PLAN REALIZACJI MATERIAŁU
NAUCZANIA Z MATEMATYKI W KLASIE DRUGIEJ GIMNAZJUM
WRAZ Z OKREŚLENIEM WYMAGAŃ
EDUKACYJNYCH
OPRACOWANO NA PODSTAWIE PROGRAMU MATEMATYKA Z PLUSEM
OBOWIĄZUJĄCY
ZESTAW PODRĘCZNIKÓW WYDANYCH PRZEZ GWO
·
Matematyka 2. Podręcznik dla gimnazjum.
Wersja dostosowana, praca zbiorowa pod
red. M. Dobrowolskiej, Gdańsk 2010
4 GODZ. TYGODNIOWO 125
GODZ. W CIĄGU ROKU
POZIOMY WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH:
K - konieczny ocena dopuszczająca (2)
P - podstawowy ocena dostateczna (3)
R - rozszerzający ocena dobra (4)
D - dopełniający ocena bardzo dobra (5)
W - wykraczający ocena
celująca (6)
Tematy nieobowiązkowe oznaczono
szarym paskiem.
DZIAŁ
1. POTĘGI (14 h)
TEMAT
ZAJĘĆ |
CELE
PODSTAWOWE |
CELE
PONADPODSTAWOWE |
1.
Lekcja organizacyjna. |
Uczeń: · zna podręcznik i zeszyt ćwiczeń, z
których będzie korzystał w ciągu roku szkolnego na lekcjach matematyki (K) |
|
2-3. Potęga o wykładniku
naturalnym. |
Uczeń: · zna i rozumie pojęcie potęgi o
wykładniku naturalnym (K) · umie zapisać potęgę w postaci
iloczynu (K) · umie zapisać iloczyn jednakowych
czynników w postaci potęgi (K) · umie obliczyć potęgę o wykładniku
naturalnym (K) · umie zapisać liczbę w postaci potęgi
(P) · umie zapisać liczbę w postaci
iloczynu potęg (P) · umie porównać potęgi o różnych
wykładnikach naturalnych i takich samych podstawach oraz o takich samych wykładnikach naturalnych i
różnych dodatnich podstawach (K-P) · nie wykonując obliczeń umie określić
znak potęgi (P) · umie obliczyć wartość wyrażenia
arytmetycznego zawierającego potęgi (P) |
Uczeń: · umie zapisać liczbę w postaci
iloczynu potęg (R) · umie obliczyć wartość wyrażenia
arytmetycznego zawierającego potęgi (R-D) · umie zapisać liczbę w systemach
niedziesiątkowych i odwrotnie (W) · umie rozwiązać nietypowe zadanie tekstowe
związane z potęgami (W) · umie przekształcić wyrażenie
arytmetyczne zawierające potęgi (W) |
4-5. Iloczyn i iloraz potęg o jednakowych podstawach. |
· zna wzór na mnożenie i dzielenie
potęg o tych samych podstawach (K) · rozumie powstanie wzoru na mnożenie i
dzielenie potęg o tych samych podstawach (P) · umie zapisać w postaci jednej potęgi
iloczyny i ilorazy potęg o takich samych podstawach (K-P) · umie mnożyć i dzielić potęgi o tych
samych podstawach (K) · umie przedstawić potęgę w postaci
iloczynu i ilorazu potęg o tych samych podstawach (P) · umie stosować mnożenie i dzielenie
potęg o tych samych podstawach do obliczania wartości liczbowej wyrażeń (P) |
· umie stosować mnożenie i dzielenie
potęg o tych samych podstawach do obliczania wartości liczbowej wyrażeń (R-D) |
6. Potęgowanie potęgi. |
· zna wzór na potęgowanie potęgi (K) · rozumie powstanie wzoru na
potęgowanie potęgi (P) · umie zapisać w postaci jednej potęgi
potęgę potęgi (K) · umie potęgować potęgę (K) · umie przedstawić potęgę w postaci
potęgowania potęgi (P) · umie stosować potęgowanie potęgi do
obliczania wartości liczbowej wyrażeń (P) |
· umie porównać potęgi sprowadzając do
tej samej podstawy ( R) · umie stosować potęgowanie potęgi do
obliczania wartości liczbowej wyrażeń (R-D) · umie porównać potęgi korzystając z
potęgowania potęgi (W) |
7-8. Potęgowanie iloczynu i ilorazu. |
· zna wzór na potęgowanie ilorazu i
iloczynu (K) · rozumie powstanie wzoru na
potęgowanie ilorazu i iloczynu (P) · umie zapisać w postaci jednej potęgi
iloczyny i ilorazy potęg o takich samych wykładnikach (K-P) · umie potęgować iloraz i iloczyn (K) · umie zapisać iloraz i iloczyn potęg o
tych samych wykładnikach w postaci jednej potęgi (K-P) |
· umie stosować potęgowanie iloczynu i
ilorazu w zadaniach tekstowych (R-D) |
9-10. Działania na potęgach. |
· umie doprowadzić wyrażenie do
prostszej postaci stosując działania na potęgach (P) |
· umie doprowadzić wyrażenie do
prostszej postaci stosując działania na potęgach ( R) · umie doprowadzić wyrażenie do
prostszej postaci stosując działania na potęgach (D-W) · umie stosować działania na potęgach w
zadaniach tekstowych (R-D) |
11. Potęga o wykładniku całkowitym ujemnym. |
· zna pojęcie potęgi o wykładniku
całkowitym ujemnym (K) · rozumie pojęcie potęgi o wykładniku
całkowitym ujemnym (P) · umie obliczyć potęgę o wykładniku
całkowitym ujemnym (K-P) · zamienia potęgi o wykładnikach
całkowitych ujemnych na odpowiednie potęgi o wykładnikach naturalnych (K-P) |
· umie obliczyć potęgę o wykładniku
całkowitym ujemnym (R) · umie wykonać porównanie ilorazowe
potęg o wykładnikach ujemnych (R-D) · umie wykonać działania na potęgach o
wykładnikach całkowitych (D) · umie obliczyć wartość wyrażenia
arytmetycznego zawierającego potęgi o wykładnikach całkowitych (R-D) |
12-13. Notacja wykładnicza. |
· zna pojęcie notacji wykładniczej (K) · umie zapisać liczbę w notacji
wykładniczej (K-P) |
· rozumie potrzebę stosowania notacji
wykładniczej w praktyce (R) · umie zapisać liczbę w notacji
wykładniczej (R) · umie wykonać porównywanie ilorazowe
dla liczb podanych w notacji wykładniczej (R-D) |
14-15. Praca klasowa i poprawa |
|
|
DZIAŁ 2. PIERWIASTKI (7h)
16-17. Pierwiastki. |
· zna pojęcie pierwiastka
arytmetycznego II stopnia z liczby nieujemnej i III
stopnia z dowolnej liczby (K) · zna pojęcie liczby
niewymiernej i rzeczywistej (K) · rozumie różnicę w
rozwinięciu dziesiętnym liczby wymiernej i niewymiernej (P) · umie obliczyć pierwiastek
arytmetyczny II stopnia z liczby nieujemnej i III
stopnia z dowolnej liczby (K-P) · umie oszacować wartość wyrażenia
zawierającego pierwiastki (P) · umie określić na
podstawie rozwinięcia dziesiętnego, czy dana liczba jest wymierna, czy
niewymierna (P) · umie obliczyć wartość wyrażenia
arytmetycznego zawierającego pierwiastki (P) |
· umie oszacować wartość wyrażenia
zawierającego pierwiastki (R) ·
umie
obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego pierwiastki (R-D) ·
umie
oszacować liczbę niewymierną (R-D) |
18-21. Działania na pierwiastkach. |
· zna wzór na obliczanie pierwiastka z
iloczynu i ilorazu (K) · zna wzór na obliczanie pierwiastka II
stopnia z kwadratu liczby nieujemnej i pierwiastka III stopnia z sześcianu dowolnej liczby (K) · umie obliczyć pierwiastek II stopnia
z kwadratu liczby nieujemnej i pierwiastek III stopnia z sześcianu dowolnej liczby (K) · umie wyłączyć czynnik przed znak
pierwiastka oraz włączyć czynnik pod znak pierwiastka (K-R) · umie mnożyć i dzielić pierwiastki II
stopnia oraz pierwiastki III stopnia
(K) · umie stosować wzory na obliczanie
pierwiastka z iloczynu i ilorazu do wyznaczania wartości liczbowej wyrażeń
(P) |
· umie obliczyć pierwiastek II stopnia
z kwadratu liczby nieujemnej i pierwiastek III stopnia z sześcianu dowolnej liczby (R) · umie wyłączyć czynnik przed znak
pierwiastka (R) · umie włączyć czynnik pod znak
pierwiastka (R-D) · umie wykonywać działania na liczbach
niewymiernych (R-D) · umie stosować wzór na obliczanie
pierwiastka z iloczynu i ilorazu do obliczania wartości
liczbowej wyrażeń (P-D) · umie usuwać niewymierność z
mianownika korzystając z własności pierwiastków (R-D) · umie porównać pierwiastki podnosząc
do odpowiedniej potęgi (D-W) umie doprowadzić wyrażenie
algebraiczne zawierające potęgi i pierwiastki do prostszej postaci (R-D) |
22. Sprawdzian. |
|
|
DZIAŁ
3. DŁUGOŚĆ OKRĘGU I POLE KOŁA (8 h)
23-24. Liczba p.
Długość okręgu. |
· zna wzór na obliczanie długości
okręgu (K) · zna liczbę p (K) · umie obliczyć długość okręgu znając
jego promień lub średnicę (K-P) · umie wyznaczyć promień lub średnicę
okręgu, znając jego długość (P) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z porównywaniem obwodów figur (P) |
·
rozumie
sposób wyznaczenia liczby p (R) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z długością okręgu (R-D) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane porównywaniem obwodów figur (R-D) |
25-26. Pole koła. |
· zna wzór na obliczanie pola koła (K) · umie obliczyć pole koła, znając jego
promień lub średnicę (K-P) · umie obliczyć pole pierścienia
kołowego, znając promienie lub średnice kół ograniczających pierścień (K-P) · umie wyznaczyć promień lub średnicę
koła, znając jego pole (P) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane porównywaniem pól figur (P) |
· umie wyznaczyć promień lub średnicę
koła, znając jego pole (R) · umie obliczyć pole koła, znając jego
obwód i odwrotnie (R-D) · umie obliczyć pole nietypowej figury
wykorzystując wzór na pole koła (R-D) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z porównywaniem
pól figur (R-D) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z obwodami i polami figur (D-W) |
27-28. Długość łuku. Pole wycinka koła. |
· zna pojęcie kąta środkowego (K) · zna pojęcie łuku (K) · zna pojęcie wycinka koła (K) · umie rozpoznać kąt środkowy (K-P) · umie obliczyć długość łuku jako
określonej części okręgu (K-P) · umie obliczyć pole wycinka koła jako
określonej części koła (K-P) · umie obliczyć długość łuku i pole
wycinka koła, znając miarę kąta środkowego (P) · umie obliczyć długość figury złożonej
z łuków i odcinków (P) · umie obliczyć pole figury złożonej z
wielokątów i wycinków koła (P) |
· umie obliczyć długość figury złożonej
z łuków i odcinków (R) · obliczyć pole figury złożonej z
wielokątów i wycinków koła (R-D) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z obwodami i polami figur (D-W) · umie obliczyć promień okręgu, znając
miarę kąta środkowego i długość łuku, na którym jest oparty (R) · umie obliczyć promień koła, znając
miarę kąta środkowego i pole wycinka koła (R) |
29. Sprawdzian |
|
|
DZIAŁ
4. WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE (9-11 h)
30-31. Jednomiany i sumy
algebraiczne. |
· zna pojęcie wyrażenia algebraicznego
(K) · zna pojęcie jednomianu (K) · zna pojęcie jednomianu
uporządkowanego (K) · zna pojęcie jednomianów podobnych (K) · rozumie zasadę przeprowadzania
redukcji wyrazów podobnych (P) · rozumie zasadę nazywania wyrażeń
algebraicznych (K) · umie budować proste wyrażenia
algebraiczne (K) · umie opisać za pomocą wyrażeń
algebraicznych związki pomiędzy różnymi wielkościami (K-P) · umie odczytać wyrażenia algebraiczne
(K-P) · umie porządkować jednomiany (K-P) · umie podać współczynnik liczbowy
jednomianu (K) · umie wskazać jednomiany podobne (K) · umie redukować wyrazy podobne (K-P) · umie dodawać i odejmować sumy
algebraiczne (K-P) · umie opuszczać nawiasy (P) · umie doprowadzić wyrażenie
algebraiczne do prostszej postaci (P) · umie obliczyć wartość liczbową
wyrażenia dla zmiennych wymiernych bez jego przekształcania (K-P) · umie obliczyć
wartość liczbową wyrażenia dla zmiennych wymiernych po przekształceniu do
postaci dogodnej do obliczeń (P) |
· umie doprowadzić wyrażenie
algebraiczne do prostszej postaci (R-D) · umie budować i odczytać wyrażenia
algebraiczne o konstrukcji wielodziałaniowej (R-D) · umie obliczyć wartość liczbową
wyrażenia dla zmiennych wymiernych po przekształceniu do postaci dogodnej do
obliczeń (R-D) · umie stosować dodawanie i odejmowanie
sum algebraicznych w zadaniach tekstowych (R-W) |
32-33. Mnożenie jednomianów przez sumy. |
· umie mnożyć i dzielić sumę
algebraiczną przez liczbę wymierną (K) · umie mnożyć sumę algebraiczną przez
jednomian (K-P) · umie wyłączyć wspólny czynnik przed
nawias (K-P) · umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia
dla zmiennych wymiernych po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń
(P) · umie wyrazić pole figury w postaci
wyrażenia algebraicznego (P) |
· umie wyłączyć wspólny czynnik przed
nawias (R-D) · umie stosować mnożenie jednomianów
przez sumy algebraiczne w zadaniach tekstowych (R-W) · umie wykorzystać wyrażenia
algebraiczne do rozwiązywania zadań związanych z podzielnością i dzieleniem z
resztą (W) · umie wyrazić pole figury w postaci
wyrażenia algebraicznego (R-D) |
34-36. Mnożenie sum algebraicznych. |
· umie mnożyć sumy algebraiczne (P) |
· umie mnożyć sumy algebraiczne (R) · umie doprowadzić wyrażenie
algebraiczne do prostszej postaci stosując mnożenie sum algebraicznych (R-D) · umie interpretować geometrycznie
iloczyn sum algebraicznych (R) · umie stosować mnożenie sum algebraicznych
w zadaniach tekstowych (R-W) |
37-38. Wzory
skróconego mnożenia. |
·
zna wzór na kwadrat sumy (P) ·
zna wzór na kwadrat różnicy (P) ·
zna wzór na różnicę kwadratów (P) · umie przekształcać
wyrażenia algebraiczne stosując wzory skróconego mnożenia (P-R) |
·
umie przekształcać wyrażenia algebraiczne stosując
wzory skróconego mnożenia (R-D) ·
umie wykorzystać wzory skróconego
mnożenia do obliczeń wartości wyrażeń, w których występują kwadraty liczb (R-D) ·
umie wykorzystać wzory skróconego
mnożenia do dowodzenia własności liczb (D-W) ·
umie wykorzystać wzory skróconego
mnożenia do obliczania pól (R-W) |
39. Sprawdzian. |
|
|
DZIAŁ 5. UKŁADY RÓWNAŃ(16 h)
40. Do czego służą układy równań? |
· zna pojęcie układu równań (K) · zna pojęcie rozwiązania układu równań
(K) · rozumie pojęcie rozwiązania układu
równań (K) · umie podać przykładowe rozwiązanie
równania I stopnia z dwiema niewiadomymi (K-P) · umie zapisać treść zadania w postaci
układu równań (K-P) · umie sprawdzić, czy dana para liczb
spełnia układ równań (K-P) |
· umie zapisać treść zadania w postaci
układu równań (D-W) · umie tworzyć układ równań o danym
rozwiązaniu (D-W) |
41-42. Rozwiązywanie układów równań metodą podstawiania. |
· zna metodę podstawiania (K) · umie wyznaczyć niewiadomą z równania
(K-P) · umie rozwiązać układ równań I stopnia
z dwiema niewiadomymi metodą podstawiania (K-P) · umie rozwiązać zadanie tekstowe z
zastosowaniem układu równań i metody podstawiania (P-R) |
· umie wyznaczyć niewiadomą z równania
(R) · umie rozwiązać układ równań I stopnia
z dwiema niewiadomymi metodą podstawiania (R-D) · umie rozwiązać zadanie tekstowe z
zastosowaniem układu równań i metody podstawiania (R-D) · umie rozwiązać układ równań z większą
ilością niewiadomych (W) |
43-45. Rozwiązywanie układów równań metodą przeciwnych
współczynników. |
· zna metodę przeciwnych współczynników
(K) · umie rozwiązać układ równań I stopnia
z dwiema niewiadomymi metodą przeciwnych współczynników (K-P) · umie rozwiązać zadanie tekstowe z
zastosowaniem układu równań i metody przeciwnych współczynników (P) |
· umie rozwiązać układ równań I stopnia
z dwiema niewiadomymi metodą przeciwnych współczynników (R-D) · umie rozwiązać zadanie tekstowe z
zastosowaniem układu równań i metody przeciwnych współczynników (R-D) |
46. Ile rozwiązań może mieć układ równań? |
· zna pojęcia: układ oznaczony,
nieoznaczony, sprzeczny (P) · umie podać przykłady par liczb
spełniających podany układ nieoznaczony (P) |
· umie określić rodzaj układu równań (R-D) · umie dobrać współczynniki układu
równań, aby otrzymać żądany rodzaj układu (D) |
47. Sprawdzian. |
|
|
48-51. Zadania tekstowe z zastosowaniem układów równań. |
· umie rozwiązać zadanie tekstowe z
zastosowaniem układu równań (P-R) |
· umie rozwiązać zadanie tekstowe z
zastosowaniem układu równań (R-W) |
52-53. Procenty w zadaniach tekstowych. |
· umie rozwiązać zadanie tekstowe z
zastosowaniem układu równań i procentów ( P-R) |
· umie wykorzystać diagramy procentowe
w zadaniach tekstowych (R-D) · umie rozwiązać zadanie tekstowe z
zastosowaniem układu równań i procentów(R-W) |
54-55. Praca klasowa i poprawa. |
|
|
DZIAŁ 6. TRÓJKĄTY PROSTOKĄTNE (16 h)
56-57. Twierdzenie Pitagorasa. |
· zna twierdzenie Pitagorasa (K) · rozumie potrzebę stosowania
twierdzenia Pitagorasa (K) · umie obliczyć długość
przeciwprostokątnej na podstawie twierdzenia Pitagorasa (K) · umie obliczyć długości przyprostokątnych
na podstawie twierdzenia Pitagorasa (P) |
· rozumie konstrukcję odcinka o
długości wyrażonej liczbą niewymierną (R) · umie konstruować odcinek o długości
wyrażonej liczbą niewymierną (R-D) · umie konstruować kwadraty o polu
równym sumie pól danych kwadratów (W) · umie uzasadnić twierdzenie Pitagorasa
(W) |
58. Twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa. |
· zna twierdzenie odwrotne do
twierdzenia Pitagorasa (K) · rozumie potrzebę stosowania
twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Pitagorasa (K) · umie sprawdzić, czy trójkąt o danych
bokach jest prostokątny (K-P) |
· umie sprawdzić, czy trójkąt o danych
bokach jest prostokątny (R) · umie stosować twierdzenie odwrotne do
twierdzenia Pitagorasa w zadaniach tekstowych (R-D) · umie określić rodzaj trójkąta znając
jego boki (W) |
59-62. Zastosowania twierdzenia Pitagorasa. |
· umie wskazać trójkąt prostokątny w
figurze (K) · umie stosować twierdzenie Pitagorasa
w prostych zadaniach o trójkątach, prostokątach, trapezach, rombach (K-P) |
· umie stosować twierdzenie Pitagorasa
w zadaniach o trójkątach,
prostokątach, trapezach, rombach (R-D) · umie stosować twierdzenie Pitagorasa
w zadaniach rachunkowych i konstrukcyjnych (R-D) |
63-64. Twierdzenie Pitagorasa w układzie współrzędnych. |
· umie odczytać odległość między dwoma
punktami o równych odciętych lub rzędnych (K) · umie wyznaczyć odległość między dwoma
punktami, których współrzędne wyrażone są liczbami całkowitymi (P) |
· umie obliczyć długości boków
wielokąta leżącego w układzie współrzędnych (R) · umie sprawdzić, czy trójkąt leżący w
układzie współrzędnych jest prostokątny (R-D) · umie sprawdzić, czy punkty leżą na
okręgu lub w kole umieszczonym w układzie współrzędnych (R-D) |
65-66. Przekątna kwadratu. Wysokość trójkąta równobocznego. |
· zna wzór na obliczanie długości
przekątnej kwadratu (K) · zna wzór na obliczanie długości
wysokości trójkąta równobocznego (K) · zna wzór na obliczanie pola trójkąta
równobocznego (P) · umie wyprowadzić wzór na obliczanie
długości przekątnej kwadratu (P) · umie obliczyć długość przekątnej
kwadratu, znając jego bok (K-P) · umie obliczyć wysokość lub pole
trójkąta równobocznego, znając jego bok (P) · umie obliczyć długość boku lub pole
kwadratu, znając jego przekątną (P) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z przekątną kwadratu i wysokością trójkąta równobocznego (P) |
· umie wyprowadzić wzór na obliczanie
długości wysokości trójkąta równobocznego (R) · umie obliczyć wysokość lub pole
trójkąta równobocznego, znając jego bok (R) · umie obliczyć długość boku lub pole
kwadratu, znając jego przekątną (R) · umie obliczyć długość boku lub pole
trójkąta równobocznego, znając jego wysokość (R-D) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z przekątną kwadratu i wysokością trójkąta równobocznego (R-W) |
67-68. Trójkąty o kątach 900, 450,
450 oraz 900, 300, 600. |
· zna zależność między bokami i kątami
trójkąta o kątach 900, 450, 450 oraz 900,
300, 600 (P) · umie rozwiązać trójkąt prostokątny o
kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300,
600 (P) |
· umie rozwiązać trójkąt prostokątny o
kątach 900, 450, 450 oraz 900,
300, 600 (R-D) · umie rozwiązać zadanie tekstowe z
wykorzystaniem zależności między bokami i kątami trójkąta o kątach 900,
450, 450 oraz 900,
300, 600 (R-W) |
69. Powtórzenie wiadomości. |
|
|
70-71. Praca klasowa i poprawa. |
|
|
DZIAŁ
7. WIELOKĄTY I OKRĘGI (12 h)
72-73 Okrąg opisany na trójkącie. |
· zna pojęcie okręgu opisanego na
wielokącie (K) · umie konstruować okrąg opisany na
trójkącie (K) · umie określić położenie środka okręgu
opisanego na trójkącie prostokątnym, ostrokątnym, rozwartokątnym (P) · korzysta z twierdzenia o trójkącie
prostokątnym wpisanym w okrąg (P-R) · umie konstruować okrąg przechodzący
przez trzy dane punkty (P) |
· umie rozwiązać zadanie konstrukcyjne
i rachunkowe związane z okręgiem
opisanym na trójkącie (R-W) |
74. Styczna do okręgu. |
· umie rozpoznać wzajemne położenie
prostej i okręgu (K) · zna pojęcie stycznej do okręgu (K) · umie rozpoznać styczną do okręgu (K) · wie, że styczna do okręgu jest
prostopadła do promienia poprowadzonego do punktu styczności (K) · umie konstruować styczną do okręgu,
przechodzącą przez dany punkt na okręgu (K) · umie konstruować okrąg styczny do
prostej w danym punkcie (P) · umie rozwiązać zadanie konstrukcyjne
i rachunkowe związane ze styczną do okręgu (P) |
· zna twierdzenie o równości długości
odcinków na ramionach kąta wyznaczonych przez wierzchołek kąta i punkty styczności (R) · umie rozwiązać zadanie konstrukcyjne
i rachunkowe związane ze styczną do okręgu (R-W) |
75-76. Okrąg wpisany w trójkąt. |
· zna pojęcie okręgu wpisanego w
wielokąt (K) · umie konstruować okrąg wpisany w
trójkąt (K) · umie obliczać pole trójkąta znając
jego boki i promień okręgu wpisanego w ten trójkąt (P-R) · umie rozwiązać zadanie konstrukcyjne
i rachunkowe związane z okręgiem wpisanym w trójkąt (P-R) |
· umie konstruować okrąg styczny w
danym punkcie do ramion kąta ostrego(R) · umie rozwiązać zadanie konstrukcyjne
i rachunkowe związane z okręgiem wpisanym w trójkąt (R-W) |
77-78. Wielokąty foremne. |
· zna pojęcie wielokąta foremnego (K) · rozumie własności wielokątów
foremnych (P) · umie konstruować sześciokąt i
ośmiokąt foremny wpisany w okrąg o danym promieniu (K-P) · umie obliczyć miarę kąta wewnętrznego
wielokąta foremnego (P) · umie wskazać wielokąty foremne
środkowosymetryczne (P) · umie podać ilość osi symetrii
wielokąta foremnego (P) |
· umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z wielokątami foremnymi (D-W) |
79-80. Wielokąty foremne – okręgi wpisane i opisane. |
· umie obliczyć długość promienia
okręgu wpisanego w kwadrat o danym boku (K) · umie obliczyć długość promienia
okręgu opisanego na kwadracie o danym boku (P) · umie obliczyć długość promienia, pole
lub obwód koła opisanego i wpisanego w trójkąt równoboczny o danym boku
(P) · umie wpisać i opisać okrąg na
wielokącie (K-P) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z okręgami wpisanymi i opisanymi na wielokątach foremnych (P) |
· rozumie warunek wpisywania i
opisywania okręgu na czworokącie (D) · umie obliczyć długość promienia, pole
lub obwód koła opisanego i wpisanego w trójkąt równoboczny o danym boku (R) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z okręgami wpisanymi i opisanymi na wielokątach foremnych (R-W) |
81. Powtórzenie wiadomości. |
|
|
82-83. Praca klasowa i poprawa. |
|
|
DZIAŁ
8. GRANIASTOSŁUPY (12 h)
84. Przykłady graniastosłupów. |
· zna pojęcie prostopadłościanu (K) · zna pojęcie graniastosłupa prostego
(K) · zna pojęcie graniastosłupa pochyłego
(P) · zna pojęcie graniastosłupa prawidłowego
(K) · zna budowę graniastosłupa (K) · rozumie sposób tworzenia nazw
graniastosłupów (K) · umie wskazać na modelu krawędzie i
ściany prostopadłe i równoległe (K) · umie wskazać na rysunku krawędzie i
ściany prostopadłe i równoległe (P) · umie określić liczbę wierzchołków,
krawędzi i ścian graniastosłupa (K-P) · umie rysować graniastosłup prosty w
rzucie równoległym (K-P) · umie obliczyć sumę długości krawędzi
graniastosłupa (P) |
· umie obliczyć sumę długości krawędzi
graniastosłupa (R) · umie rozwiązać zadanie tekstowe związane
z sumą długości krawędzi (R-D) · umie rozwiązać nietypowe zadanie
związane z rzutem graniastosłupa (W) |
85-86. Siatki graniastosłupów. Pole powierzchni. |
· zna pojęcie siatki graniastosłupa (K) · zna pojęcie pola powierzchni
graniastosłupa (K) · zna wzór na obliczanie pola
powierzchni graniastosłupa (K) · rozumie pojęcie pola figury (K) · rozumie sposób obliczania pola
powierzchni jako pola siatki (P) · rozumie zasadę kreślenia siatki (K) · umie rozpoznać siatkę graniastosłupa
(K-P) · umie kreślić siatkę graniastosłupa o
podstawie trójkąta lub czworokąta (K) · umie kreślić siatkę graniastosłupa o
podstawie dowolnego wielokąta (P) · umie obliczyć pole powierzchni
graniastosłupa (K-P) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z polem powierzchni graniastosłupa prostego (P) |
· umie kreślić siatkę graniastosłupa o
podstawie dowolnego wielokąta (P-R) · umie rozpoznać siatkę graniastosłupa
(R-W) · umie obliczyć pole powierzchni
graniastosłupa (R) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z polem powierzchni graniastosłupa prostego (R-W) |
87-88. Objętość prostopadłościanu. Jednostki objętości. |
· zna wzór na obliczanie objętości
prostopadłościanu i sześcianu (K) · zna jednostki objętości (K) · rozumie zasady zamiany jednostek
objętości (P) · rozumie pojęcie objętości figury (K) · umie zamieniać jednostki objętości (K-P) · umie obliczyć objętość
prostopadłościanu i sześcianu (K-P) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z objętością prostopadłościanu (P) |
· umie zamieniać jednostki objętości (R-D) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z objętością prostopadłościanu (R-W) |
89-90. Objętość graniastosłupa. |
· zna wzór na obliczanie objętości
graniastosłupa (K) · umie obliczyć objętość graniastosłupa
(K-P) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z objętością graniastosłupa (P) |
· umie obliczyć objętość graniastosłupa
(R) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z objętością graniastosłupa (R-W) |
91-92. Odcinki w graniastosłupach. |
· zna pojęcie przekątnej ściany
graniastosłupa (K) · zna pojęcie przekątnej graniastosłupa
(K) · umie wskazać na modelu przekątną
ściany bocznej oraz przekątną graniastosłupa (K-P) · umie rysować w rzucie równoległym
przekątne ścian oraz przekątne graniastosłupa (P-R) · umie obliczyć długość przekątnej
ściany graniastosłupa jako przekątnej prostokąta (P-R) |
· umie obliczyć długość przekątnej
dowolnej ściany i przekątnej graniastosłupa (R-D) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z długościami przekątnych, polem i objętością graniastosłupa (R-W) |
93. Powtórzenie wiadomości. |
|
|
94-95. Praca klasowa i poprawa. |
|
|
DZIAŁ
9. OSTROSŁUPY (11-14 h)
96. Rodzaje ostrosłupów. |
· zna pojęcie ostrosłupa (K) · zna pojęcie ostrosłupa prawidłowego
(K) · zna pojęcie czworościanu i
czworościanu foremnego (K) · zna budowę ostrosłupa (K) · rozumie sposób tworzenia nazw
ostrosłupów (K) · zna pojęcie wysokości ostrosłupa (K) · umie określić ilość wierzchołków,
krawędzi i ścian ostrosłupa (K-P) · umie rysować ostrosłup w rzucie
równoległym (K-P) · umie obliczyć sumę długości krawędzi
ostrosłupa (P) |
· umie obliczyć sumę długości krawędzi
ostrosłupa (R) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z sumą długości krawędzi (R-D) |
97-98. Siatki ostrosłupów. Pole powierzchni. |
· zna pojęcie siatki ostrosłupa (K) · zna pojęcie pola powierzchni
ostrosłupa (K) · zna wzór na obliczanie pola
powierzchni ostrosłupa (K) · rozumie pojęcie pola figury (K) · rozumie sposób obliczania pola
powierzchni jako pola siatki (P) · rozumie zasadę kreślenia siatki (K) · umie kreślić siatkę ostrosłupa
prawidłowego (K-P) · umie rozpoznać siatkę ostrosłupa (K-P) · umie obliczyć pole ostrosłupa
prawidłowego (K-P) · umie rozwiązać zadanie tekstowe związane
z polem powierzchni ostrosłupa (P) |
· umie kreślić siatkę ostrosłupa (R) · umie rozpoznać siatkę ostrosłupa (R-D) · umie obliczyć pole powierzchni
ostrosłupa (R-D) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z polem powierzchni ostrosłupa (R-W) |
99-100. Objętość ostrosłupa. |
· zna pojęcie wysokości ostrosłupa (K) · zna wzór na obliczanie objętości
ostrosłupa (K) · zna jednostki objętości (K) · rozumie pojęcie objętości figury (K) · umie obliczyć objętość ostrosłupa (K-P) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z objętością ostrosłupa (P) |
· umie obliczyć objętość ostrosłupa (R) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z objętością ostrosłupa (R-W) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z objętością ostrosłupa i graniastosłupa (D-W) |
101-103. Obliczanie długości odcinków w ostrosłupach. |
· zna pojęcie wysokości ściany bocznej
(K) · umie wskazać trójkąt prostokątny, w
którym występuje dany lub szukany odcinek (K) · umie stosować twierdzenie Pitagorasa
do wyznaczania długości odcinków (P) |
· umie stosować twierdzenie Pitagorasa
do wyznaczania długości odcinków (R) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane z długością odcinków, polem powierzchni i objętością ostrosłupa (R-W) |
104-106.
Przekroje graniastosłupów i ostrosłupów. |
· zna pojęcie przekroju figury (K) · umie określić rodzaj figury powstałej z przekroju bryły
(P) · umie obliczyć pole przekroju graniastosłupa i ostrosłupa
(P) |
· umie określić rodzaj figury powstałej z przekroju bryły
(R-D) · umie obliczyć pole przekroju graniastosłupa lub
ostrosłupa (R-W) |
107. Powtórzenie wiadomości. |
|
|
108-109. Praca klasowa i poprawa. |
|
|
DZIAŁ
10. STATYSTYKA (11 h)
110-112. Czytanie danych statystycznych. |
· zna pojęcie diagramu słupkowego i
kołowego (K) · zna pojęcie wykresu (K) · zna pojęcie tabeli łodygowo –
listkowej (P) · rozumie potrzebę korzystania z różnych
form prezentacji informacji (K) · umie odczytać informacje z tabeli,
wykresu, diagramu, tabeli łodygowo – listkowej (K-P) · umie ułożyć pytania do prezentowanych
danych (P) |
· umie interpretować prezentowane
informacje (R-D) · umie prezentować dane w korzystnej
formie (D) |
113-114. Co to jest średnia? |
· zna pojęcie średniej, mediany (K) · umie obliczyć średnią (K-P) · umie policzyć medianę (K-P) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane ze średnią (P) |
· umie obliczyć średnią (R) · umie obliczyć medianę (R-D) · umie rozwiązać zadanie tekstowe
związane ze średnią i medianą (R-W) |
115-117. Zbieranie i opracowywanie
danych statystycznych. |
· zna pojęcie danych statystycznych (K) · umie zebrać dane statystyczne (K) · umie opracować dane statystyczne (P) · umie prezentować dane statystyczne
(P) |
· umie opracować dane statystyczne (R-D) · umie prezentować dane statystyczne (R-D) |
118-119. Zdarzenia losowe. |
· zna pojęcie zdarzenia losowego (K) · umie podać zdarzenia losowe w
doświadczeniu (K-P) · umie obliczyć prawdopodobieństwo
zdarzenia (P) · umie ocenić zdarzenia mniej/bardziej
prawdopodobne (P) |
· zna pojęcie prawdopodobieństwa
zdarzenia losowego (R) · umie podać zdarzenia losowe w
doświadczeniu (R) · umie obliczyć prawdopodobieństwo
zdarzenia (R-W) · umie ocenić zdarzenia mniej i
bardziej prawdopodobne, zdarzenia pewne i zdarzenia niemożliwe (R-D) |
120. Sprawdzian |
|
|
121-125. Godziny do dyspozycji nauczyciela. |
|