Przedmiotowy System Oceniania z języka
rosyjskiego dla klas I –III gimnazjum
Nauczyciel: Kinga Goliszewska
Obowiązkowe podręczniki:
Klasa I Эхо 1 Beata
Gawęcka-Ajchel
Klasa I I Эхо 2 Beata Gawęcka-Ajchel
Klasa I II Эхо 3 Beata Gawęcka-Ajchel
Obowiązkowe wyposażenie
ucznia na zajęciach:
Podręcznik wraz z zeszytem
ćwiczeń, zeszyt przedmiotowy, przybory do pisania
Elementy podlegające ocenie:
- wiedza
- umiejętności
- aktywność
- stosunek do przedmiotu
Sposób oceniania:
Oceny w skali od 1 do 6
Formy sprawdzenia i oceny wiedzy, umiejętności i
aktywności ucznia:
- sprawdziany lub testy po
zakończeniu powiązanej tematyce partii materiału,
- kartkówki z 1 – 3 ostatnich
lekcji i trwają ok. 15 min., mogą być nie zapowiadane (do 5 w semestrze),
- odpowiedzi ustne z 1–3
ostatnich lekcji lub wyznaczonej partii materiału, w tym z wiadomości ogólnych
(1–2 w sem.),
- prace domowe/ projekty (1-2
w sem.),
-zadania dodatkowe dla
chętnych uczniów,
- zeszyt przedmiotowy (1-2 w sem),
- zeszyt ćwiczeń (1 w sem.),
- aktywność na lekcjach ( 3
znaki + są równoznaczne z oceną bdb., 3 znaki – to ocena nast..)
Zasady zgłaszania nieprzygotowania do lekcji:
Uczeń 2 razy w semestrze,
przed lub na początku zajęć, może zgłosić brak obowiązkowego wyposażenia lub
brak przygotowania do zajęć.
Nieprzygotowanie do lekcji po
raz trzeci równoznaczne jest z otrzymaniem oceny niedostatecznej.
KRYTERIA OCENIANIA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
W GIMNAZJUM
Skala ocen |
Gramatyka
i słownictwo osiągnięcia
ucznia |
6 |
- dobrze opanował i
swobodnie stosuje w praktyce zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie
materiału i niektóre wykraczające poza nakreślone ramy - potrafi budować złożone
zdania, poprawne pod względem gramatycznym i logicznym - posiada bogaty zasób
słownictwa, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału i
wykraczający poza nią - zna i stosuje w praktyce
wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku i wiele wyrażeń z innych
źródeł, jak prasa, telewizja, Internet - zna i z powodzeniem
stosuje różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów - samodzielnie posługuje
się różnego rodzaju słownikami |
5 |
- dobrze opanował i stosuje
w praktyce zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie materiału - potrafi budować spójne
zdania, poprawne pod względem gramatycznym i logicznym - posiada bogaty zasób
słownictwa, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału - zna i stosuje w praktyce
wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku - zna i stosuje różne
techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów - samodzielnie posługuje
się różnego rodzaju słownikami |
4 |
- dość dobrze opanował i
stosuje praktyce zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie materiału - potrafi budować w
większości wypadków spójne zdania, na ogół poprawne pod względem gramatycznym
i logicznym - posiada szeroki zasób
słownictwa obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału - zna i stosuje w praktyce
większość wyrażeń potocznych przedstawionych w podręczniku - zna i stosuje różne
techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów - samodzielnie posługuje
się słownikiem polsko-angielskim i angielsko-polskim |
3 |
- poprawnie opanował i
stosuje praktyce niektóre zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie
materiału - nie zawsze potrafi
budować spójne zdania – na ogół są one bardzo krótkie i proste – często
popełnia błędy gramatyczne i logiczne - na ogół używa słownictwa
odpowiedniego do zdania, choć w ograniczonym zakresie – niewiele o
charakterze bardziej złożonym czy abstrakcyjnym - zna i stosuje w praktyce
niektóre wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku - zna różne techniki
wyszukiwania znaczenia wyrazów, ale ma problemy z wyborem wyrazu pasującego
do kontekstu |
2 |
- opanował niewiele
zagadnień gramatycznych określonych w rozkładzie materiału - potrafi budować zdania,
ale przeważnie niespójne, z dużą ilością błędów gramatycznych i logicznych - dysponuje bardzo
ograniczonym zasobem słownictwa odpowiedniego do zdania - zna i stosuje w praktyce
bardzo niewiele wyrażeń potocznych i codziennego słownictwa, często popełnia
błędy - ma duże problemy w
korzystaniu ze słownika, wymaga pomocy ze strony nauczyciela przy
wyszukiwaniu znaczenia wyrazów i wybieraniu pasującego do kontekstu |
1 |
- nie opanował zagadnień
gramatycznych ani leksykalnych określonych w rozkładzie materiału - nie potrafi budować
spójnych zdań, nawet z pomocą nauczyciela - nie potrafi skutecznie
korzystać ze słownika |
Skala ocen |
Słuchanie osiągnięcia ucznia |
6 |
- potrafi zrozumieć ogólny
sens różnorodnych tekstów i rozmów opartych na materiale podręcznikowym i
wykraczającym poza niego, np. rozumie dialogi z filmów i sens popularnych
piosenek - potrafi zrozumieć
kluczowe informacje w różnorodnych tekstach i rozmowach i wyłonić z nich
błędy - potrafi wydobyć
szczegółowe informacje i stosownie do nich zareagować, np. zrobić na ich
podstawie notatkę, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę - potrafi z łatwością
rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego - potrafi z łatwością
rozróżniać dźwięki, głoski, akcent wyrazowy i zdaniowy - potrafi z łatwością
zrozumieć polecenia nauczyciela |
5 |
- potrafi zrozumieć ogólny
sens różnorodnych tekstów i rozmów opartych na materiale podręcznikowym - potrafi zrozumieć
kluczowe informacje w różnorodnych tekstach i rozmowach i wyłonić z nich
błędy - potrafi wydobyć
szczegółowe informacje i stosownie do nich zareagować, np. zrobić na ich
podstawie notatkę, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę - potrafi z łatwością
rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego - potrafi z łatwością
rozróżniać dźwięki, głoski, akcent wyrazowy i zdaniowy - potrafi z łatwością
zrozumieć polecenia nauczyciela |
4 |
- potrafi zazwyczaj zrozumieć
ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów - potrafi zrozumieć
większość kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach - potrafi wydobyć większość
potrzebnych informacji i stosownie do nich zareagować, np. zrobić na ich
podstawie notatkę, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę - potrafi rozpoznać uczucia
i reakcje mówiącego - potrafi rozróżniać
dźwięki, głoski, akcent wyrazowy i zdaniowy - potrafi zrozumieć polecenia nauczyciela |
3 |
- potrafi czasami zrozumieć
ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów - potrafi zrozumieć część
kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach - potrafi wydobyć część
potrzebnych informacji i stosownie do nich zareagować, np. dopasować różne
elementy, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę - potrafi zazwyczaj
rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego - potrafi rozróżniać
większość dźwięków i głosek, ale ma problemy z rozpoznaniem akcentu
wyrazowego i zdaniowego - potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela |
2 |
- rzadko potrafi zrozumieć
ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów - potrafi zrozumieć kilka
kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach - potrafi wydobyć niedużą
część potrzebnych informacji, by stosownie do nich zareagować, np. dopasować
różne elementy, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę - potrafi czasami rozpoznać
uczucia i reakcje mówiącego - potrafi rozróżniać
niektóre dźwięki i głoski, ale rzadko rozpoznaje akcent wyrazowy i zdaniowy - potrafi zrozumieć
polecenia nauczyciela, ale z pomocą lub podpowiedziami |
1 |
- najczęściej nie potrafi
zrozumieć ogólnego sensu tekstów ani rozmów - nie potrafi zrozumieć
prawie żadnych kluczowych informacji w tekstach ani rozmowach - nie potrafi wydobyć
żadnych potrzebnych informacji, by stosownie do nich zareagować, np.
dopasować różne elementy, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę - prawie nigdy nie
rozpoznaje uczuć ani reakcji mówiącego - nie potrafi rozróżniać
dźwięków ani głosek, nie rozpoznaje akcentu wyrazowego ani zdaniowego - nie potrafi zrozumieć
poleceń nauczyciela, nawet z pomocą i podpowiedziami |
Skala ocen |
Mówienie/Wymowa Osiągnięcia
ucznia: |
6 |
- potrafi płynnie
wypowiadać się na dowolne tematy zachowując przy tym dużą dokładność językową
i bogactwo leksykalne znacznie wykraczające poza ramy nakreślone przez
rozkład materiału - potrafi w naturalny i
spontaniczny sposób zabierać głos w rozmowie - ma bardzo dobrą wymowę i
intonację - można go z łatwością
zrozumieć |
5 |
- potrafi z powodzeniem
przekazać wiadomość oraz przeprowadzić wywiad z inną osobą - potrafi mówić płynnie i
bez zawahań na tematy określone w
rozkładzie materiału, np. podaje w rozbudowany sposób informacje o sobie i
innych osobach, wypowiada się na temat filmów i programów telewizyjnych,
różnych miejsc i obiektów w mieście, uroczystości, świąt i iinych ważnych wydarzeń, zakazów, nakazów i obowiązków,
zwyczajów w Polsce i Rosji, planów na przyszłość - potrafi wyrazić swoje
potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie, powinności, nakazy, zakazy,
obowiązki i przypuszczenia - potrafi dokonać zakupów i
zamówić posiłek w barze, kawiarni czy restauracji - posługuje się poprawnym
językiem, popełniając niewiele błędów - dysponuje bogatym
zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei - potrafi w naturalny
sposób zabierać głos w rozmowie - można go z łatwością
zrozumieć |
4 |
- przeważnie potrafi z
powodzeniem przekazać wiadomość lub zadać pytania stosowane w wywiadach innym
osobom - potrafi mówić spójnie,
choć z lekkim wahaniem na tematy
określone w rozkładzie materiału - na ogół potrafi wyrazić
swoje potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie, powinności, nakazy,
zakazy, obowiązki i przypuszczenia - potrafi dokonać prostych
zakupów i zamówić posiłek w barze, kawiarni czy restauracji - potrafi na ogół w
naturalny sposób zabierać głos w rozmowie - można go zazwyczaj zrozumieć bez trudności |
3 |
- czasami potrafi z
powodzeniem przekazać wiadomość, zadać nieskomplikowane pytanie lub
odpowiedzieć na pytania innych osób, choć popełnia przy tym błędy - potrafi mówić spójnie,
ale z wyraźnym wahaniem na tematy
określone w rozkładzie materiału - potrafi wyrazić swoje
niektóre potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie, powinności, nakazy,
zakazy, obowiązki i przypuszczenia - potrafi dokonać prostych
zakupów i zamówić posiłek w barze, kawiarni czy restauracji, ale korzystając
z pomocy nauczyciela lub innych osób - potrafi czasami w
naturalny sposób zabierać głos w rozmowie, ale głównie wtedy, gdy temat go
szczególnie interesuje lub dotyczy - można go zazwyczaj
zrozumieć |
2 |
- czasami potrafi przekazać
wiadomość, zadać nieskomplikowane pytanie lub odpowiedzieć na pytania innych
osób, ale z trudnościami - potrafi czasem mówić
spójnie, ale z częstym wahaniem na
tematy określone w rozkładzie materiału - potrafi wyrazić swoje
niektóre potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie, powinności, nakazy,
zakazy, obowiązki i przypuszczenia, ale w bardzo ograniczonym zakresie i z
poważnymi błędami - potrafi dokonać prostych
zakupów i zamówić posiłek w barze, kawiarni czy restauracji, ale korzystając
z pomocy nauczyciela lub innych osób, słownika lub innych pomocy i używając
pojedynczych słów, czy bardzo prostych, nie zawsze poprawnych wyrażeń - rzadko próbuje zabierać
głos w rozmowie - można go zazwyczaj
zrozumieć, ale z pewną trudnością |
1 |
- nie potrafi samodzielnie
przekazać wiadomość, zadać sensownego pytania ani odpowiedzieć na pytania
innych osób - nie potrafi samodzielnie
wypowiedzieć się na żadne tematy określone w rozkładzie materiału - nie potrafi wyrazić
swoich potrzeb, preferencji, stanów, rad, sugestii, powinności, nakazów,
zakazów, obowiązków ani przypuszczeń, braki w wiadomościach i umiejętnościach
uniemożliwiają mu jakąkolwiek komunikację - prawie nigdy nie zabiera
głosu w rozmowie - robi tak duże błędy w
wymowie, że jego wypowiedzi nie można zrozumieć |
Skala ocen |
Czytanie Osiągnięcia
ucznia: |
6 |
- potrafi czytać dla
przyjemności i zrozumieć główne myśli w dłuższych autentycznych tekstach,
takich jak lektury, artykuły w prasie czy teksty z Internetu - potrafi korzystać ze
strategii stosowanych podczas czytania, np.: przewidywanie treści tekstu na
podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem pytań do tekstu, z którymi
zapoznał się przed czytaniem, itp. - rozumie konstrukcję
tekstu, potrafi uporządkować tekst poprzestawiany - bez trudu potrafi wybrać
odpowiednie informacje z dłuższego tekstu - potrafi ocenić czy podana
informacja jest prawdziwa czy fałszywa i uzasadnić swoją decyzję |
5 |
- potrafi czytać dla
przyjemności i zrozumieć główne myśli w uproszczonych lekturach i niezbyt
trudnych tekstach autentycznych, takich jak
artykuły w prasie, ogłoszenia, przewodniki i ulotki turystyczne,
instrukcje, polecenia do gier komputerowych czy teksty z Internetu - potrafi korzystać ze
strategii stosowanych podczas czytania, np.: przewidywanie treści tekstu na
podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem pytań do tekstu, z którymi
zapoznał się przed czytaniem, itp. - rozumie konstrukcję
tekstu, potrafi uporządkować tekst poprzestawiany - bez trudu potrafi wybrać
odpowiednie informacje z dłuższego tekstu w podręczniku - potrafi ocenić czy podana
informacja jest prawdziwa czy fałszywa i uzasadnić swoją decyzję |
4 |
- rozumie sens ogólny
tekstów zaprezentowanych w podręczniku i znaleźć w nich większość potrzebnych
informacji - potrafi zrozumieć główne
myśli w interesujących go, dość prostych i popartych ilustracjami tekstach
autentycznych, takich jak artykuły w prasie, , ogłoszenia, instrukcje,
polecenia do gier komputerowych czy teksty z Internetu - najczęściej potrafi
korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania, np.: przewidywanie
treści tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem pytań do tekstu,
z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp. - na ogół rozumie
konstrukcję tekstu, potrafi uporządkować tekst poprzestawiany - przeważnie potrafi ocenić
czy podana informacja jest prawdziwa czy fałszywa, ale miewa problemy z
uzasadnieniem swojej decyzji |
3 |
- naprowadzony pytaniami
pomocniczymi, z pomocą nauczyciela lub kolegów/koleżanek w klasie, rozumie
sens ogólny tekstów zaprezentowanych w podręczniku, ale potrafi znaleźć tylko
niektóre z potrzebnych informacji - czasami potrafi zrozumieć
główne myśli w interesujących go, dość prostych i popartych ilustracjami
tekstach autentycznych, takich jak artykuły w prasie, , ogłoszenia,
instrukcje, polecenia do gier komputerowych czy teksty z Internetu - czasami potrafi korzystać
ze strategii stosowanych podczas czytania, np.: przewidywanie treści tekstu
na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem pytań do tekstu, z którymi
zapoznał się przed czytaniem, itp. - na ogół rozumie
konstrukcję tekstu, ale ma kłopoty z uporządkowaniem poprzestawianego tekstu - na ogół potrafi ocenić
czy podana informacja jest prawdziwa czy fałszywa, ale nie potrafi
uzasadnieniem swojej decyzji |
2 |
- z pomocą nauczyciela,
bardzo ogólnie rozumie sens przeczytanego tekstu lub innej informacji w
podręczniku, ale nie potrafi z nich wyodrębnić szczegółowych informacji - rzadko potrafi korzystać
ze strategii stosowanych podczas czytania, np.: przewidywanie treści tekstu
na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem pytań do tekstu, z którymi
zapoznał się przed czytaniem, itp. - rozumie konstrukcję tylko
bardzo prostych tekstów, ale nie potrafi samodzielnie uporządkować
poprzestawianego tekstu - czasami trafnie odgaduje
czy podana informacja jest prawdziwa czy fałszywa, ale nie potrafi
uzasadnieniem swojej decyzji |
1 |
- nawet z pomocą
nauczyciela, nie rozumie sensu przeczytanego tekstu i nie potrafi z niego
wyodrębnić żadnych informacji - nie potrafi korzystać ze
strategii stosowanych podczas czytania |
Skala ocen |
Pisanie Osiągnięcia
ucznia: |
6 |
- potrafi napisać wypowiedź
pisemną zawierającą złożone struktury, słownictwo i własne przemyślenia na
tematy różne, nawet wykraczające poza tematykę omawianą na zajęciach
szkolnych - samodzielnie lub we
współpracy z grupą sporządza pisemną pracę projektową, korzystając z różnych
źródeł i materiałów - potrafi w spójny sposób
zorganizować tekst - w zadaniu pisemnym
zawiera wszystkie istotne punkty - pisze teksty o
odpowiedniej długości - używa poprawnej pisowni i
interpunkcji |
5 |
- potrafi napisać wypowiedź
pisemną zawierającą złożone struktury i słownictwo na tematy wyszczególnione
rozkładzie materiału, np. napisać list, pocztówkę, informacje o sobie i
innych, sporządzić opis ludzi, zwierząt, rzeczy, miejsc i uroczystości,
ulubionego programu telewizyjnego lub filmu, napisać dłuższą narrację w
oparciu o podane wskazówki, itp. - samodzielnie lub we
współpracy z grupą sporządza pisemną pracę projektową, korzystając z różnych
źródeł i materiałów - potrafi w spójny sposób
zorganizować tekst - w zadaniu pisemnym
zawiera wszystkie istotne punkty - pisze teksty o
odpowiedniej długości - używa poprawnej pisowni i
interpunkcji |
4 |
- próbuje pisać teksty
użytkowe, tj. list, pocztówka, krótka notatka czy opis, z użyciem złożonych
struktur i słownictwa - teksty przez niego
pisane, obejmujące tematy wyszczególnione w rozkładzie materiału, są na ogół
dobrze zorganizowane i spójne, zawierają wszystkie istotne punkty, choć
niektóre z nich są potraktowane marginalnie - czasami stosuje szyk
wyrazów podobny do polskiego - pisze teksty nieco
dłuższe lub krótsze od wymaganej długości - współpracuje z grupą
kolegów/koleżanek przy tworzeniu wspólnej pisemnej pracy projektowej,
korzystając z różnych źródeł i materiałów - używa przeważnie
poprawnej pisowni i interpunkcji |
3 |
- potrafi napisać zadanie
zawierające proste struktury i słownictwo - współpracując z grupą
kolegów/koleżanek tworzy wspólną pisemną pracę projektową, wykonując prace pomocnicze,
np. wyszukiwanie wiadomości, przepisywanie tekstu, rysunki, dbałość o stronę
techniczno-artystyczną, itp. - pisze teksty na ogół
zorganizowane ale niezbyt spójne - w zadaniu pisemnym
zawiera większość istotnych punktów - pisze teksty z elementami
wyraźnie krótszymi lub dłuższymi od wymaganej długości - używa czasami
niepoprawnej pisowni i interpunkcji |
2 |
- próbuje pisać zadania
zawierające proste struktury i słownictwo - niechętnie współpracuje z
grupą przy pracach projektowych, jest raczej biernym obserwatorem - przeważnie pisze teksty
źle zorganizowane, chaotyczne - w zadaniu pisemnym
zawiera bardzo niewiele istotnych punktów - pisze teksty na ogół
wyraźnie krótsze od wymaganej długości - używa przeważnie
niepoprawnej pisowni i interpunkcji |
1 |
- nawet nie próbuje pisać
zadań otwartych - odmawia współpracy z
grupą przy pracach projektowych - we wszystkich zadaniach
pisemnych, nawet w przepisywaniu z tablicy, używa niepoprawnej pisowni i
interpunkcji - nie prowadzi zeszytu
przedmiotowego lub robi to bardzo niechlujnie, przez co zeszyt jest
nieprzydatny w procesie uczenia się |
Skala ocen |
Praca
projektowa indywidualna Osiągnięcia
ucznia: |
6 |
-praca o wyjątkowych
walorach merytorycznych i artystycznych z wykorzystaniem wiadomości z innych
przedmiotów nauczania , różnych źródeł i mediów - doskonale zaprezentowana |
5 |
- praca bardzo staranna,
zawiera wiele wiadomości pochodzących z innych przedmiotów nauczania i
różnych źródeł - właściwie zaprezentowana |
4 |
- praca wykonana bardzo
starannie, ale nie wskazuje na wykorzystywanie wiadomości
interdyscyplinarnych lub nie zaprezentowana we właściwy sposób |
3 |
- praca niezbyt starannie
wykonana, o niewielkiej wartości merytorycznej i artystycznej - zaprezentowana w mało
interesujący sposób |
2 |
- praca niestaranna, o nikłej
wartości merytorycznej i artystycznej - zawiera wiele błędów - wskazuje na próbę
komunikacji językowej i pewien wysiłek włożony w jej wykonanie |
1 |
- brak pracy projektowej
lub praca tak niepoprawna i niestaranna, że niemożliwe jest przyznanie jej
oceny pozytywnej |
Skala ocen |
Współpraca
w grupie Osiągnięcia ucznia: |
6 |
- potrafi współpracować w
grupie, zaplanować zadanie, podjąć jego realizację i doprowadzić do końca - wykazuje dużą dozę
myślenia twórczego - w przypadku pracy
grupowej czuje się współodpowiedzialny za proces i efekt końcowy, ale nie
narzuca swojej wizji innym i nie stara się dominować - potrafi wykorzystywać
informacje z innych dziedzin nauczania i odpowiednio je przetwarzać, a także
uwzględnić w produkcie końcowym informacje i materiały przedstawione przez
innych członków grupy - poza formą pisemną czy
plastyczną, potrafi z powodzeniem wspólną pracę zaprezentować ustnie, lub tak
pokierować prezentacją, by każdy członek grupy miał w niej swój udział |
5 |
- potrafi współpracować w
grupie, zaplanować zadanie, podjąć jego realizację i doprowadzić do końca - wykazuje dużą dozę
myślenia twórczego, ale zdarza mu się narzucać swoją wolę innym i dominować
nad grupą - w przypadku pracy
grupowej czuje się odpowiedzialny za proces i efekt końcowy, na ogół to on
rozdziela zadania w grupie i dba o ich wykonanie - potrafi wykorzystywać
informacje z różnych dziedzin nauczania i odpowiednio je przetwarzać - poza formą pisemną czy
plastyczną, potrafi z powodzeniem wspólną pracę zaprezentować ustnie |
4 |
- potrafi współpracować w
grupie, choć najczęściej realizuje zadania zaproponowane przez bardziej
twórczych członków grupy - najczęściej czuje się
współodpowiedzialny za proces i efekt końcowy pracy - często wykorzystuje
informacje z innych dziedzin nauczania, choć miewa kłopoty z ich
przetworzeniem - najczęściej potrafi
zaprezentować pracę ustnie, wskazując na elementy wykonane przez siebie |
3 |
- w niewielkim stopniu
przyczynia się do powstania pracy grupowej - zazwyczaj ogranicza się
do dostarczania materiałów w języku polskim, pozostawiając innym członkom
grupy zadanie przetworzenia ich na język rosyjski - w bardzo ograniczony
sposób potrafi zaprezentować pracę ustnie i wskazać w niej swój udział |
2 |
- jest bardzo biernym
członkiem grupy, często jego rola ogranicza się do funkcji pomocniczych,
mechanicznego przepisywania lub podawania materiałów służących do powstania
grupowej pracy projektowej - bardzo niechętnie
identyfikuje się z grupą i pracą, nie czuje się za nią odpowiedzialny w takim
stopniu jak powinien - nie potrafi zaprezentować
pracy ustnie |
1 |
- nie chce pracować w
grupie, nie czuje się za nią współodpowiedzialny, często utrudnia i
dezorganizuje pracę innym - nawet w najmniejszym
stopniu nie przyczynił się do powstania wspólnej pracy projektowej |
Skala ocen |
Umiejętność
samodzielnego uczenia się Osiągnięcia
ucznia: |
6 |
- uczeń potrafi zdobywać
wiedzę niezależnie od nauczyciela, potrafi korzystać z różnych słowników,
mediów i wykorzystywać wiedzę z innych przedmiotów nauczania - zna różne techniki
uczenia się i stosuje te, które są dla niego najskuteczniejsze - jest uczniem
refleksyjnym, odpowiedzialnym za własny proces uczenia się - potrafi dostrzec swoje
lepsze i słabsze strony, określić, czemu powinien poświęcić więcej czasu - chętnie poszukuje wiedzy
dodatkowej, wykraczającej poza program nauczania obowiązujący na poziomie
jego grupy |
5 |
- uczeń w sposób skuteczny
wykorzystuje strategie uczenia się sugerowane przez nauczyciela - podejmuje próby
samodzielnego rozwiązywania problemów - potrafi wyciągać wnioski
z własnych sukcesów i błędów - umie korzystać z różnych
słowników i innych źródeł informacji |
4 |
- czasami podejmuje próby
samodzielnego rozwiązywania problemów, niezależnie od nauczyciela, zazwyczaj
jednak potrzebuje pomocy i wskazówek odnośnie dodatkowych źródeł - stara się wyciągać
wnioski z własnych błędów - korzysta jedynie ze słownika dwujęzycznego, ale czasami miewa kłopoty z wyborem odpowiedniego słowa |
3 |
- rzadko podejmuje próby
samodzielnego rozwiązywania problemów, czy zdobywania wiedzy dodatkowej -wymaga pomocy i wskazówek
nauczyciela lub kolegów / koleżanek, dzięki którym wykonuje zadania
obowiązkowe - zna zasady korzystania ze
słownika dwujęzycznego, ale robi to niechętnie, woli zapytać o nieznane słowo
innych |
2 |
- prawie nigdy nie
podejmuje prób samodzielnego zdobywania wiedzy, wymaga ciągłej pomocy i
wskazówek - z trudnością korzystania
ze słownika dwujęzycznego - w niewielkim stopniu
potrafi korzystać z podręcznika i własnych notatek |
1 |
- uczeń niesamodzielny,
nawet nie usiłuje samodzielnie rozpocząć żadnego zadania, z góry zakłada, że
niczego nie wie i nie umie - nawet z pomocą
nauczyciela i kolegów / koleżanek nie wykonuje zadań właściwie - nie potrafi korzystać z
żadnych słowników, źródeł dodatkowych, ani materiału podręcznika |
Skala ocen |
Praca
domowa Osiągnięcia
ucznia |
6 |
- chętnie i często z
własnej inicjatywy wykonuje dodatkowe prace domowe, tam gdzie to możliwe
sprawdzając je przy użyciu klucza, a w przypadku wątpliwości – konsultuje się
z nauczycielem - pracuje samodzielnie i
systematycznie - zadania domowe otwarte
znacznie wykraczają poza wymagany poziom |
5 |
- potrafi z powodzeniem
samodzielnie wykonać pracę domową, wykorzystując podane instrukcje i wzory - prace domowe odrabia
systematycznie |
4 |
- najczęściej z powodzeniem
samodzielnie wykonuje pracę domową, wykorzystując podane instrukcje i wzory - prace domowe odrabia na
ogół systematycznie |
3 |
- czasami miewa kłopoty z
prawidłowym odrobieniem prac domowych, stara się jednak wykonywać je
samodzielnie i w miarę systematycznie |
2 |
- często praca domowa
wykonana jest nieprawidłowo lub niesamodzielnie |
1 |
- najczęściej nie odrabia
prac domowych |
Sposób i termin zaliczenia testu lub innej formy
sprawdzania wiedzy, w przypadku nieobecności ucznia:
- uczeń, który był nieobecny
na 1 lekcji podlega ocenie na najbliższych zajęciach,
- uczeń, który był nieobecny
do 7 dni włącznie podlega ocenie w terminie 7 dni od powrotu,
- uczeń, który był nieobecny
dłużej niż tydzień podlega ocenie w terminie 14 dni od powrotu
W przypadku
nieusprawiedliwionej nieobecności w uzgodnionym terminie uczeń otrzymuje ocenę
niedostateczną.
Forma i termin poprawy ocen cząstkowych
Uczeń może poprawić ocenę
niedostateczną, a w szczególnych, indywidualnych przypadkach także ocenę
wyższą, zarówno w formie pisemnej jak i ustnej. Od momentu otrzymania oceny
uczeń może ją poprawić w terminie do 7 dni, jeśli zakres materiału obejmował do
3 ostatnich lekcji włącznie, i w terminie do 2 tygodni, jeśli zakres wiadomości
do opanowania obejmował więcej niż 3 ostatnie lekcje.
Ocena poprawiona, podobnie
jak ocena początkowa, jest wpisywana do dziennika.
Uczeń przyłapany na
podpowiadaniu lub ściąganiu otrzymuje ocenę niedostateczną.
Forma i termin poprawy ocen semestralnych i końcoworocznych
Poprawa ocen semestralnych i końcoworocznych odbywa się zgodnie z zasadami
przedstawionymi w WSO.
Zasady uzupełniania różnic programowych
Nauczyciel prowadzący dany
przedmiot określa warunki uzupełniania różnic programowych