dla przyjemności i zrozumieć główne myśli w uproszczonych
lekturach i niezbyt trudnych tekstach autentycznych, takich jak artykuły w
prasie, ogłoszenia, przewodniki i ulotki turystyczne, instrukcje, polecenia
do gier komputerowych czy teksty z Internetu •
potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania, np.
przewidywanie treści tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem
pytań do tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp. •
rozumie konstrukcje tekstu, potrafi uporządkować tekst poprzestawiany •
bez trudu potrafi wybrać odpowiednie informacje z dłuższego tekstu w podręczniku •
potrafi ocenić czy podana informacja jest prawdziwa czy fałszywa i uzasadnić
swoja decyzję |
4 |
•
rozumie sens ogólny tekstów zaprezentowanych w podręczniku i znaleźć w nich
większość potrzebnych informacji •
potrafi zrozumieć główne myśli w interesujących go, dość prostych i popartych
ilustracjami tekstach autentycznych, takich jak artykuły w prasie,
ogłoszenia, instrukcje, polecenia do gier komputerowych, czy teksty z
Internetu •
najczęściej potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania, np.
przewidywanie treści tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem
pytań do tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp. •
na ogół rozumie konstrukcję tekstu, potrafi uporządkować tekst poprzestawiany •
przeważnie potrafi ocenić czy podana informacja jest prawdziwa czy fałszywa,
ale miewa problemy z uzasadnieniem swojej decyzji |
3 |
•
naprowadzony pytaniami pomocniczymi, z pomocą nauczyciela lub kolegów / koleżanek
w klasie, rozumie sens ogólny tekstów zaprezentowanych w podręczniku, ale
potrafi znaleźć tylko niektóre z potrzebnych informacji •
czasami potrafi zrozumieć główne myśli w interesujących go, dość prostych i
popartych ilustracjami tekstach, takich jak artykuły w prasie, ogłoszenia,
instrukcje, polecenia do gier komputerowych, czy teksty z Internetu •
czasami potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania, np.
przewidywanie treści tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem
pytań do tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp. •
na ogół rozumie konstrukcję tekstu, ale ma kłopoty z poprawnym
uporządkowaniem poprzestawianego tekstu •
na ogół potrafi ocenić, czy podana informacja jest prawdziwa czy fałszywa,
ale nie potrafi poprawnie uzasadnić swojej decyzji |
2 |
• z
pomocą nauczyciela, bardzo ogólnie rozumie sens przeczytanego tekstu lub
innej informacji w podręczniku, ale nie potrafi z nich wyodrębnić
szczegółowych informacji •
rzadko potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania, np.
przewidywanie treści tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem
pytań do tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp. •
rozumie konstrukcje tylko bardzo prostych tekstów, ale nie potrafi
samodzielnie uporządkować poprzestawianego tekstu •
czasami trafnie odgaduje, czy dana informacja związana z tekstem jest
prawdziwa czy fałszywa, ale nie potrafi uzasadnić swojej decyzji |
1 |
•
nawet z pomocą nauczyciela, nie rozumie sensu przeczytanego tekstu i nie
potrafi z niego wyodrębnić żadnych informacji •
nie potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania |
Skala |
Pisanie |
6 |
•
potrafi napisać wypowiedź pisemną zawierającą złożone struktury, słownictwo i
własne przemyślenia na tematy rożne, nawet wykraczające poza tematykę
omawiana na zajęciach szkolnych •
samodzielnie lub we współpracy z grupą sporządza pisemną pracę projektowa,
korzystając z rożnych źródeł i materiałów •
potrafi w spójny sposób zorganizować tekst • w
zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty •
pisze teksty o odpowiedniej długości • używa
poprawnej pisowni i interpunkcji |
5 |
•
potrafi napisać wypowiedź pisemną zawierającą złożone struktury i słownictwo
na tematy wyszczególnione w rozkładzie materiału, np. napisać list,
pocztówkę, informacje o sobie i innych, sporządzić opis ludzi, zwierząt,
rzeczy, miejsc i uroczystości, ulubionego programu telewizyjnego lub filmu,
napisać dłuższą narrację w oparciu o podane wskazówki itp. •
samodzielnie lub we współpracy z grupą sporządza pisemna pracę projektowa,
korzystając z rożnych źródeł i materiałów •
potrafi w spójny sposób zorganizować tekst • w
zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty •
pisze teksty o odpowiedniej długości • używa
poprawnej pisowni i interpunkcji |
4 |
•
próbuje pisać teksty użytkowe, takie jak list, pocztówka, krótka notatka czy
opis, z użyciem złożonych struktur i słownictwa •
teksty przez niego pisane, obejmujące tematy wyszczególnione w rozkładzie
materiału, są na ogół dobrze zorganizowane i spójne, zawierają wszystkie
istotne punkty, choć niektóre z nich są potraktowane marginalnie •
czasami stosuje szyk wyrazów podobny do polskiego •
pisze teksty nieco krótsze lub dłuższe od wymaganej długości •
współpracuje z grupą kolegów / koleżanek przy tworzeniu wspólnej pisemnej
pracy projektowej, korzystając z rożnych źródeł i materiałów • używa
przeważnie poprawnej pisowni i interpunkcji |
3 |
•
potrafi napisać zadanie zawierające proste struktury i słownictwo •
współpracując z grupą kolegów / koleżanek tworzy wspólną pisemna pracę
projektowa, wykonując prace pomocnicze, typu: wyszukiwanie wiadomości,
przepisywanie tekstu, rysunki, dbałość o stronę techniczno-artystyczna, itp. •
pisze teksty na ogół zorganizowane, ale niezbyt spójne • w
zadaniu pisemnym zawiera większość istotnych punktów •
pisze teksty z elementami wyraźnie krótszymi lub dłuższymi od wymaganej
długości • używa
czasami niepoprawnej pisowni i interpunkcji |
2 |
•
próbuje pisać zadania zawierające proste struktury i słownictwo •
niechętnie współpracuje z grupą przy pracach projektowych, jest raczej
biernym obserwatorem •
przeważnie pisze teksty źle zorganizowane, chaotyczne • w
zadaniu pisemnym zawiera bardzo niewiele istotnych punktów •
pisze teksty na ogół wyraźnie krótsze od wymaganej długości • używa
przeważnie niepoprawnej pisowni i interpunkcji |
1 |
•
nawet nie próbuje pisać zadań otwartych •
odmawia współpracy z grupą przy pracach projektowych •
we wszystkich zadaniach pisemnych, nawet w przepisywaniu z tablicy, używa
niepoprawnej pisowni i interpunkcji •
nie prowadzi zeszytu przedmiotowego lub robi to bardzo niechlujnie, przez co
zeszyt jest nieprzydatny w procesie uczenia się |
Skala |
Praca projektowa indywidualna Osiągnięcia ucznia: |
6 |
• praca o wyjątkowych walorach merytorycznych i
artystycznych z wykorzystaniem wiadomości z innych przedmiotów nauczania, rożnych
źródeł i mediów • doskonale zaprezentowana |
5 |
• praca bardzo staranna, zawiera wiele wiadomości pochodzących
z innych przedmiotów nauczania i rożnych źródeł • właściwie zaprezentowana |
4 |
• praca wykonana bardzo starannie, ale nie wskazuje
na wykorzystywanie wiadomości interdyscyplinarnych lub nie zaprezentowana we
właściwy sposób |
3 |
• praca niezbyt starannie wykonana, o niewielkiej
wartości merytorycznej i artystycznej • zaprezentowana w mało interesujący sposób |
2 |
• praca niestaranna, o nikłej wartości merytorycznej
i artystycznej • zawiera wiele błędów • wskazuje na próbę komunikacji językowej i pewien
wysiłek włożony w jej wykonanie |
1 |
• brak pracy projektowej lub praca tak niepoprawna i
niestaranna, że niemożliwe jest przyznanie jej oceny pozytywnej |
Skala |
Współpraca
w grupie Osiągnięcia
ucznia: |
6 |
• potrafi współpracować w grupie, zaplanować zadanie,
podjąć jego realizację i doprowadzić do końca • wykazuje dużą dozę myślenia twórczego • w przypadku pracy grupowej czuje się
współodpowiedzialny za proces i efekt końcowy, ale nie narzuca swojej wizji
innym i nie stara się dominować • potrafi wykorzystywać informacje z innych dziedzin
nauczania i odpowiednio je przetwarzać, a także uwzględnić w produkcie końcowym
informacje i materiały przedstawione przez innych członków grupy • poza formą pisemną czy plastyczną, potrafi z
powodzeniem wspólną pracę zaprezentować ustnie lub tak pokierować
prezentacją, by każdy członek grupy miał w niej swój udział |
5 |
• potrafi współpracować w grupie, zaplanować zadanie,
podjąć jego realizację i doprowadzić do końca • wykazuje duża dozę myślenia twórczego, ale zdarza
mu się narzucać swoja wolę innym i dominować nad grupą • w przypadku pracy grupowej czuje się odpowiedzialny
za proces i efekt końcowy; na ogół to on rozdziela zadania w grupie i dba o
ich wykonanie • potrafi wykorzystywać informacje z rożnych dziedzin
nauczania i odpowiednio je przetwarzać • poza formą pisemną czy plastyczną, potrafi z
powodzeniem zaprezentować pracę ustnie |
4 |
• potrafi współpracować w grupie, choć najczęściej
realizuje zadania zaproponowane przez bardziej twórczych członków grupy • najczęściej czuje się współodpowiedzialny za proces
i efekt końcowy pracy • często wykorzystuje informacje z innych dziedzin
nauczania, choć miewa kłopoty z ich przetworzeniem • najczęściej potrafi zaprezentować pracę ustnie,
wskazując na elementy wykonane przez siebie |
3 |
• w niewielkim stopniu przyczynia się do powstania
pracy grupowej • zazwyczaj ogranicza się do dostarczenia materiałów
w języku polskim, pozostawiając innym członkom grupy zadanie przetworzenia
ich na język angielski • w bardzo ograniczony sposób potrafi zaprezentować
pracę ustnie i wskazać w niej na swój udział |
2 |
• jest bardzo biernym członkiem grupy, często jego
rola ogranicza się do funkcji pomocniczych, mechanicznego przepisywania lub
podawania materiałów służących do powstania grupowej pracy projektowej • bardzo niechętnie identyfikuje się z grupą i praca,
nie czuje się za nią odpowiedzialny w takim stopniu jak powinien • nie potrafi zaprezentować pracy ustnie |
1 |
• nie chce pracować w grupie, nie czuje się za nią
współodpowiedzialny, często utrudnia i dezorganizuje pracę innym • nawet w najmniejszym stopniu nie przyczynił się do
powstania wspólnej pracy projektowej |
Skala |
Umiejętność
samodzielnego uczenia się |
6 |
• uczeń potrafi zdobywać wiedzę niezależnie od nauczyciela,
potrafi korzystać z rożnych słowników, mediów i wykorzystywać wiedzę z innych
przedmiotów nauczania • zna rożne techniki uczenia się i stosuje te, które
są dla niego najskuteczniejsze • jest uczniem refleksyjnym, odpowiedzialnym za
własny proces uczenia się • potrafi dostrzec swoje mocne i słabsze strony,
określić, czemu powinien poświecić więcej czasu • chętnie poszukuje wiedzy dodatkowej, wykraczającej
poza program nauczania obowiązujący na poziomie jego grupy |
5 |
• uczeń w sposób skuteczny wykorzystuje strategie
uczenia się sugerowane przez nauczyciela • podejmuje próby samodzielnego rozwiązywania
problemów • potrafi wyciągać wnioski z własnych sukcesów i błędów • umie korzystać z rożnych słowników i innych źródeł
informacji |
4 |
• czasami podejmuje próby samodzielnego rozwiązywania
problemów, niezależnie od nauczyciela; zazwyczaj jednak potrzebuje pomocy i
wskazówek odnośnie dodatkowych źródeł • stara się wyciągać wnioski z własnych błędów • korzysta jedynie ze słownika dwujęzycznego, ale
czasami miewa kłopoty z wyborem odpowiedniego słowa |
3 |
• rzadko podejmuje próby samodzielnego rozwiązywania
problemów, czy zdobywania wiedzy dodatkowej • wymaga pomocy i wskazówek nauczyciela lub kolegów /
koleżanek, dzięki którym wykonuje zadania obowiązkowe • zna zasady korzystania ze słownika dwujęzycznego,
ale robi to niechętnie, woli zapytać o nieznane słowo innych |
2 |
• prawie nigdy nie podejmuje prób samodzielnego
zdobywania wiedzy; wymaga ciągłej pomocy i wskazówek • z trudnością korzysta ze słownika dwujęzycznego • w niewielkim stopniu potrafi korzystać z podręcznika
i własnych notatek |
1 |
• uczeń niesamodzielny, nawet nie usiłuje
samodzielnie rozpocząć żadnego zadania; z góry zakłada, że niczego nie wie i
nie umie • nawet z pomocą nauczyciela i kolegów / koleżanek
nie wykonuje zadań właściwie • nie potrafi korzystać z żadnych słowników, źródeł
dodatkowych, ani materiału podręcznika |
Skala |
Praca
domowa Osiągnięcia
ucznia: |
6 |
• chętnie i często z własnej inicjatywy wykonuje
dodatkowe prace domowe, tam gdzie to możliwe sprawdzając je przy użyciu
klucza, a w przypadku wątpliwości –
konsultuje się z nauczycielem • pracuje samodzielnie i systematycznie • zadania domowe otwarte znacznie wykraczają poza
wymagany poziom |
5 |
• potrafi z powodzeniem samodzielnie wykonać pracę
domową, wykorzystując podane instrukcje i wzory • prace domowe odrabia systematycznie |
4 |
• najczęściej z powodzeniem samodzielnie wykonuje
pracę domowa, wykorzystując podane instrukcje i wzory • prace domowe odrabia na ogół systematycznie |
3 |
• czasami miewa kłopoty z prawidłowym odrobieniem
prac domowych, stara się jednak wykonywać je samodzielnie i w miarę
systematycznie |
2 |
• często praca domowa wykonana jest nieprawidłowo,
bądź niesamodzielnie |
1 |
• najczęściej nie odrabia prac domowych |
Sposób i termin zaliczenia testu lub
innej formy sprawdzania wiedzy, w przypadku nieobecności ucznia:
- uczeń, który był nieobecny na 1
lekcji podlega ocenie na najbliższych zajęciach,
- uczeń, który był nieobecny do 7 dni
włącznie podlega ocenie w terminie 7 dni od
powrotu,
- uczeń, który był nieobecny dłużej
niż tydzień podlega ocenie w terminie 14 dni od
powrotu
W przypadku nieusprawiedliwionej
nieobecności w uzgodnionym terminie uczeń
otrzymuje ocenę niedostateczną.
Forma i termin poprawy ocen cząstkowych
Uczeń może
poprawić ocenę niedostateczną, a w szczególnych, indywidualnych
przypadkach
także ocenę wyższą, zarówno w formie pisemnej jak i ustnej. Od momentu
otrzymania oceny uczeń może ją poprawić w terminie do 7 dni, jeśli zakres
materiału obejmował do trzech ostatnich lekcji włącznie, i w terminie do 2
tygodni, jeśli zakres wiadomości do opanowania obejmował więcej niż trzy
ostatnie lekcje.
Ocena
poprawiona, podobnie jak ocena początkowa, jest wpisywana do dziennika.
Uczeń
przyłapany na podpowiadaniu lub ściąganiu dostaje słowne upomnienie,
a następnie
otrzymuje ocenę niedostateczną.
Forma i termin poprawy ocen
semestralnych i końcowo-rocznych
Poprawa ocen semestralnych i
końcowo-rocznych odbywa się zgodnie z zasadami
przedstawionymi w WSO.
Zasady uzupełniania różnic
programowych
Nauczyciel prowadzący dany przedmiot
określa warunki uzupełniania różnic
programowych.