GIMNAZJUM JĘZYK POLSKI Klasa 3
kryteria szczegółowe
LEKTURA I INNE
TEKSTY KULTURY, NAUKA O JĘZYKU |
WYMAGANIA |
|||||
|
konieczne (ocena:
dopuszczający) |
podstawowe (ocena:
dostateczny) |
rozszerzone (ocena: dobry) |
dopełniające (ocena: bardzo
dobry) |
||
UCZEŃ |
||||||
Stary Testament (Księga Rodzaju: Początki świata i ludzkości |
· wyodrębnia w tekście kolejne dni stworzenia, odtwarza ich przebieg, · wskazuje w tekście fragmenty wypowiedzi, odzwierciedlające styl biblijny, · cytuje wypowiedź Boga do człowieka, próbuje ją odtworzyć własnymi słowami, |
· na podstawie tekstu odtwarza przebieg stwórczego działania Boga, · wymienia podstawowe cechy stylu biblijnego, · wymienia przywileje i zadania, powierzone człowiekowi przez Boga, |
· wskazuje w tekście elementy o znaczeniu symbolicznym, · nazywa cechy stylu biblijnego, wskazuje ich przykłady w tekście, · wyjaśnia, jaki jest człowiek stworzony przez Boga i określa jego miejsce w świecie, |
· wyjaśnia i komentuje symboliczne znaczenia, wynikające z opisu aktu stworzenia świata, · wyjaśnia, czym cechuje się styl biblijny, · przedstawia i komentuje relacje między Bogiem, człowiekiem i światem, |
||
Spotkania
ze sztuką. Michał Anioł Stworzenia Adama |
· wymienia i nazywa elementy warstwy przedstawieniowej fresku, |
· opisuje sposób pokazania poszczególnych elementów warstwy przedstawieniowej dzieła, |
· wskazuje środki języka malarskiego (kolory, linie, płaszczyzny, kompozycję) omawia ich rolę w tworzeniu znaczeń dzieła, |
· zestawia obraz z tekstem biblijnym, komentuje związek tematyczny i znaczeniowy obu dzieł, |
||
Zbigniew Herbert Książka |
· łączy tytuł z Biblią, wskazuje wersy, na podstawie których można dokonać takiego zestawienia, · podaje podstawowe informacje o osobie mówiącej w wierszu, |
· rozpoznaje personifikację jako sposób przedstawienia Biblii, uzasadnia tę opinię odwołaniami do tekstu, · przedstawia w wyczerpujący sposób osobę mówiącą w wierszu, |
· wyjaśnia, jaką funkcję pełni personifikacja jako środek poetycki, przedstawiający Biblię, · charakteryzuje styl wypowiedzi osoby mówiącej w wierszu, |
· wskazuje metafory, występujące w wierszu, wyjaśnia ich znaczenie, · podaje przykłady znanych mu nawiązań do Biblii, przedstawia znaczenie Biblii dla europejskiej kultury, |
||
Nauka o języku. Cudzymi słowami. O sztuce
cytowania |
·
rozpoznaje
w tekście cytaty, |
·
poprawnie
graficznie zapisuje cytaty, |
·
wprowadza
do własnej wypowiedzi cytaty, |
·
wprowadza
do własnej wypowiedzi cytaty, opatruje je przypisami, |
||
Isabel Allende Dwa słowa (fragment) |
·
opowiada
o swoich wrażeniach po przeczytaniu utworu, próbuje sformułować ogólna opinię
na jego temat, ·
przedstawia
bohaterów opowiadania, |
·
układa
pytania, dotyczące sensu opowiadania, ·
wyjaśnia,
na czym polegały niezwykłe umiejętności głównej bohaterki opowiadania, |
·
formułuje
wnioski na temat świata przedstawionego w utworze, ·
wskazuje
fragmenty poświęcone roli słów, komentuje je, |
·
określa
i komentuje sposób prezentowania świata w opowiadaniu, ·
na
podstawie opowiadania wyjaśnia, jakie funkcje może pełnić język, podaje
przykłady z tekstu, |
||
Nauka o języku. Słownikowe A... B... C... Rodzaje i funkcje słowników |
· zna podstawowe rodzaje słowników, · sprawnie odszukuje potrzebne mu hasła w słowniku, |
· wie, w jakich słownikach szukać potrzebnych podstawowych informacji, · orientuje się w budowie hasła słownikowego, |
· zna różne rodzaje słowników specjalnych, · sprawnie i poprawnie odczytuje hasło słownikowe, |
·
w
swojej pracy korzysta z wszystkich rodzajów słowników, ·
sprawnie i poprawnie odczytuje hasło
słownikowe, rozumie zawarte w nim skróty, |
||
Norman Davies Europa (fragment) |
· na podstawie tekstu odtwarza informacje o mitologicznej Europie, przedstawia ją, |
· odtwarza treść mitu o porwaniu Europy, |
· wyjaśnia pochodzenie nazwy Europa, |
· na podstawie tekstu wyjaśnia symboliczne znaczenie mitu o porwaniu Europy, |
||
Rozmowy na koniec wieku 3 (fragment). Z prof. Januszem Tazbirem o Europie |
· określa główny temat rozmowy, · na podstawie wzoru pisze notatkę encyklopedyczną, |
· wymienia przywołanych w rozmowie polskich
pisarzy, wskazuje zagadnienia, które poruszali, · samodzielnie
tworzy notatkę encyklopedyczną, |
· odróżnia fakty od opinii, podaje ich przykłady z tekstu, · samodzielnie tworzy notatkę encyklopedyczną, zachowuje zwięzłość i spójność tekstu, |
· nazywa wartości wspólne dla Europejczyków, przyporządkowuje je do odpowiednich kręgów kulturowych, · tworzy notatkę encyklopedyczną, hierarchizuje w niej informacje, zachowuje zwięzłość i spójność tekstu, |
||
Nauka o języku. Zacytować czy
zrelacjonować? Mowa niezależna i zależna |
·
zapisuje
poprawnie graficznie mowę niezależną, |
·
przekształca poprawnie mowę zależną w
niezależną, |
· przekształca poprawnie mowę zależną w niezależną i odwrotnie, przestrzega zasad zapisu, |
·
poprawnie
i funkcjonalnie stosuje w wypowiedziach mowę zależną i niezależną, |
||
Jan Parandowski Mitologia (fragment Dwanaście prac Heraklesa) |
·
podaje
imiona bogów przedstawionych w micie, we wskazanych źródłach szuka informacji
z nimi związanych, ·
przedstawia
Heraklesa, wykorzystuje podstawowe informacje, dotyczące tego bohatera, ·
wymienia
wszystkie prace Heraklesa, |
·
przedstawia
rolę, którą odegrali bogowie w życiu Heraklesa, ·
przedstawia
Heraklesa z punktu widzenia wybranej postaci z mitu, ·
opowiada
szczegółowo o wybranej pracy Heraklesa, |
·
ze
znanych mitów podaje przykłady wpływu bogów na życie ludzi, ·
ocenia
Heraklesa, przedstawia argumenty uzasadniające ocenę, ·
ocenia,
które zadanie Heraklesa było najtrudniejsze, uzasadnia swą opinię, |
· wyjaśnia, jak i dlaczego mity przedstawiały związki świata bogów i świata ludzi, · wyjaśnia, jakie postawy człowieka może symbolizować postać Heraklesa, · odnosi treść mitu do współczesności, wskazuje zadania dla współczesnego Heraklesa, |
||
Nauka o języku. Nec Hercules contra
plures, czyli siła złego na jednego. Frazeologizmy |
·
objaśnia
znaczenia frazeologizmów pochodzących z mitologii, ·
w
podanych przykładach wskazuje poprawne związki frazeologiczne, układa z nimi
zdania, |
·
korzystając
z odpowiedniego słownika, wyjaśnia znaczenie podanych frazeologizmów, ·
poprawia
błędy w podanych przykładach związków frazeologicznych, |
·
podaje
przykłady sytuacji, w których można użyć wskazanych frazeologizmów, ·
wyjaśnia
mechanizm powstawania błędów w podanych związkach frazeologicznych, poprawia
te błędy, |
·
wyjaśnia,
w jakim celu używamy frazeologizmów w wypowiedziach, jakie efekty może
przynieść ich wykorzystanie, ·
stosuje
celowo w wypowiedziach prawidłowe
związki frazeologiczne, |
||
Agatha Christie 12 prac Herkulesa |
·
krótko
przedstawia głównego bohatera, tworzy wizytówkę tej postaci, ·
opowiada
o przyczynach, przebiegu i rezultatach wybranego zadania, którym zajmował się
główny bohater, |
·
charakteryzuje
bohatera, przywołując opinie innych na jego temat, ·
ocenia,
które z zadań Herkulesa Poirota było najciekawsze, uzasadnia swą opinię, |
·
na
podstawie wybranego wydarzenia przedstawia tok myślenia bohatera, ·
przedstawia
i omawia związek rozwiązywanych przez detektywa spraw z mitologiczną
opowieścią o Heraklesie, |
·
przedstawia
Herkulesa Poirota jako określony typ postaci, obecny w literaturze
popularnej, ·
przedstawia
cechy powieści detektywistycznej, tworzy instrukcję, jak napisać dobry utwór
tego rodzaju, |
||
Pieśń o Rolandzie (fragmenty) |
· odtwarza okoliczności (czas, miejsce, przyczyny, walczące strony), w jakich doszło do bitwy, przedstawionej w utworze, · opisuje wygląd tytułowego bohatera, · przedstawia okoliczności śmierci Rolanda, · formułuje podstawowe zasady kodeksu rycerskiego, |
· wyodrębnia kolejne epizody bitwy, odtwarza jej przebieg, · charakteryzuje głównego bohatera, · odtwarza zachowanie, gesty, rekwizyty towarzyszące śmierci Rolanda, · formułuje zasady kodeksu rycerskiego, |
· opowiada o przebiegu bitwy z punktu widzenia wybranego bohatera utworu, · nazywa wartości, które tytułowy bohater uważał za najważniejsze, przytacza fragmenty tekstu z tym związane, · wskazuje realistyczne, fantastyczne, symboliczne okoliczności śmierci Rolanda, · porównuje średniowiecznego rycerza z antycznym herosem, |
· komentuje literackie sposoby przedstawienia bitwy, wskazuje środki dynamizujące wypowiedź i przedstawiające przeżycia bohaterów, · przedstawia Rolanda jako wzorzec osobowościowy rycerza, · wyjaśnia symboliczne znaczenia, zawarte w opisie śmierci Rolanda, · ocenia z punktu widzenia człowieka współczesnego zasady kodeksu rycerskiego, |
||
Henryk Sienkiewicz Krzyżacy |
· przygotowuje wzorcowe głośne czytanie fragmentu powieści, · tworzy plan wybranego wątku powieści, · przedstawia i krótko charakteryzuje wybraną postać z powieści, · wskazuje rycerstwo polskie i krzyżackie jako bohaterów zbiorowych powieści, · odróżnia rzeczywiste i fikcyjne miejsca wydarzeń, podaje przykłady z tekstu, · w opisie bitwy pod Grunwaldem wskazuje i nazywa podstawowe środki stylistyczne, próbuje określić ich funkcję, |
· przygotowuje wzorcowe głośne czytanie fragmentu powieści, który uważa za najciekawszy, · tytułuje wszystkie wątki powieści, streszcza jeden z nich, · z punktu widzenia wybranego bohatera powieści przedstawia i charakteryzuje dowolną postać z utworu, · wymienia bohaterów należących do obu grup rycerskich, · podaje przykłady postaci historycznych, wyjaśnia krótko, kim byli ci bohaterowie, · w opisie bitwy pod Grunwaldem wskazuje i nazywa istotne środki stylistyczne, określa ich funkcję, |
· przygotowuje wzorcowe głośne czytanie fragmentu powieści, który uważa za najciekawszy, uzasadnia swą opinię, · przedstawia i komentuje sposób łączenia wątków w utworze, podaje przykłady z tekstu, · wyjaśnia, którą postać z powieści można nazwać bohaterem dynamicznym, wyjaśnia dlaczego, charakteryzuje go, · podaje przykłady wydarzeń, w których dochodzi do konfrontacji bohaterów zbiorowych, · podaje przykłady składników świata przedstawionego o charakterze historycznym i fikcyjnym, · analizuje język opisu bitwy pod Grunwaldem, |
· przygotowuje nagranie radiowej powieści w odcinkach złożone z najbardziej emocjonujących scen, · wyjaśnia, czym różni się akcja od fabuły utworu, wskazuje przykłady wydarzeń epizodycznych, retrospekcji, epilogu, · dokonuje charakterystyki porównawczej wybranych bohaterów powieści, · określa sposoby przedstawienia przez narratora bohaterów zbiorowych, wyjaśnia cel, który dzięki tym sposobom został osiągnięty, · wyjaśnia, dlaczego utwór jest powieścią historyczną, · analizuje i interpretuje opis bitwy pod Grunwaldem, |
||
Nauka o języku. Drzewiej
bywało... Archaizmy i archaizacja |
· rozpoznaje w tekście archaizmy, |
· rozpoznaje w tekście archaizmy, próbuje określić ich typy, |
·
wyjaśnia, czym są archaizmy, rozróżnia ich
typy, wskazuje przykłady w tekście, |
· wyjaśnia, na czym polega archaizacja, jakim celom służy, |
||
Spotkania ze sztuką. Jan Matejko Bitwa pod Grunwaldem |
· wymienia elementy warstwy przedstawieniowej obrazu, łączy je z tematem dzieła, |
· prezentuje malarskie sposoby przedstawienia wybranych postaci obrazu, |
· omawia wykorzystane przez artystę środki języka malarskiego, wyjaśnia ich funkcję, |
· wskazuje i komentuje przyczyny i efekty sposobu kreowania przez artystę malarskiej wizji historycznego wydarzenia, |
||
Andrzej Sapkowski Granica
możliwości (fragment)
|
· prezentuje główne elementy świata przedstawionego w utworze, · wyjaśnia, jaki był cel wyprawy opisanej w utworze, ·
określa charakterystyczne cechy języka, którym
posługuje się wybrany bohater, |
· wymienia uczestników wyprawy, przedstawia ich, · określa motywy, które skłoniły bohaterów do udziału w ekspedycji, · analizuje język, którym posługuje się wybrana postać z utworu, |
· określa relacje łączące bohaterów utworu, · ocenia pobudki, którymi kierowali się poszczególni bohaterowie biorący udział w wyprawie, · rozpoznaje stylizację w utworze, nazywa jej rodzaje, |
· wyjaśnia, dlaczego opowiadanie należy do utworów fantasy, · przedstawia i komentuje postawy życiowe, reprezentowane przez bohaterów, · wyjaśnia, czemu służy zastosowana w utworze stylizacja językowa, |
||
Nauka o języku Składniowe
łamigłówki. Wypowiedzenia
wielokrotnie złożone |
· przekształca podane zdania pojedyncze w wielokrotnie złożone, |
· rozpoznaje i tworzy zdania wielokrotnie złożone, |
· rozpoznaje i tworzy różne rodzaje zdań wielokrotnie złożonych, |
· świadomie i celowo stosuje w wypowiedziach różne rodzaje zdań wielokrotnie złożonych, |
||
Jan Twardowski Trochę plotek o świętych |
· wprowadza do tekstu wiersza znaki interpunkcyjne, odczytuje zgodnie z nimi głośno tekst, |
· wymienia niektóre określenia prezentujące bohaterów wiersza, próbuje wyjaśnić ich znaczenie, |
· wskazuje przykłady kolokwializmów i paradoksów; wyjaśnia, jakie znaczenia zostały dzięki nim wyeksponowane, |
· omawia poetyckie sposoby przedstawiania bohaterów, wyjaśnia wynikające z nich znaczenia, |
||
Wiktor Hugo Katedra Marii Panny w
Paryżu (fragment)
|
· na podstawie tekstu wyjaśnia, jakie funkcje pełniła tytułowa katedra w czasach średniowiecza, · z podanych propozycji wybiera te, które wskazują cechy wspólne gotyckich świątyń i wielkich dzieł literackich, |
· na podstawie tekstu opisuje fasadę katedry, · z podanych propozycji wybiera te, które wskazują cechy wspólne gotyckich świątyń i wielkich dzieł literackich, uzasadnia swój wybór, |
· z punktu widzenia paryskiego przewodnika opisuje fasadę katedry, · próbuje samodzielnie wskazać wspólne cechy gotyckich świątyń i wielkich dziel literackich, |
· wyjaśnia, jakie symboliczne funkcje pełniła główna fasada katedry, · porównuje literacki opis katedry z podanymi dziełami malarskimi, |
||
Nauka o języku.
Kropka, kreska,
kropka, czyli interpunkcyjne SOS Interpunkcja w wypowiedzeniach |
· zna najczęściej stosowane znaki interpunkcyjne, stara się je stosować w praktyce, |
· zna wszystkie znaki interpunkcyjne, stara się je stosować w praktyce, |
· stosuje poprawnie wszystkie znaki interpunkcyjne, |
· stosuje poprawnie wszystkie znaki interpunkcyjne ze świadomością funkcji, które pełnią, |
||
Miron Białoszewski Fioletowy gotyk |
· wyodrębnia w tekście wiersza obrazy poetyckie, · na podstawie wzoru pisze podanie, |
· korzystając z podanych propozycji, wyjaśnia znaczenie niektórych metafor tworzących obrazy poetyckie, · pisze samodzielnie podanie, |
· próbuje samodzielnie wyjaśnić znaczenia wynikające z metaforyki utworu, · pisze samodzielnie podanie, stosuje właściwy układ graficzny zapisu, |
· dostrzega różne perspektywy, z których patrzy osoba mówiąca, wyjaśnia znaczenie tego zabiegu, · pisze podanie, przestrzega wszystkich wyznaczników tej formy wypowiedzi, |
||
Irving Stone Udręka i ekstaza (fragment) |
· wymienia etapy pracy nad posągiem, · wskazuje nawiązania do biblijnej opowieści, |
· na podstawie tekstu opisuje sposób pracy Michała Anioła, · wyjaśnia, dlaczego biblijny Dawid stał się postacią przedstawioną przez artystę, |
· na podstawie tekstu przedstawia przeżycia twórcy w czasie rzeźbienia, · omawia wzorce, do których odwoływał się w swej pracy Michał Anioł, |
· relacjonuje i komentuje przebieg procesu twórczego przedstawionego w tekście, · na podstawie tekstu i innych źródeł wyjaśnia, z czego wynika i na czym polega niezwykłość rzeźby Michała Anioła, |
||
Nauka o języku. Od mecenasa do sponsoraZapożyczenia w języku polskim |
·
rozpoznaje wyraźne zapożyczenia w tekście;
wie, w jakim słowniku szukać informacji na ich temat, |
· zastępuje zapożyczenia wyrazami rodzimymi, korzysta z odpowiedniego słownika, |
· przekształca tekst, zastępując zapożyczenia wyrazami rodzimymi, zachowuje jego spójność i logikę, |
· świadomie i celowo stosuje zapożyczenia, zna i stosuje zasady ich używania, |
||
Jan Kochanowski Na swoje
księgi; O żywocie ludzkim |
· korzystając z przypisów, przekłada tekst na język współczesny, · przedstawia podstawowe wiadomości na temat twórczości Jana Kochanowskiego, |
· określa tematykę fraszek, ustala, kim może być osoba mówiąca, · wymienia utwory Jana Kochanowskiego, potrafi określić ich gatunek i tematykę, |
· odtwarza sposób myślenia i wartościowania zawarty w obu fraszkach, · wyjaśnia, dlaczego Jana Kochanowskiego można nazwać humanistą, |
· rozpoznaje motyw teatru świata, tłumaczy jego znaczenie, · zbiera wiadomości dotyczące twórczości Jana Kochanowskiego; porządkuje je, prezentuje, |
||
Wisława Szymborska Utopia |
· wyjaśnia znaczenie słowa utopia, tworzy z nim poprawne związki wyrazowe, · wypisuje z tekstu nazwy własne, ustala, czego dotyczą, |
· podaje przykłady obrazujące, co może być utopią, · wyjaśnia sposób tworzenia nazw własnych w utworze, |
·
wyjaśnia, o jakiej utopii jest mowa w wierszu, ·
łączy nazwy własne, użyte w tekście, ze
sposobem myślenia człowieka, |
· wyjaśnia metaforykę wiersza, wykorzystuje podane znaczenie metafor do sformułowania znaczeń tekstu, · odtwarza refleksje osoby mówiącej na temat wartości w życiu człowieka, przedstawia własną opinię na ten temat, |
||
Stanisław Barańczak Południe |
· formułuje pytania do tekstu, · dostrzega niezwykłość graficznego zapisu tekstu, próbuje wyjaśnić jego związek z tematyką wiersza, |
· z podanych propozycji hipotez interpretacyjnych wybiera tę, którą uważa za najtrafniejszą, · wyjaśnia związek graficznego zapisu tekstu z tytułem i tematyka utworu, |
· próbuje samodzielnie sformułować hipotezę interpretacyjną dotyczącą znaczeń tekstu, · z podanych propozycji wybiera znaczenia metafor występujących w wierszu, |
· przedstawia własną propozycję interpretacji utworu, · wyjaśnia znaczenie metafor, występujących w utworze, |
||
Molier Skąpiec |
· wybiera z tekstu fragmenty, na podstawie których można nazwać cechy charakteru i osobowości głównego bohatera, próbuje je komentować, · wymienia członków rodziny, krótko ich przedstawia, · wskazuje fragmenty, które uznaje za komiczne, próbuje określić źródło komizmu, · pisze zawiadomienie o klasowej inscenizacji fragmentów Skąpca, |
· określa stosunek głównego bohatera do różnych wartości, popiera swą opinię przykładami z tekstu, · przedstawia i opisuje relacje łączące członków rodziny, · podaje z tekstu przykłady komizmu postaci, sytuacji, słowa, · pisze opowiadanie, w którym bohaterem jest uwspółcześniona postać skąpca, |
· odtwarza opinie innych bohaterów o tytułowej postaci, komentuje je, · określa i ocenia więzi emocjonalne między członkami przedstawionej rodziny, · omawia różne rodzaje komizmu wykorzystane w utworze, określa ich rolę i cel, · tworzy charakterystykę głównego bohatera, |
· omawia i komentuje sposób przedstawienia postaci w dramacie, wyjaśnia, na czym polega komedia charakterów, · uogólnia sądy o ludziach przedstawionych w utworze, · wyjaśnia, na czym polega komizm jako kategoria estetyczna, wykorzystuje odwołania do tekstu, · proponuje uwspółcześnioną wersję Skąpca, |
||
Ignacy Krasicki Hymn do miłości ojczyzny |
· rozpoznaje adresata utworu, · rozpoznaje tezę zawartą w utworze, formułuje ją własnymi słowami, · przypomina, czym cechuje się hymn jako gatunek liryczny, · pod kierunkiem nauczyciela pisze rozprawkę, |
· wskazuje w tekście apostrofę; określa charakter adresata, · wskazuje wersy o charakterze argumentacyjnym, odtwarza ich zawartość treściową, · wyjaśnia, dlaczego utwór reprezentuje hymn jako gatunek liryczny, · pisze samodzielnie rozprawkę, gromadzi wystarczające do udowodnienia tezy argumenty, |
· dostrzega i wyjaśnia związek adresata z tonacją uczuciową wiersza, · określa kompozycję utworu, wydziela w niej tezę, argumenty, konkluzję, komentuje związek kompozycji z tematem, · wyjaśnia związek gatunku utworu z jego tematyką, · pisze rozprawkę, hierarchizuje argumenty, zbiera wnioski, |
· określa osobę mówiącą w wierszu, ustala, w czyim imieniu się wypowiada i jaki jest jej związek z adresatem, rozpoznaje lirykę zwrotu do adresata, · określa styl utworu, dostrzega i nazywa językowe środki, wpływające na cechy tego stylu, · podaje przykłady innych utworów reprezentujących gatunek hymnu; zestawia je z tekstem Krasickiego, wskazuje podobieństwa i różnice, · pisze rozprawkę, realizuje wszystkie cechy tej formy wypowiedzi, |
||
Ignacy Krasicki Bajki (wybór) |
· odtwarza własnymi słowami treść poznanych bajek, · wie, że pod postaciami zwierzęcych bohaterów przedstawieni zostali ludzie, · cytuje fragmenty, z których wynika pouczenie, · wymienia cechy bajki jako gatunku literackiego, |
· formułuje tematy kolejnych bajek, · wie, czym jest alegoria, wskazuje jej przykłady w tekstach bajek, · wyjaśnia, czym jest morał, wskazuje jego przykłady z tekstów, · wyjaśnia, dlaczego poznane utwory reprezentują bajkę jako gatunek literacki, |
· dzieli poznane bajki ze względu na podejmowany przez nie temat, · wyjaśnia, na czym polega i z czego wynika alegoryczny charakter bajek, · wyjaśnia rolę morału w bajkach, · wie, że bajka jest gatunkiem pogranicznym, wskazuje cechy epickie i liryczne, |
· uogólnia spostrzeżenia związane z tematyką bajek Krasickiego, · uogólnia sądy na temat bohaterów bajek, · wyjaśnia, na czym polega i z czego wynika dydaktyczny charakter bajek, · omawia bajkę jako gatunek literacki, rozróżnia bajki epigramatyczne i narracyjne, |
||
Zofia Kossak-Szczucka Obiad czwartkowy |
· odtwarza podstawowe informacje o obiadach czwartkowych (miejsce, czas, cel, uczestnicy), |
· wymienia wszystkich uczestników obiadów czwartkowych, przedstawia ich, |
· zbiera i przedstawia dodatkowe informacje o uczestnikach obiadów czwartkowych i przebiegu ich spotkań, |
· wyjaśnia, na czym polegała ważna dla polskiej kultury rola obiadów czwartkowych, |
||
Nauka o języku Na pomoc
Matejce i Sapiesze, czyli stąpanie po kruchym lodzie... O odmianie nazwisk |
· zna podstawowe reguły odmiany nazwisk, stara się je stosować w praktyce, |
· stara się poprawnie odmieniać nazwiska, |
· zna reguły odmiany nazwisk, stosuje je w praktyce, |
· poprawnie odmienia wszystkie typy nazwisk, |
||
Adam Mickiewicz Świteź |
· odtwarza główne wydarzenia utworu, · wymienia bohaterów utworu, dzieli je na postaci fantastyczne i realistyczne, · przypomina główne cechy ballady, · wskazuje i nazywa podstawowe środki poetyckie służące do przedstawienia elementów krajobrazu, |
· porządkuje wydarzenia przedstawione w utworze, dzieli je na fantastyczne i realistyczne, · określa postawy bohaterów przedstawionych w retrospekcji z punktu widzenia dobra i zła, · wskazuje cechy ballady w utworze, · dostrzega różnorodność zastosowanych środków poetyckich, nazywa środki budujące nastrój, określa ten nastrój, |
· rozróżnia dwa plany czasowe w utworze, przyporządkowuje im odpowiednie wydarzenia, · określa postawy bohaterów i narratora wobec rzeczywistości, · wskazuje w utworze cechy różnych rodzajów literackich, · wskazuje przykłady środków poetyckich związanych z wrażeniami plastycznymi i akustycznymi tworzącymi nastrój, omawia ich funkcję, |
· wie, czym jest retrospekcja; wyjaśnia, czemu służy w toku narracji i jakie skutki wywołuje, · komentuje, w jaki sposób ukazany został problem winy i kary w utworze, · przedstawia balladę jako gatunek literacki, · analizuje język utworu, łączy swe spostrzeżenia z tematyką i gatunkiem utworu, |
||
Nauka o języku. Gdziekolwiek będziesz... Nazwy miejscowe i ich odmiana |
· stosuje poprawną odmianę popularnych i często używanych nazw miejscowych, |
· stara się stosować poprawną odmianę nazw miejscowych, |
· poprawnie odmienia nazwy miejscowe, |
· zna reguły odmiany nazw miejscowych, poprawnie stosuje je w praktyce, |
||
Adam Mickiewicz Do M*** |
· określa, kim może być osoba mówiąca i adresat utworu, przywołuje odpowiednie fragmenty tekstu, · dostrzega rytmiczność utworu, próbuje ustalić, z czego ona wynika, |
· nazywa relacje łączące osobę mówiącą i adresata, popiera swe ustalenia przykładami z tekstu, · omawia układ rymów, budowę strof, wskazuje te elementy jako sposób rytmizacji utworu, |
· określa sytuację liryczną, wyodrębnia zdarzenia i sytuacje, o których mówi podmiot liryczny, · wymienia wszystkie sposoby rytmizacji tekstu, |
· omawia stan psychiczny osoby mówiącej, nazywa jej uczucia, łączy tekst z biografią poety, podaje argumenty, · omawia sposoby rytmizacji tekstu; wyjaśnia, jak wpływa ona na nastrój i przedstawiane emocje, |
||
Juliusz Słowacki Hymn |
· wybiera fragmenty opisujące przestrzeń, wydobywa z nich znaczenia dosłowne, · ustala, kim może być osoba mówiąca, uzasadnia swą opinię przykładami z tekstu, · rozpoznaje refren w utworze, wyjaśnia jego rolę, |
· wyodrębnia obrazy poetyckie, związane z przestrzenią, ustala ich zawartość, · wskazuje fragmenty mówiące o przeszłości i przyszłości bohatera lirycznego, komentuje je, · analizuje budowę tekstu, wskazuje powtarzające się elementy, |
· analizuje sposób tworzenia obrazów poetyckich związanych z przestrzenią, · określa stan psychiczny i emocje bohatera; ustala, czym są spowodowane, · omawia kompozycję wewnętrzną i budowę wiersza, łączy je z nastrojem utworu, |
· określa symboliczny charakter przestrzeni, łączy ją z emocjami osoby mówiącej, · zna pojęcie liryki osobistej; wyjaśnia, dlaczego utwór należy do tego typu liryki, · analizuje budowę i kompozycję wewnętrzną, zestawia je ze stylem wypowiedzi poetyckiej, formułuje wnioski, |
||
Spotkania ze sztuką. Caspar David Friedrich Wędrowiec nad morzem chmur |
· wymienia elementy przedstawione na obrazie, opisuje widok, który roztacza się przed patrzącym, · wskazuje podstawowe środki języka malarskiego, wykorzystane w dziele, |
· wskazuje elementy, które mogą mieć znaczenia symboliczne, próbuje ustalić te znaczenia, · wskazuje podstawowe środki języka malarskiego wykorzystane w dziele, próbuje odczytać wynikające z nich znaczenia, |
· wyjaśnia symboliczne znaczenia elementów, przedstawionych na obrazie, · analizuje kompozycję obrazu, wyjaśnia wynikające z niej znaczenia przenośne, |
· przedstawia dosłowne i symboliczne znaczenia dzieła, · wskazuje i nazywa zasady kompozycyjne, którym podporządkowane jest dzieło, określa wynikające z kompozycji znaczenia, |
||
Juliusz Słowacki Testament mój |
· wskazuje wersy, w których poeta mówi o swoim życiu, na ich podstawie odtwarza konkretne informacje, · wskazuje fragmenty, ujawniające adresatów wypowiedzi, |
· komentuje wersy dotyczące życia bohatera, zestawia je z informacjami biograficznymi dotyczącymi poety, · wskazuje adresata konkretnego i uogólnionego, |
· wskazuje wersy mówiące o twórczości, wyjaśnia ich metaforykę, · odtwarza treść nakazów i próśb skierowanych do adresatów, komentuje je, |
· przedstawia portret człowieka i artysty wpisany w tekst, · komentuje refleksje dotyczące wpływu twórczości na potomnych, |
||
Cyprian Norwid
Za wstęp (Ogólniki) |
· własnymi słowami odtwarza treść kolejnych strof, · wskazuje, co niezwykłego dostrzega w budowie i zapisie utworu, |
· określa, o jakich etapach życia człowieka mówi wiersz, podaje cytaty z tekstu, · omawia warstwę interpunkcyjną utworu, próbuje określić efekty uzyskane za pomocą znaków interpunkcyjnych, |
· wyjaśnia znaczenie metafor przedstawiających etapy życia człowieka, · analizuje język poetycki utworu, formułuje wnioski, |
· odtwarza poglądy poety na temat roli poezji, wskazuje, które wartości uznaje on za najważniejsze, · przedstawia nowatorstwo formy i języka utworu, |
||
Bolesław Prus Kamizelka |
· odtwarza przebieg wydarzeń przedstawionych w utworze, · wypisuje i porządkuje informacje o wszystkich bohaterach utworu, |
· porządkuje informacje na temat elementów świata przedstawionego, · przedstawia bohaterów utworu, posługuje się odpowiednimi cytatami, |
· wyjaśnia, dlaczego utwór ma charakter realistyczny, · omawia relacje i uczucia łączące głównych bohaterów, |
· wyjaśnia, w jaki sposób prezentacja świata przedstawionego podporządkowana została wymogom gatunku, · na podstawie tekstu uogólnia refleksje na temat związków między ludźmi, |
||
Bolesław Prus Kroniki (fragment) |
· formułuje temat tekstu, · wskazuje słowa i wypowiedzi charakterystyczne dla języka potocznego, próbuje ustalić cel ich użycia w tekście przez autora, · pisze sprawozdanie z wydarzenia, którego był świadkiem lub uczestnikiem, |
· formułuje problemy, poruszane w tekście, · wskazuje zastosowane środki stylistyczne, określa ich funkcję, · pisze sprawozdanie, próbuje stosować funkcjonalny styl wypowiedzi, |
· odtwarza opinie i oceny autora tekstu, · nazywa najważniejsze cechy stylu autora, popiera je przykładami, · pisze artykuł związany tematycznie ze wskazanymi problemami, |
· wyjaśnia, dlaczego tekst ma charakter publicystyczny, · charakteryzuje styl tekstu, zwraca uwagę na jego specyficzne cechy, · pisze artykuł poruszający problemy, które uznaje za ważne, |
||
Gatunki dziennikarskie |
· na podstawie informacji wstępnych wylicza najważniejsze zadania tekstów prasowych, · przedstawia ostatnio przeczytane teksty prasowe, określa ich tematykę, |
· rozpoznaje podstawowe gatunki prasowe, ·
próbuje ocenić przeczytane ostatnio teksty
prasowe, |
· rozróżnia gatunki prasowe, zna ich podstawowe cechy, rozpoznaje je w tekstach, · wartościuje przeczytane ostatnio teksty prasowe, |
· wskazuje różnice między tekstem literackim a tekstem dziennikarskim, · komentuje, ocenia i wartościuje poznawane samodzielnie teksty prasowe, |
||
Ryszard Kapuściński Jeszcze dzień życia (fragment) |
· streszcza poznany fragment reportażu, · wyodrębnia z tekstu fragmenty opisowe; ustala, czego dotyczą, · wymienia podstawowe cechy reportażu jako gatunku, |
· wskazuje najważniejsze wydarzenia, ustala powiązania przyczynowo-skutkowe między nimi, · we fragmentach opisowych wskazuje i nazywa środki językowe, określa ich funkcję, · wyjaśnia, czym cechuje się reportaż jako gatunek, podaje przykłady utworów, |
· na podstawie przedstawionych wydarzeń określa tematykę i problematykę reportażu, · wyodrębnia z tekstu dygresje, ustala, czego dotyczą, jaką pełnią rolę w tekście, · rozpoznaje cechy stylu publicystycznego, |
· komentuje, jakie prawdy ogólne i refleksje można sformułować po zapoznaniu się z treścią reportażu, · charakteryzuje styl reportażu Kapuścińskiego, · porównuje styl publicystyczny ze stylem naukowym, formułuje wnioski, |
||
Kazimierz Przerwa Tetmajer O Panu Jezusie i zbójnikach |
· wymienia bohaterów opowiadania, proponuje zasadę ich podziału, · wyodrębnia wyrazy gwarowe, próbuje je wyjaśnić na podstawie kontekstu, |
· przedstawia wydarzenia utworu, dzieli je na realistyczne i fantastyczne, · tłumaczy fragmenty zdań, w których występuje stylizacja gwarowa, |
· wyodrębnia punkt kulminacyjny, określa kompozycję utworu, · rozpoznaje różne sposoby stylizacji gwarowej, podaje ich przykłady z tekstu, |
· formułuje problematykę utworu, omawia różnice między sprawiedliwością ludzką a Boską, · rozumie całość tekstu, tłumaczy go na język literacki, wyjaśnia, na czym polega i czemu służy stylizacja gwarowa, |
||
Nauka o języku. Jak głowa, taka mowaGwary i dialekty |
· rozróżnia język ogólny i gwarowy, |
· wyjaśnia znaczenie najczęściej spotykanych regionalizmów, |
· rozpoznaje cechy języka własnego regionu, |
· wyjaśnia, jakie znaczenie dla kultury narodowej mają regionalne odmiany języka |
||
Stefan Żeromski Siłaczka (fragmenty) |
· odtwarza historię życia Pawła Obareckiego, porządkuje chronologicznie wydarzenia z nim związane, · odtwarza, w jaki sposób Obarecki ocenił życiowe wybory Stasi Bozowskiej, |
· przypomina, jakie idee chciał początkowo realizować bohater, podaje przyczyny, dla których z nich zrezygnował, · próbuje ocenić życiowe wybory bohaterów, |
· porównuje postawy życiowe Obareckiego i Bozowskiej, · ocenia życiowe wybory bohaterów, popiera swą ocenę argumentami, |
· dostrzega ironię narratora, wyjaśnia jej znaczenie dla oceny postawy Obareckiego, · uogólnia refleksje na temat życiowych wyborów człowieka, ich przyczyn i skutków, |
||
Bolesław Leśmian Dziewczyna |
· odtwarza własnymi słowami historię opowiedzianą w utworze, · prezentuje swoje wrażenia związane z poznanym tekstem, |
· wyodrębnia realistyczne i fantastyczne elementy przedstawionego świata, · wymienia neologizmy, ustala, od jakich wyrazów pochodzą i co oznaczają, |
· wyjaśnia symboliczne znaczenia elementów świata przedstawionego w utworze, · określa nastrój utworu; wskazuje i nazywa środki językowe, dzięki którym został on stworzony, |
· komentuje, jakie postawy wobec świata zaprezentowane są w tekście, określa postawę osoby mówiącej wobec nich, · analizuje język utworu, wskazuje jego specyficzne cechy, |
||
Maria
Pawlikowska-Jasnorzewska Wiersze
(wybór) |
· określa ogólną tematykę wszystkich wierszy, · wskazuje elementy wypowiedzi pozwalające określić osobę mówiącą, · wskazuje i nazywa podstawowe środki języka poetyckiego, |
· konkretyzuje temat każdego utworu, · określa osobę mówiącą, · wskazuje i nazywa podstawowe środki języka poetyckiego, określa ich znaczenie dla tekstu, |
· wskazuje wspólne elementy tematyczne utworów, · nazywa emocje, określa stan uczuciowy osoby mówiącej, · wyodrębnia obrazy poetyckie, omawia sposoby ich kreowania, |
· łączy tematykę utworów z poezją o tematyce uczuciowej, podaje przykłady innych, podejmujących ją twórców, · opisuje sytuacje liryczne zobrazowane w wierszach, łączy z nimi stany uczuciowe osoby mówiącej, · dostrzega puenty, komentuje ich rolę w budowaniu znaczeń całości, |
||
Magdalena
Samozwaniec Maria i Magdalena (fragment) |
·
wymienia
uczestników spotkania, przedstawia ich, ·
na
podstawie wzoru pisze CV, |
· przedstawia twórców biorących udział w spotkaniu, gromadzi o nich dodatkowe informacje, · pisze samodzielnie CV, |
· przedstawia realia życia literackiego zaprezentowane w utworze, · pisze CV, zachowuje formę graficzną tej formy wypowiedzi, |
· odczytuje intencje wypowiedzi bohaterów, · pisze CV, realizuje wszystkie wymogi tej formy wypowiedzi, |
||
Konstanty Ildefons Gałczyński Prośba o wyspy szczęśliwe; Pieśń III
|
· rozpoznaje nadawcę i adresata wypowiedzi poetyckiej, · wskazuje anaforę, |
· opisuje sytuację liryczną w obu tekstach, · określa rolę anafory w tekście, |
· określa nastrój utworów, · wskazuje, nazywa środki poetyckie kreujące nastrój utworów, |
· rozpoznaje w tekście motyw arkadyjski, komentuje jego związek z tematyką utworów, · komentuje sposoby kreowania obrazów poetyckich, |
||
Ernest Hemingway Stary człowiek i morze |
· relacjonuje kolejne etapy walki bohatera z marlinem, · przedstawia głównego bohatera, opisuje jego wygląd, · wskazuje fragmenty opisowe w tekście, ustala ich tematykę, · wypisuje z tekstu zdania o charakterze sentencji, |
· relacjonuje w czasie teraźniejszym przebieg walki bohatera z marlinem, · wymienia cechy charakteru głównego bohatera, przywołuje potwierdzające je sytuacje, · analizuje fragmenty opisowe utworu, · przedstawia swoje rozumienie sentencji, zawartych w utworze, |
· relacjonuje przebieg zmagań bohatera z marlinem, eksponuje emocje i uczucia, · tworzy psychologiczny portret głównego bohatera, · analizuje i komentuje fragmenty opisowe utworu, · komentuje sentencje zawarte w tekście, |
· wyjaśnia metaforyczny sens walki bohatera z marlinem, · określa motywy postępowania głównego bohatera, komentuje je i ocenia, · ustala przenośne znaczenia wynikające z fragmentów opisowych utworu, · uogólnia refleksje, związane ze znaczeniami wynikającymi z sentencji, |
||
Aleksander Kamiński Kamienie na szaniec |
· odtwarza podstawowe realia okupowanej Warszawy, · wymienia główne akcje Małego Sabotażu, opowiada o przebiegu jednej z nich, · korzystając ze słownika, wyjaśnia różnice między sabotażem a dywersją, · przedstawia bohaterów utworu, podaje ich imiona, nazwiska, pseudonimy, zainteresowania, · według wzoru tworzy notkę biograficzną, · odtwarza przebieg akcji pod Arsenałem, · według wzoru tworzy opis sytuacji, · wyjaśnia, skąd pochodzi tytuł utworu, |
· opowiada o realiach okupowanej Warszawy, przywołuje fragmenty tekstu, · wyjaśnia, czym był Mały Sabotaż, porządkuje informacje związane z akcjami małego sabotażu, · opowiada o wybranej akcji dywersyjnej opisanej w utworze, · ustala, co łączyło głównych bohaterów utworu, · tworzy notkę biograficzną, · opowiada o przebiegu akcji pod Arsenałem, · tworzy opis sytuacji, · opowiada
o wydarzeniach związanych z przywołaniem fragmentu wiersza Słowackiego, |
· przedstawia, jak żyli ludzie w okupowanej Warszawie, uzupełnia informacje z tekstu wiadomościami zdobytymi samodzielnie, · zbiera wiadomości na temat akcji Małego Sabotażu, uogólnia je, · zbiera, porządkuje i uogólnia informacje związane z akcjami dywersyjnymi opisanymi w utworze, · porównuje głównych bohaterów utworu, formułuje wnioski, · tworzy notkę biograficzną, zwraca uwagę na porządek informacji, · relacjonuje przebieg akcji pod Arsenałem, · tworzy opis sytuacji, dynamizuje wypowiedź, · wyjaśnia metaforyczne znaczenie tytułu, |
· wyjaśnia, do jakiego typu literatury można zaliczyć utwór Kamińskiego, uzasadnia swą opinię, · komentuje, jaką rolę odgrywały akcje Małego Sabotażu dla ludności okupowanej stolicy, · przedstawia refleksje związane z dylematami moralnymi, jakie przeżywali bohaterowie biorący udział w akcjach dywersyjnych, · przedstawia głównych bohaterów utworu jako reprezentantów „pokolenia Kolumbów”, · tworzy notkę biograficzną, selekcjonuje, porządkuje informacje, · relacjonuje przebieg akcji pod Arsenałem, przedstawia emocje uczestników, · tworzy opis sytuacji, stosuje funkcjonalnie środki językowe, dynamizujące wypowiedź, · komentuje, w jaki sposób bohaterowie zrealizowali przesłanie poetyckie Słowackiego, |
||
Krzysztof Kamil Baczyński Elegia o...[chłopcu polskim] |
· wyodrębnia obrazy poetyckie, · ustala, kto może być osobą mówiącą, a kto adresatem utworu, |
·dostrzega i omawia zasadę tworzenia obrazów poetyckich, ·komentuje relacje łączące osobę mówiącą z adresatem, przywołuje odpowiednie sformułowania z tekstu, |
· dostrzega dwa plany czasowe, wyjaśnia zasadę ich zestawienia, · wyjaśnia symboliczne znaczenie tytułu, formułuje uniwersalne przesłanie utworu, |
· wyjaśnia metaforykę utworu, · uogólnia refleksje na temat postaw człowieka wobec zła, |
||
Anna Świrszczyńska
Strzelać w oczy człowieka; Jej śmierć ma szesnaście
lat |
· ustala, co łączy bohaterów lirycznych obu wierszy, |
· wyjaśnia, jakie wspólne przeżycia i doświadczenia mieli bohaterowie obu utworów, |
· uogólnia sądy na temat postawy moralnej
bohaterów obu wierszy, |
· uogólnia refleksje wynikające ze znaczeń obu tekstów, |
||
Melchior Wańkowicz
Ziele na kraterze (fragment) |
· wyjaśnia, z jakimi rzeczywistymi wydarzeniami związany jest tekst Wańkowicza, |
·na
podstawie tekstu wymienia, w jaki sposób wyraża się pamięć o poległych
powstańcach, |
· przyporządkowuje symboliczne znaczenia zdarzeniom przedstawionym w tekście, |
· łączy bohaterów utworu z tradycjami walki o niepodległość, dostrzega ciągłość historii i uniwersalizm postaw, |
||
Tadeusz Różewicz Warkoczyk |
· odtwarza sytuację liryczną, z którą związana jest wypowiedź osoby mówiącej, |
· dostrzega kontrast, wskazuje elementy kontrastujące ze sobą, wyjaśnia rolę kontrastu w tworzeniu znaczeń, |
· dostrzega, że wiersz należy do liryki pośredniej, wyjaśnia, jakie ma to znaczenie dla wymowy utworu, |
· określa styl wypowiedzi osoby mówiącej; wyjaśnia, w jaki sposób wpływa on na wymowę utworu, |
||
Ida Fink Zabawa w klucz |
· wyjaśnia, na czym polega i z czym jest związana sytuacja bohaterów opowiadania, · porządkuje wydarzenia przedstawione w opowiadaniu, |
·wyjaśnia, kim są bohaterowie opowiadania, z czego wynika ich zachowanie, ·wyodrębnia kolejne etapy akcji opowiadania, |
· wyjaśnia, z czego wynika i na czym polega tragizm tytułowej zabawy, · odtwarza zmiany napięcia akcji, ustala, z czym są związane, |
· uogólnia refleksje na temat postaw człowieka w sytuacji zagrożenia, · wyjaśnia, w jaki sposób konstrukcja akcji opowiadania podkreśla jego dramatyzm, |
||
Wisława
Szymborska Koniec i początek |
· wypisuje z tekstu sformułowania wiążące się z wojną, · wyodrębnia obrazy poetyckie, |
· wymienia czynności wykonywane przez ludzi po wojnie, uogólnia je, · wskazuje frazeologizmy, wyjaśnia ich rolę w tekście, |
· komentuje tytuł utworu, zestawia go z treścią wypowiedzi poetyckiej, · dostrzega ironię w wypowiedzi; ustala, czego dotyczy |
· przedstawia i komentuje stosunek ludzi do minionych wojennych wydarzeń, · analizuje język wypowiedzi poetyckiej, |
||
Aldous Huxley Nowy wspaniały świat (fragment) |
· ustala miejsce, czas opisywanych wydarzeń, · przedstawia swoje wrażenia, związane ze światem opisanym w tekście, |
· porządkuje informacje dotyczące tego, co widzieli studenci w czasie wizyty w ośrodku, · ocenia świat opisany w tekście, |
· wyjaśnia, jaki był cel działań prowadzonych w ośrodku, · ocenia świat opisany w tekście, przedstawia argumenty, |
· komentuje, jaki jest świat przedstawiony w utworze, · wyjaśnia znaczenie pojęcia antyutopia, uzasadnia, dlaczego można je łączyć z poznanym tekstem, |
||
George Orwell Folwark zwierzęcy |
· omawia podstawowe elementy świata przedstawionego w utworze, · wymienia bohaterów utworu, krótko ich przedstawia, · wypisuje zwroty charakterystyczne dla języka propagandy, · na podstawie wzoru pisze protokół, |
· porządkuje informacje dotyczące świata przedstawionego w utworze, · dostrzega alegorię jako sposób prezentacji bohaterów, · wskazuje charakterystyczne cechy języka propagandy, · pisze protokół związany z wydarzeniami przedstawionymi w powieści, |
· omawia sposób prezentacji świata przedstawionego w utworze, · wyjaśnia, jakie ludzkie postawy prezentują poszczególne zwierzęta, · omawia mechanizmy manipulacji językowej, · pisze protokół związany z rzeczywistymi wydarzeniami, |
· określa cele, jakim służy sposób prezentacji świata przedstawionego w utworze, · formułuje uniwersalne przesłania wynikające ze sposobu kreacji bohaterów, · omawia językowe mechanizmy manipulowania świadomością ludzi, kreowania rzeczywistości, · pisze protokół, przestrzega wszystkich zasad realizowanych przez tę formę wypowiedzi, |
||
Sławomir Mrożek Rewolucja |
· opowiada o działaniach bohatera, · ustala, co może śmieszyć czytelnika opowiadania, |
· przedstawia przyczyny postępowania bohatera, · wskazuje źródła komizmu, |
· wyjaśnia, jakie cele chciał osiągnąć bohater, jaki były skutki jego działania, · wyjaśnia, co jest źródłem groteski w utworze, |
· uogólnia sens działań bohatera opowiadania, · wyjaśnia, jaki jest cel zastosowania konwencji groteski w utworze, |
||
Nauka o języku. Na początku
było słowo, a na końcu frazes... Perswazja i manipulacja językowa |
· odróżnia perswazję od manipulacji językowej, |
· wyjaśnia, czym różni się perswazja od manipulacji językowej, |
· dostrzega w tekstach przejawy perswazji i manipulacji językowej, |
· rozumie mechanizmy perswazji i manipulacji językowej, |
||
Stanisław Barańczak Określona epoka |
· określa sytuację odtwarzaną przez tekst wiersza, · dostrzega nawiązania do języka przemówień, wskazuje ich przykłady, |
· ustala, kim może być osoba mówiąca, · wskazuje typowe cechy języka przemówień występujące w tekście wiersza, |
· podaje charakterystyczne cechy świata opisanego w utworze, · ocenia styl języka wykorzystany w wierszu, |
· dostrzega uniwersalny charakter prezentowanego świata, · komentuje, w jaki sposób poeta uwidacznia w utworze swoją postawę, |
||
Jerome David Salinger Buszujący w zbożu (fragment) |
· zbiera informacje o bohaterach (kim są, czym się zajmują, co ich łączy), · nazywa rodzaj narracji w utworze, |
· przedstawia stosunek bohatera do życia; ustala, przeciw czemu się buntuje, · wyjaśnia, jaki wpływ na prezentację świata ma użyty rodzaj narracji, |
· wyjaśnia, o czym świadczą marzenia i plany bohatera, · wskazuje fragmenty, w których użyta została mowa potoczna, wyjaśnia, czemu służy taki zabieg stylistyczny, |
· uogólnia refleksje na temat poszukiwania własnej drogi życia przez człowieka, · komentuje sposób przedstawienia świata w utworze, |
||
Małgorzata Hillar My z II połowy XX wieku |
· ustala, w czyim imieniu wypowiada się osoba mówiąca, · wyjaśnia pojęcie pokolenie, |
· wymienia osiągnięcia przywoływane przez osobę mówiącą, · podaje znane mu przykłady różnych pokoleń, przypomina ich wspólne doświadczenia, |
· dostrzega kontrast, wyjaśnia, czego dotyczy, · próbuje scharakteryzować pokolenie, do którego należy, |
· wyjaśnia, na jakie problemy zwraca uwagę poetycka wypowiedź, · próbuje wskazać wartości ważne dla pokolenia, do którego należy, |
||
Sylvia Plath Szklany klosz (fragment) |
· wymienia osiągnięcia bohaterki i jej pomysły dotyczące przyszłości, · na podstawie wzoru pisze list motywacyjny, |
· przedstawia, na czym polegały i z czego wynikały dylematy bohaterki, · pisze samodzielnie list motywacyjny, |
· wyjaśnia symboliczne znaczenie opowieści o drzewie figowym, · pisze list motywacyjny, zachowuje właściwą kompozycję, |
· uogólnia refleksje dotyczące wyborów życiowych człowieka, · pisze list motywacyjny, spełniający wszystkie wymogi tej formy wypowiedzi, |
||
Spotkania ze sztuką. Paul Gauguin Skąd przybywamy? Kim jesteśmy? Dokąd idziemy? |
· wymienia elementy warstwy przedstawieniowej obrazu, · wskazuje najważniejsze cechy kompozycji obrazu, · proponuje wyjaśnienie tytułu dzieła, |
· ustala, jakimi środkami malarskimi zostały przedstawiane najważniejsze elementy dzieła, · omawia zasady kompozycji postaci na obrazie, · interpretuje tytuł obrazu, |
· formułuje znaczenia wynikające z zastosowanych środków języka malarskiego, · proponuje sposób odczytania znaczeń wynikających z kompozycji obrazu, · wyjaśnia, z czego wynika uniwersalizm dzieła, |
· omawia metaforykę obrazu, · wyjaśnia, jak kompozycja obrazu podkreśla jego znaczenia przenośne, · rozpoznaje na obrazie symbole znane z kultury i literatury, |
||
Max Ehrmann Desiderata |
· nazywa wartości, o których jest mowa w tekście. |
· wskazuje i głośno odczytuje zasady życia, które uznaje za szczególnie ważne dla współczesnego człowieka. |
· przedstawia postawę życiową prezentowaną w tekście. |
· komentuje postawę życiową, która została przedstawiona w tekście. |
||
KRYTERIA OGÓLNE
SPRAWNOŚCI |
WYMAGANIA |
|||||
|
konieczne (ocena:
dopuszczający) |
podstawowe (ocena:
dostateczny) |
rozszerzone (ocena:
dobry) |
dopełniające (ocena:
bardzo dobry) |
||
UCZEŃ |
||||||
słuchanie |
· rozumie większość komunikatów werbalnych, · odbiera wystarczającą dla zrozumienia całości ilość informacji, zawartych w dźwięku i obrazie, · porządkuje wysłuchane informacje, · odbiera ogólną intencję cudzej wypowiedzi, |
· rozumie komunikaty werbalne, · odbiera większość informacji, zawartych w dźwięku i obrazie, · porządkuje i systematyzuje wysłuchane informacje, · odbiera intencje cudzej wypowiedzi, |
· rozumie komunikaty werbalne o wysokim stopniu organizacji, · odbiera informacje zawarte w dźwięku i obrazie, · porządkuje wysłuchane informacje w zależności od ich funkcji, · rozpoznaje intencje cudzej wypowiedzi, |
· rozumie komunikaty werbalne o wysokim stopniu skomplikowania, · rozróżnia informacje werbalne oraz zawarte w dźwięku i obrazie, · porządkuje i systematyzuje wysłuchane informacje w zależności od ich funkcji, · rozpoznaje i odbiera charakter wypowiedzi i wyrażane w niej intencje, |
||
mówienie |
· cytuje fragmenty tekstu, · formułuje krótką wypowiedź na temat swoich odczuć wywołanych przez dzieło, · przestrzega podstawowych zasad etyki i etykiety mowy w różnych sytuacjach komunikacyjnych, · formułuje ogólną opinię na temat utworu, · tworzy krótką wypowiedź na temat ogólnej problematyki utworu, · odtwarza w wypowiedzi podstawową treść utworu w porządku chronologicznym, · wypowiada się na temat elementów świata przedstawionego w utworze, · prezentuje w wypowiedzi znaczenia dosłowne utworu lirycznego, · wypowiada się na temat przeczytanych samodzielnie tekstów prasowych, · tworzy wypowiedź prezentującą elementy warstwy przedstawieniowej obrazu, · stosuje w wypowiedzi odpowiednie słownictwo, · tworzy wypowiedzi z poprawnymi konstrukcjami składniowymi,
|
· cytuje odpowiednie fragmenty tekstu, · formułuje wypowiedź związaną z odczuciami, jakie wywołuje dzieło, · przestrzega zasad etyki i etykiety mowy w różnych sytuacjach komunikacyjnych, · przedstawia swoją opinię na temat utworu, · przedstawia w wypowiedzi problematykę utworu, · odtwarza w wypowiedzi w porządku chronologicznym treść utworu, · tworzy wypowiedź, w której porządkuje informacje, dotyczące świata przedstawionego w utworze, · przedstawia i omawia w wypowiedzi znaczenia dosłowne utworu lirycznego, · wypowiada się na temat przeczytanych samodzielnie tekstów prasowych, wstępnie je ocenia, · tworzy wypowiedź, w której omawia środki języka malarskiego wykorzystane dla zaprezentowania warstwy przedstawieniowej obrazu, · stosuje w wypowiedzi bogate słownictwo, · tworzy wypowiedzi z różnorodnymi konstrukcjami składniowymi, |
· cytuje odpowiednie fragmenty tekstu, uzasadnia ich wybór, · wypowiada się na temat odczuć, jakie może wywoływać dzieło u odbiorcy, · świadomie dostosowuje swoje wypowiedzi do zasad etyki i etykiety mowy, · przedstawia swoją opinię na temat utworu, uzasadnia ją odwołaniami do dzieła, · tworzy logiczną, zwartą wypowiedź prezentującą problematykę utworu, · przedstawia treść utworu, · formułuje wnioski na temat sposobu prezentowania świata przedstawionego w utworze, · przedstawia w wypowiedzi znaczenia przenośne utworu lirycznego, · wartościuje przeczytane samodzielnie teksty prasowe, · tworzy wypowiedź, w której omawia metaforykę dzieła malarskiego, · stosuje w wypowiedzi bogate, różnorodne słownictwo, · tworzy wypowiedzi z urozmaiconymi konstrukcjami składniowymi,
|
· cytuje i komentuje odpowiednie fragmenty tekstu, · tworzy zwartą wypowiedź związaną tematycznie z odczuciami, jakie dzieło może wywoływać u odbiorców, · dostosowuje swoje wypowiedzi do zasad etyki i etykiety mowy, ma świadomość konsekwencji stosowanych w wypowiedzi form językowych, · przedstawia uzasadnioną opinię na temat utworu, zawiera w niej elementy wartościowania, · tworzy pełną, wyczerpującą, logiczną wypowiedź, prezentującą tematykę utworu, · przedstawia treść utworu, wplata w wypowiedź odwołania do kontekstów, · komentuje sposób prezentowania świata w utworze, · przedstawia i komentuje w wypowiedzi znaczenia przenośne utworu lirycznego, · komentuje, ocenia i wartościuje samodzielnie przeczytane teksty prasowe, · tworzy wypowiedź, w której przedstawia i komentuje metaforykę dzieła malarskiego, · stosuje w wypowiedzi różnorodne słownictwo, dba o odpowiedni do tematu dobór leksyki, · tworzy wypowiedzi z różnorodnymi, funkcjonalnie dobieranymi konstrukcjami składniowymi, |
||
czytanie odbiór tekstów literackich i innych tekstów
kultury |
· rozpoznaje styl biblijny, · rozumie występujące w tekście archaizmy, · rozumie wyrazy gwarowe występujące w tekście, · rozpoznaje w tekście różne rodzaje stylizacji językowej, · odróżnia perswazję od manipulacji językowej, · rozpoznaje w utworze nawiązania do innych dzieł, · rozróżnia literaturę wysoką i popularną, · wydobywa z tekstu informacje, dotyczące faktów, · rozpoznaje podstawowe środki stylistyczne w tekście, · wyodrębnia obrazy poetyckie w utworze lirycznym, · wskazuje podstawowe cechy budowy utworu lirycznego, · przedstawia bohatera literackiego, krótko go charakteryzuje, · odtwarza wzory osobowościowe, kreowane w utworach, · dostrzega związki fikcyjnego świata utworu z realną rzeczywistością, · rozpoznaje groteskowy charakter utworu, · wie, czym cechuje się bajka jako gatunek literacki, odróżnia bajkę od baśni, · wie, że reportaż jest gatunkiem publicystycznym, rozpoznaje go wśród innych tekstów, · omawia warstwę przedstawieniową obrazu, |
· wymienia podstawowe cechy stylu biblijnego, · rozpoznaje w tekście archaizację, · rozumie tekst, w którym występuje stylizacja gwarowa, · rozpoznaje i nazywa różne rodzaje stylizacji językowej w tekście, · wyjaśnia, czym różni się perswazja od manipulacji językowej, · wyjaśnia sposób nawiązania w utworze do innych dzieł, · dostrzega podstawowe różnice między utworami literatury wysokiej i popularnej, · wydobywa z tekstu informacje, dotyczące faktów i opinii, · rozpoznaje i nazywa środki stylistyczne w tekście, · odtwarza dosłowne znaczenia obrazów poetyckich, · omawia budowę utworu lirycznego, · charakteryzuje bohatera literackiego, · przedstawia wzory osobowościowe, kreowane w utworach, · wskazuje konkretne odniesienia fikcyjnych elementów świata przedstawionego w utworze do realnej rzeczywistości, · wyjaśnia, na czym polega groteskowe przedstawienie świata w utworze, · wymienia cechy gatunkowe bajki, · wyjaśnia, czym cechuje się reportaż jako gatunek publicystyczny, · omawia warstwę przedstawieniową obrazu, wstępnie określa malarskie sposoby jej prezentacji, |
· określa cechy stylu biblijnego, wskazuje ich przykłady w tekście, · określa funkcje archaizacji w tekście, · określa rolę stylizacji gwarowej w tekście, · rozpoznaje różne rodzaje stylizacji, komentuje jej znaczenie w utworze, · dostrzega w tekstach przejawy perswazji i manipulacji językowej, · wyjaśnia rolę nawiązań w utworze do innych dzieł, · dostrzega i komentuje nawiązania do literatury wysokiej w utworach literatury popularnej, · odróżnia relację od opinii, · rozpoznaje, nazywa środki stylistyczne w tekście, określa ich funkcję, · odczytuje przenośne znaczenia obrazów poetyckich, · omawia budowę utworu lirycznego, wyodrębnia sposoby rytmizacji tekstu, · charakteryzuje bohatera literackiego, omawia motywy jego postępowania, · przedstawia i komentuje wzory osobowościowe kreowane w utworach, · omawia odniesienia fikcyjnych elementów świata przedstawionego w utworze do realnej rzeczywistości, · tłumaczy mechanizmy groteski jako konwencji literackiej, · wie, że bajka jest gatunkiem pogranicznym, wskazuje jej epickie i liryczne cechy, · komentuje tematykę i problematykę reportażu, · analizuje dzieło malarskie, wstępnie je interpretuje, |
· wyjaśnia, czym cechuje się styl biblijny, łączy jego cechy z tematyką i problematyką tekstu, · komentuje rolę archaizacji w tekście, · wyjaśnia, na czym polega i czemu służy stylizacja gwarowa, · wyjaśnia, czemu służy zastosowana w utworze stylizacja językowa, · rozumie mechanizmy perswazji i manipulacji językowej, · komentuje nawiązania do innych dzieł w utworze, · wartościuje utwory literatury wysokiej i popularnej, · odróżnia relacje od opinii, komentuje ich powiązanie, · wyjaśnia, jaką rolę pełnią środki stylistyczne w kreowaniu świata w tekście, · komentuje znaczenia obrazów poetyckich, omawia sposób ich tworzenia, · omawia budowę utworu lirycznego, łączy ją z warstwą treściową tekstu, · charakteryzuje bohatera literackiego, komentuje jego postępowanie, ocenia wybory, których dokonał, · ocenia z punktu widzenia człowieka współczesnego wzory osobowościowe, kreowane w utworach, · komentuje związki między fikcją literacka a realna rzeczywistością, · wyjaśnia, na czym polega i czemu służy groteska jako konwencja literacka, · omawia bajkę jako gatunek literacki, rozróżnia różne typy bajek, · komentuje problematykę reportażu, wykorzystuje obserwacje stylu, · analizuje i interpretuje dzieło malarskie, |
||
pisanie |
· korzysta z podstawowych słowników, · tworzy proste przypisy, · stara się dobierać odpowiedni styl do wypowiedzi, · stara się stosować różnorodne słownictwo, · stosuje prawidłowo podstawowe formy gramatyczne i ortograficzne nazw własnych, nazwisk, nazw miejscowych, · stosuje różne typy zdań złożonych, · przestrzega zasad interpunkcji, · stosuje w tworzonym tekście mowę zależną i niezależną, · posługuje się oficjalną i nieoficjalną odmianą polszczyzny, · tworzy według wzoru formy użytkowe: – podanie, – cv, – protokół, – list motywacyjny, · układa według wzoru notatkę encyklopedyczną, · samodzielnie pisze krótką rozprawkę, · samodzielnie pisze charakterystykę postaci, · tworzy samodzielnie opis sytuacji, · wyszukuje i poprawia błędy we własnym tekście. |
· korzysta z odpowiednich słowników, · tworzy przypisy, · dobiera odpowiedni styl do wypowiedzi, · stosuje różnorodne słownictwo, · stosuje prawidłowe formy gramatyczne i ortograficzne nazw własnych, nazwisk, nazw miejscowych, · stosuje poprawnie różne typy zdań złożonych, · przestrzega zasad interpunkcji, · stosuje poprawnie w tworzonym tekście mowę zależną i niezależną, · sprawnie posługuje się oficjalną i nieoficjalną odmianą polszczyzny, · tworzy samodzielnie formy użytkowe: – podanie, – cv, – protokół, – list motywacyjny, ·układa samodzielnie notatkę encyklopedyczną, ·pisze rozprawkę, wyraźnie formułuje tezę i przedstawia argumenty, ·pisze rozwiniętą charakterystykę postaci, ·układa opis sytuacji, dynamizuje wypowiedź, ·poprawia błędy we własnym tekście, koryguje styl. |
· samodzielnie dociera do potrzebnych informacji, · tworzy przypisy, przywołując cytaty, · wykorzystuje stylizację w tworzonym tekście, · stosuje bogate słownictwo z różnych kręgów tematycznych, · zapisuje poprawnie pod względem gramatycznym i ortograficznym nazwy własne, nazwiska, nazwy miejscowe, · celowo stosuje różne typy zdań złożonych, · stosuje poprawną, różnorodną interpunkcję, · celowo stosuje w tworzonym tekście mowę zależną i niezależną, · dobiera odpowiednio do tworzonego tekstu oficjalną i nieoficjalną odmianę polszczyzny, · tworzy poprawnie formy użytkowe: – podanie, – cv, – protokół, – list motywacyjny, · układa notatkę encyklopedyczną, dba o skrótowość tekstu, · pisze rozprawkę, prezentuje wyraźnie i uzasadnia swoje stanowisko, · pisze rozwiniętą charakterystykę postaci literackiej, wykorzystuje odwołania do tekstu, · tworzy rozwinięty opis sytuacji, szczegółowo prezentuje okoliczności, · koryguje własny tekst, dodaje uzupełnienia. |
· korzysta z różnorodnych źródeł informacji, · sprawnie posługuje się przypisami, · celowo i funkcjonalnie stosuje stylizację w tworzonym tekście, · świadomie dobiera słownictwo w tworzonym tekście, · zapisuje bezbłędnie pod względem gramatycznym i ortograficznym nazwy własne, nazwiska, nazwy miejscowe, · celowo i poprawnie stosuje różne typy zdań wielokrotnie złożonych, · tworzy tekst bezbłędny pod względem interpunkcji, · celowo i funkcjonalnie stosuje w tworzonym tekście mowę zależną i niezależną, · wykorzystuje funkcjonalnie oficjalną i nieoficjalną odmianę polszczyzny, · tworzy formy użytkowe, zachowując ich wszystkie wymogi: – podanie, – cv, – protokół, – list motywacyjny, · układ notatkę encyklopedyczną, świadomie i poprawnie stosuje odpowiednie skróty, · pisze rozprawkę, przedstawia swoje tezy, opinie, oceny, uzasadnia je różnymi rodzajami argumentów, · pisze rozwiniętą charakterystykę postaci literackiej, wzbogaca ją komentowanymi cytatami i odwołaniami do tekstu, · tworzy opis sytuacji, celowo dobiera sposób narracji i styl wypowiedzi, · samodzielnie redaguje własny tekst. |
||
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, którego osiągnięcia w znacznym stopniu wykraczają poza wymagania dopełniające i sytuują się na poziomie ponadprogramowym. Jego praca cechuje się samodzielnością i kreatywnością. Prezentuje wysoki poziom wiedzy i erudycji interdyscyplinarnej. Świadomie i funkcjonalnie posługuje się bogatym słownictwem terminologicznym. Samodzielnie analizuje i interpretuje teksty literatury pięknej, literatury faktu. Czyta, rozumie i wykorzystuje teksty popularnonaukowe, naukowe i publicystyczne. Potrafi analizować i interpretować dzieła malarskie z uwzględnieniem specyfiki środków języka malarskiego. Komentuje związki dzieła malarskiego z tekstem literackim. Analizuje i interpretuje dzieła filmowe i teatralne. Dostrzega i komentuje związki między różnymi dziełami sztuki. Formułuje problemy, proponuje sposoby ich rozwiązania. Tworzy bezbłędne pod każdym względem wypowiedzi ustne i pisemne. Samodzielnie planuje swoją pracę. Potrafi ocenić własne dokonania. Odnosi sukcesy w konkursach przedmiotowych, publikuje swoje teksty.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, którego wyniki nie osiągają poziomu wymagań koniecznych, w związku z tym nie jest w stanie wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności. Brak wiedzy i umiejętności wyklucza osiągnięcie nawet minimalnego postępu.