Przedmiotowy System Oceniania z języka rosyjskiego dla klas I –III gimnazjum

 

Nauczyciel: Kinga Goliszewska

 

Obowiązkowe podręczniki:

Klasa I                  Эхо 1     Beata Gawęcka-Ajchel

Klasa I  I              Эхо 2     Beata Gawęcka-Ajchel

Klasa I  II            Эхо 3     Beata Gawęcka-Ajchel

 

Obowiązkowe wyposażenie ucznia na zajęciach:

Podręcznik wraz z zeszytem ćwiczeń, zeszyt przedmiotowy, przybory do pisania

 

Elementy podlegające ocenie:

- wiedza

- umiejętności

- aktywność

- stosunek do przedmiotu

 

Sposób oceniania:

Oceny w skali od 1 do 6

 

Formy sprawdzenia i oceny wiedzy, umiejętności i aktywności ucznia:

- sprawdziany lub testy po zakończeniu powiązanej tematyce partii materiału,

- kartkówki z 1 – 3 ostatnich lekcji i trwają ok. 15 min., mogą być nie zapowiadane (do 5 w semestrze),

- odpowiedzi ustne z 1–3 ostatnich lekcji lub wyznaczonej partii materiału, w tym z wiadomości ogólnych (1–2 w sem.),

- prace domowe/ projekty (1-2 w sem.),

-zadania dodatkowe dla chętnych uczniów,

- zeszyt przedmiotowy (1-2 w sem),

- zeszyt ćwiczeń (1 w sem.),

- aktywność na lekcjach ( 3 znaki + są równoznaczne z oceną bdb., 3 znaki – to ocena nast..)

 

Zasady zgłaszania nieprzygotowania do lekcji:

Uczeń 2 razy w semestrze, przed lub na początku zajęć, może zgłosić brak obowiązkowego wyposażenia lub brak przygotowania do zajęć.

Nieprzygotowanie do lekcji po raz trzeci równoznaczne jest z otrzymaniem oceny niedostatecznej.

 

KRYTERIA OCENIANIA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO W GIMNAZJUM

 

 

Skala ocen

Gramatyka i słownictwo

osiągnięcia ucznia

6

- dobrze opanował i swobodnie stosuje w praktyce zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie materiału i niektóre wykraczające poza nakreślone ramy

- potrafi budować złożone zdania, poprawne pod względem gramatycznym i logicznym

- posiada bogaty zasób słownictwa, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału i wykraczający poza nią

- zna i stosuje w praktyce wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku i wiele wyrażeń z innych źródeł, jak prasa, telewizja, Internet

- zna i z powodzeniem stosuje różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów

- samodzielnie posługuje się różnego rodzaju słownikami

5

- dobrze opanował i stosuje w praktyce zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie materiału

- potrafi budować spójne zdania, poprawne pod względem gramatycznym i logicznym

- posiada bogaty zasób słownictwa, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału

- zna i stosuje w praktyce wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku

- zna i stosuje różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów

- samodzielnie posługuje się różnego rodzaju słownikami

4

- dość dobrze opanował i stosuje praktyce zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie materiału

- potrafi budować w większości wypadków spójne zdania, na ogół poprawne pod względem gramatycznym i logicznym

- posiada szeroki zasób słownictwa obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału

- zna i stosuje w praktyce większość wyrażeń potocznych przedstawionych w podręczniku

- zna i stosuje różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów

- samodzielnie posługuje się słownikiem polsko-angielskim i angielsko-polskim

 

3

- poprawnie opanował i stosuje praktyce niektóre zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie materiału

- nie zawsze potrafi budować spójne zdania – na ogół są one bardzo krótkie i proste – często popełnia błędy gramatyczne i logiczne

- na ogół używa słownictwa odpowiedniego do zdania, choć w ograniczonym zakresie – niewiele o charakterze bardziej złożonym czy abstrakcyjnym

- zna i stosuje w praktyce niektóre wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku

- zna różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów, ale ma problemy z wyborem wyrazu pasującego do kontekstu

2

- opanował niewiele zagadnień gramatycznych określonych w rozkładzie materiału

- potrafi budować zdania, ale przeważnie niespójne, z dużą ilością błędów gramatycznych i logicznych

- dysponuje bardzo ograniczonym zasobem słownictwa odpowiedniego do zdania

- zna i stosuje w praktyce bardzo niewiele wyrażeń potocznych i codziennego słownictwa, często popełnia błędy 

- ma duże problemy w korzystaniu ze słownika, wymaga pomocy ze strony nauczyciela przy wyszukiwaniu znaczenia wyrazów i wybieraniu pasującego do kontekstu

1

- nie opanował zagadnień gramatycznych ani leksykalnych określonych w rozkładzie materiału

- nie potrafi budować spójnych zdań, nawet z pomocą nauczyciela

- nie potrafi skutecznie korzystać ze słownika

 

Skala ocen

Słuchanie

osiągnięcia ucznia

6

- potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów opartych na materiale podręcznikowym i wykraczającym poza niego, np. rozumie dialogi z filmów i sens popularnych piosenek

- potrafi zrozumieć kluczowe informacje w różnorodnych tekstach i rozmowach i wyłonić z nich błędy

- potrafi wydobyć szczegółowe informacje i stosownie do nich zareagować, np. zrobić na ich podstawie notatkę, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę

- potrafi z łatwością rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego

- potrafi z łatwością rozróżniać dźwięki, głoski, akcent wyrazowy i zdaniowy

- potrafi z łatwością zrozumieć polecenia nauczyciela

5

- potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów opartych na materiale podręcznikowym

- potrafi zrozumieć kluczowe informacje w różnorodnych tekstach i rozmowach i wyłonić z nich błędy

- potrafi wydobyć szczegółowe informacje i stosownie do nich zareagować, np. zrobić na ich podstawie notatkę, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę

- potrafi z łatwością rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego

- potrafi z łatwością rozróżniać dźwięki, głoski, akcent wyrazowy i zdaniowy

- potrafi z łatwością zrozumieć polecenia nauczyciela

4

- potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów

- potrafi zrozumieć większość kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach

- potrafi wydobyć większość potrzebnych informacji i stosownie do nich zareagować, np. zrobić na ich podstawie notatkę, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę

- potrafi rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego

- potrafi rozróżniać dźwięki, głoski, akcent wyrazowy i zdaniowy

- potrafi  zrozumieć polecenia nauczyciela

3

- potrafi czasami zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów

- potrafi zrozumieć część kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach

- potrafi wydobyć część potrzebnych informacji i stosownie do nich zareagować, np. dopasować różne elementy, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę

- potrafi zazwyczaj rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego

- potrafi rozróżniać większość dźwięków i głosek, ale ma problemy z rozpoznaniem akcentu wyrazowego i zdaniowego

- potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela

2

- rzadko potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów

- potrafi zrozumieć kilka kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach

- potrafi wydobyć niedużą część potrzebnych informacji, by stosownie do nich zareagować, np. dopasować różne elementy, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę

- potrafi czasami rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego

- potrafi rozróżniać niektóre dźwięki i głoski, ale rzadko rozpoznaje akcent wyrazowy i zdaniowy

- potrafi zrozumieć polecenia nauczyciela, ale z pomocą lub podpowiedziami

1

- najczęściej nie potrafi zrozumieć ogólnego sensu tekstów ani rozmów

- nie potrafi zrozumieć prawie żadnych kluczowych informacji w tekstach ani rozmowach

- nie potrafi wydobyć żadnych potrzebnych informacji, by stosownie do nich zareagować, np. dopasować różne elementy, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę

- prawie nigdy nie rozpoznaje uczuć ani reakcji mówiącego

- nie potrafi rozróżniać dźwięków ani głosek, nie rozpoznaje akcentu wyrazowego ani zdaniowego

- nie potrafi zrozumieć poleceń nauczyciela, nawet z pomocą i podpowiedziami

 

Skala ocen

Mówienie/Wymowa

Osiągnięcia ucznia:

6

- potrafi płynnie wypowiadać się na dowolne tematy zachowując przy tym dużą dokładność językową i bogactwo leksykalne znacznie wykraczające poza ramy nakreślone przez rozkład materiału

- potrafi w naturalny i spontaniczny sposób zabierać głos w rozmowie

- ma bardzo dobrą wymowę i intonację

- można go z łatwością zrozumieć

5

- potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość oraz przeprowadzić wywiad z inną osobą

- potrafi mówić płynnie i bez zawahań  na tematy określone w rozkładzie materiału, np. podaje w rozbudowany sposób informacje o sobie i innych osobach, wypowiada się na temat filmów i programów telewizyjnych, różnych miejsc i obiektów w mieście, uroczystości, świąt i iinych ważnych wydarzeń, zakazów, nakazów i obowiązków, zwyczajów w Polsce i Rosji, planów na przyszłość

- potrafi wyrazić swoje potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie, powinności, nakazy, zakazy, obowiązki i przypuszczenia

- potrafi dokonać zakupów i zamówić posiłek w barze, kawiarni czy restauracji

- posługuje się poprawnym językiem, popełniając niewiele błędów

- dysponuje bogatym zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei

- potrafi w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie

- można go z łatwością zrozumieć

4

- przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość lub zadać pytania stosowane w wywiadach innym osobom

- potrafi mówić spójnie, choć z lekkim wahaniem  na tematy określone w rozkładzie materiału

- na ogół potrafi wyrazić swoje potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie, powinności, nakazy, zakazy, obowiązki i przypuszczenia

- potrafi dokonać prostych zakupów i zamówić posiłek w barze, kawiarni czy restauracji

- potrafi na ogół w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie

- można go zazwyczaj zrozumieć bez trudności

3

- czasami potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość, zadać nieskomplikowane pytanie lub odpowiedzieć na pytania innych osób, choć popełnia przy tym błędy

- potrafi mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem  na tematy określone w rozkładzie materiału

- potrafi wyrazić swoje niektóre potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie, powinności, nakazy, zakazy, obowiązki i przypuszczenia

- potrafi dokonać prostych zakupów i zamówić posiłek w barze, kawiarni czy restauracji, ale korzystając z pomocy nauczyciela lub innych osób

- potrafi czasami w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie, ale głównie wtedy, gdy temat go szczególnie interesuje lub dotyczy

- można go zazwyczaj zrozumieć

2

- czasami potrafi przekazać wiadomość, zadać nieskomplikowane pytanie lub odpowiedzieć na pytania innych osób, ale z trudnościami

- potrafi czasem mówić spójnie, ale z częstym wahaniem  na tematy określone w rozkładzie materiału

- potrafi wyrazić swoje niektóre potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie, powinności, nakazy, zakazy, obowiązki i przypuszczenia, ale w bardzo ograniczonym zakresie i z poważnymi błędami

- potrafi dokonać prostych zakupów i zamówić posiłek w barze, kawiarni czy restauracji, ale korzystając z pomocy nauczyciela lub innych osób, słownika lub innych pomocy i używając pojedynczych słów, czy bardzo prostych, nie zawsze poprawnych wyrażeń

- rzadko próbuje zabierać głos w rozmowie

- można go zazwyczaj zrozumieć, ale z pewną trudnością

1

- nie potrafi samodzielnie przekazać wiadomość, zadać sensownego pytania ani odpowiedzieć na pytania innych osób

- nie potrafi samodzielnie wypowiedzieć się na żadne tematy określone w rozkładzie materiału

- nie potrafi wyrazić swoich potrzeb, preferencji, stanów, rad, sugestii, powinności, nakazów, zakazów, obowiązków ani przypuszczeń, braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają mu jakąkolwiek komunikację

- prawie nigdy nie zabiera głosu w rozmowie

- robi tak duże błędy w wymowie, że jego wypowiedzi nie można zrozumieć

 

Skala ocen

Czytanie

Osiągnięcia ucznia:

6

- potrafi czytać dla przyjemności i zrozumieć główne myśli w dłuższych autentycznych tekstach, takich jak lektury, artykuły w prasie czy teksty z Internetu

- potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania, np.: przewidywanie treści tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem pytań do tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp.

- rozumie konstrukcję tekstu, potrafi uporządkować tekst poprzestawiany

- bez trudu potrafi wybrać odpowiednie informacje z dłuższego tekstu

- potrafi ocenić czy podana informacja jest prawdziwa czy fałszywa i uzasadnić swoją decyzję

5

- potrafi czytać dla przyjemności i zrozumieć główne myśli w uproszczonych lekturach i niezbyt trudnych tekstach autentycznych, takich jak  artykuły w prasie, ogłoszenia, przewodniki i ulotki turystyczne, instrukcje, polecenia do gier komputerowych czy teksty z Internetu

- potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania, np.: przewidywanie treści tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem pytań do tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp.

- rozumie konstrukcję tekstu, potrafi uporządkować tekst poprzestawiany

- bez trudu potrafi wybrać odpowiednie informacje z dłuższego tekstu w podręczniku

- potrafi ocenić czy podana informacja jest prawdziwa czy fałszywa i uzasadnić swoją decyzję

4

- rozumie sens ogólny tekstów zaprezentowanych w podręczniku i znaleźć w nich większość potrzebnych informacji

- potrafi zrozumieć główne myśli w interesujących go, dość prostych i popartych ilustracjami tekstach autentycznych, takich jak artykuły w prasie, , ogłoszenia, instrukcje, polecenia do gier komputerowych czy teksty z Internetu

- najczęściej potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania, np.: przewidywanie treści tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem pytań do tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp.

- na ogół rozumie konstrukcję tekstu, potrafi uporządkować tekst poprzestawiany

- przeważnie potrafi ocenić czy podana informacja jest prawdziwa czy fałszywa, ale miewa problemy z uzasadnieniem swojej decyzji

3

- naprowadzony pytaniami pomocniczymi, z pomocą nauczyciela lub kolegów/koleżanek w klasie, rozumie sens ogólny tekstów zaprezentowanych w podręczniku, ale potrafi znaleźć tylko niektóre z potrzebnych informacji

- czasami potrafi zrozumieć główne myśli w interesujących go, dość prostych i popartych ilustracjami tekstach autentycznych, takich jak artykuły w prasie, , ogłoszenia, instrukcje, polecenia do gier komputerowych czy teksty z Internetu

- czasami potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania, np.: przewidywanie treści tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem pytań do tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp.

- na ogół rozumie konstrukcję tekstu, ale ma kłopoty z uporządkowaniem poprzestawianego tekstu

- na ogół potrafi ocenić czy podana informacja jest prawdziwa czy fałszywa, ale nie potrafi uzasadnieniem swojej decyzji

2

- z pomocą nauczyciela, bardzo ogólnie rozumie sens przeczytanego tekstu lub innej informacji w podręczniku, ale nie potrafi z nich wyodrębnić szczegółowych informacji

- rzadko potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania, np.: przewidywanie treści tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem pytań do tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp.

- rozumie konstrukcję tylko bardzo prostych tekstów, ale nie potrafi samodzielnie uporządkować poprzestawianego tekstu

- czasami trafnie odgaduje czy podana informacja jest prawdziwa czy fałszywa, ale nie potrafi uzasadnieniem swojej decyzji

1

- nawet z pomocą nauczyciela, nie rozumie sensu przeczytanego tekstu i nie potrafi z niego wyodrębnić żadnych informacji

- nie potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania

 

Skala ocen

Pisanie

Osiągnięcia ucznia:

6

- potrafi napisać wypowiedź pisemną zawierającą złożone struktury, słownictwo i własne przemyślenia na tematy różne, nawet wykraczające poza tematykę omawianą na zajęciach szkolnych

- samodzielnie lub we współpracy z grupą sporządza pisemną pracę projektową, korzystając z różnych źródeł i materiałów

- potrafi w spójny sposób zorganizować tekst

- w zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty

- pisze teksty o odpowiedniej długości

- używa poprawnej pisowni i interpunkcji

5

- potrafi napisać wypowiedź pisemną zawierającą złożone struktury i słownictwo na tematy wyszczególnione rozkładzie materiału, np. napisać list, pocztówkę, informacje o sobie i innych, sporządzić opis ludzi, zwierząt, rzeczy, miejsc i uroczystości, ulubionego programu telewizyjnego lub filmu, napisać dłuższą narrację w oparciu o podane wskazówki, itp.

- samodzielnie lub we współpracy z grupą sporządza pisemną pracę projektową, korzystając z różnych źródeł i materiałów

- potrafi w spójny sposób zorganizować tekst

- w zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty

- pisze teksty o odpowiedniej długości

- używa poprawnej pisowni i interpunkcji

4

- próbuje pisać teksty użytkowe, tj. list, pocztówka, krótka notatka czy opis, z użyciem złożonych struktur i słownictwa

- teksty przez niego pisane, obejmujące tematy wyszczególnione w rozkładzie materiału, są na ogół dobrze zorganizowane i spójne, zawierają wszystkie istotne punkty, choć niektóre z nich są potraktowane marginalnie

- czasami stosuje szyk wyrazów podobny do polskiego

- pisze teksty nieco dłuższe lub krótsze od wymaganej długości

- współpracuje z grupą kolegów/koleżanek przy tworzeniu wspólnej pisemnej pracy projektowej, korzystając z różnych źródeł i materiałów

- używa przeważnie poprawnej pisowni i interpunkcji

3

- potrafi napisać zadanie zawierające proste struktury i słownictwo

- współpracując z grupą kolegów/koleżanek tworzy wspólną pisemną pracę projektową, wykonując prace pomocnicze, np. wyszukiwanie wiadomości, przepisywanie tekstu, rysunki, dbałość o stronę techniczno-artystyczną, itp.

- pisze teksty na ogół zorganizowane ale niezbyt spójne

- w zadaniu pisemnym zawiera większość istotnych punktów

- pisze teksty z elementami wyraźnie krótszymi lub dłuższymi od wymaganej długości

- używa czasami niepoprawnej pisowni i interpunkcji

2

- próbuje pisać zadania zawierające proste struktury i słownictwo

- niechętnie współpracuje z grupą przy pracach projektowych, jest raczej biernym obserwatorem

- przeważnie pisze teksty źle zorganizowane, chaotyczne

- w zadaniu pisemnym zawiera bardzo niewiele istotnych punktów

- pisze teksty na ogół wyraźnie krótsze od wymaganej długości

- używa przeważnie niepoprawnej pisowni i interpunkcji

1

- nawet nie próbuje pisać zadań otwartych

- odmawia współpracy z grupą przy pracach projektowych

- we wszystkich zadaniach pisemnych, nawet w przepisywaniu z tablicy, używa niepoprawnej pisowni i interpunkcji

- nie prowadzi zeszytu przedmiotowego lub robi to bardzo niechlujnie, przez co zeszyt jest nieprzydatny w procesie uczenia się

 

Skala ocen

Praca projektowa indywidualna

Osiągnięcia ucznia:

6

-praca o wyjątkowych walorach merytorycznych i artystycznych z wykorzystaniem wiadomości z innych przedmiotów nauczania , różnych źródeł i mediów

- doskonale zaprezentowana

5

- praca bardzo staranna, zawiera wiele wiadomości pochodzących z innych przedmiotów nauczania i różnych źródeł

- właściwie zaprezentowana

4

- praca wykonana bardzo starannie, ale nie wskazuje na wykorzystywanie wiadomości interdyscyplinarnych lub nie zaprezentowana we właściwy sposób

3

- praca niezbyt starannie wykonana, o niewielkiej wartości merytorycznej i artystycznej

- zaprezentowana w mało interesujący sposób

2

- praca niestaranna, o nikłej wartości merytorycznej i artystycznej

- zawiera wiele błędów

- wskazuje na próbę komunikacji językowej i pewien wysiłek włożony w jej wykonanie

1

- brak pracy projektowej lub praca tak niepoprawna i niestaranna, że niemożliwe jest przyznanie jej oceny pozytywnej

 

Skala ocen

Współpraca w grupie

Osiągnięcia ucznia:

6

- potrafi współpracować w grupie, zaplanować zadanie, podjąć jego realizację i doprowadzić do końca

- wykazuje dużą dozę myślenia twórczego

- w przypadku pracy grupowej czuje się współodpowiedzialny za proces i efekt końcowy, ale nie narzuca swojej wizji innym i nie stara się dominować

- potrafi wykorzystywać informacje z innych dziedzin nauczania i odpowiednio je przetwarzać, a także uwzględnić w produkcie końcowym informacje i materiały przedstawione przez innych członków grupy

- poza formą pisemną czy plastyczną, potrafi z powodzeniem wspólną pracę zaprezentować ustnie, lub tak pokierować prezentacją, by każdy członek grupy miał w niej swój udział

5

- potrafi współpracować w grupie, zaplanować zadanie, podjąć jego realizację i doprowadzić do końca

- wykazuje dużą dozę myślenia twórczego, ale zdarza mu się narzucać swoją wolę innym i dominować nad grupą

- w przypadku pracy grupowej czuje się odpowiedzialny za proces i efekt końcowy, na ogół to on rozdziela zadania w grupie i dba o ich wykonanie

- potrafi wykorzystywać informacje z różnych dziedzin nauczania i odpowiednio je przetwarzać

- poza formą pisemną czy plastyczną, potrafi z powodzeniem wspólną pracę zaprezentować ustnie

4

- potrafi współpracować w grupie, choć najczęściej realizuje zadania zaproponowane przez bardziej twórczych członków grupy

- najczęściej czuje się współodpowiedzialny za proces i efekt końcowy pracy

- często wykorzystuje informacje z innych dziedzin nauczania, choć miewa kłopoty z ich przetworzeniem

- najczęściej potrafi zaprezentować pracę ustnie, wskazując na elementy wykonane przez siebie

3

- w niewielkim stopniu przyczynia się do powstania pracy grupowej

- zazwyczaj ogranicza się do dostarczania materiałów w języku polskim, pozostawiając innym członkom grupy zadanie przetworzenia ich na język rosyjski

- w bardzo ograniczony sposób potrafi zaprezentować pracę ustnie i wskazać w niej swój udział

2

- jest bardzo biernym członkiem grupy, często jego rola ogranicza się do funkcji pomocniczych, mechanicznego przepisywania lub podawania materiałów służących do powstania grupowej pracy projektowej

- bardzo niechętnie identyfikuje się z grupą i pracą, nie czuje się za nią odpowiedzialny w takim stopniu jak powinien

- nie potrafi zaprezentować pracy ustnie

1

- nie chce pracować w grupie, nie czuje się za nią współodpowiedzialny, często utrudnia i dezorganizuje pracę innym

- nawet w najmniejszym stopniu nie przyczynił się do powstania wspólnej pracy projektowej

 

Skala ocen

Umiejętność samodzielnego uczenia się

Osiągnięcia ucznia:

6

- uczeń potrafi zdobywać wiedzę niezależnie od nauczyciela, potrafi korzystać z różnych słowników, mediów i wykorzystywać wiedzę z innych przedmiotów nauczania

- zna różne techniki uczenia się i stosuje te, które są dla niego najskuteczniejsze

- jest uczniem refleksyjnym, odpowiedzialnym za własny proces uczenia się

- potrafi dostrzec swoje lepsze i słabsze strony, określić, czemu powinien poświęcić więcej czasu

- chętnie poszukuje wiedzy dodatkowej, wykraczającej poza program nauczania obowiązujący na poziomie jego grupy

5

- uczeń w sposób skuteczny wykorzystuje strategie uczenia się sugerowane przez nauczyciela

- podejmuje próby samodzielnego rozwiązywania problemów

- potrafi wyciągać wnioski z własnych sukcesów i błędów

- umie korzystać z różnych słowników i innych źródeł informacji

4

- czasami podejmuje próby samodzielnego rozwiązywania problemów, niezależnie od nauczyciela, zazwyczaj jednak potrzebuje pomocy i wskazówek odnośnie dodatkowych źródeł

- stara się wyciągać wnioski z własnych błędów

- korzysta jedynie ze słownika dwujęzycznego, ale czasami miewa kłopoty z wyborem odpowiedniego słowa

3

- rzadko podejmuje próby samodzielnego rozwiązywania problemów, czy zdobywania wiedzy dodatkowej

-wymaga pomocy i wskazówek nauczyciela lub kolegów / koleżanek, dzięki którym wykonuje zadania obowiązkowe

- zna zasady korzystania ze słownika dwujęzycznego, ale robi to niechętnie, woli zapytać o nieznane słowo innych

2

- prawie nigdy nie podejmuje prób samodzielnego zdobywania wiedzy, wymaga ciągłej pomocy i wskazówek

- z trudnością korzystania ze słownika dwujęzycznego

- w niewielkim stopniu potrafi korzystać z podręcznika i własnych notatek

1

- uczeń niesamodzielny, nawet nie usiłuje samodzielnie rozpocząć żadnego zadania, z góry zakłada, że niczego nie wie i nie umie

- nawet z pomocą nauczyciela i kolegów / koleżanek nie wykonuje zadań właściwie

- nie potrafi korzystać z żadnych słowników, źródeł dodatkowych, ani materiału podręcznika

 

Skala ocen

Praca domowa

Osiągnięcia ucznia

6

- chętnie i często z własnej inicjatywy wykonuje dodatkowe prace domowe, tam gdzie to możliwe sprawdzając je przy użyciu klucza, a w przypadku wątpliwości – konsultuje się z nauczycielem

- pracuje samodzielnie i systematycznie

- zadania domowe otwarte znacznie wykraczają poza wymagany poziom

5

- potrafi z powodzeniem samodzielnie wykonać pracę domową, wykorzystując podane instrukcje i wzory

- prace domowe odrabia systematycznie

4

- najczęściej z powodzeniem samodzielnie wykonuje pracę domową, wykorzystując podane instrukcje i wzory

- prace domowe odrabia na ogół systematycznie

3

- czasami miewa kłopoty z prawidłowym odrobieniem prac domowych, stara się jednak wykonywać je samodzielnie i w miarę systematycznie

2

- często praca domowa wykonana jest nieprawidłowo lub niesamodzielnie

1

- najczęściej nie odrabia prac domowych

 

 

Sposób i termin zaliczenia testu lub innej formy sprawdzania wiedzy, w przypadku nieobecności ucznia:

- uczeń, który był nieobecny na 1 lekcji podlega ocenie na najbliższych zajęciach,

- uczeń, który był nieobecny do 7 dni włącznie podlega ocenie w terminie 7 dni od powrotu,

- uczeń, który był nieobecny dłużej niż tydzień podlega ocenie w terminie 14 dni od powrotu

 

W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności w uzgodnionym terminie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

 

Forma i termin poprawy ocen cząstkowych

Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną, a w szczególnych, indywidualnych przypadkach także ocenę wyższą, zarówno w formie pisemnej jak i ustnej. Od momentu otrzymania oceny uczeń może ją poprawić w terminie do 7 dni, jeśli zakres materiału obejmował do 3 ostatnich lekcji włącznie, i w terminie do 2 tygodni, jeśli zakres wiadomości do opanowania obejmował więcej niż 3 ostatnie lekcje.

Ocena poprawiona, podobnie jak ocena początkowa, jest wpisywana do dziennika.

Uczeń przyłapany na podpowiadaniu lub ściąganiu otrzymuje ocenę niedostateczną.

 

Forma i termin poprawy ocen semestralnych i końcoworocznych

Poprawa ocen semestralnych i końcoworocznych odbywa się zgodnie z zasadami przedstawionymi w WSO.

 

Zasady uzupełniania różnic programowych

Nauczyciel prowadzący dany przedmiot określa warunki uzupełniania różnic programowych