PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z MUZYKI
Przedmiotowy System Oceniania (PSO) jest zgodny z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr83, poz. 562 ze zm.).
PSO opiera się na postanowieniach Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania (WSO) obowiązującego w Zespole Szkół w Starym Pilczynie.
ZADASY OCENIANIA
UCZNIÓW
1. W pierwszym tygodniu roku szkolnego uczniowie i rodzice (prawni opiekunowie) zostają zapoznani z zasadami i kryteriami oceniania na lekcjach plastyki. Fakt ten jest odnotowany w dzienniku lekcyjnym.
2. Każdy uczeń oceniany jest zgodnie z zasadami sprawiedliwości
3. Ocenie podlegają wszystkie wymienione niżej formy aktywności
4. Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu semestru trzy oceny, a na bieżąco uczeń oceniany jest również na plusy i minusy (trzy „+” to ocena bardzo dobra, trzy „-„ to niedostateczny, za każde następne uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną)
5. Obszary aktywności:
a) poznanie podstawowych zagadnień teoretycznych
b) edukacja muzyczna obejmuje:
- śpiew
- grę na instrumentach
- aktywność twórczą
- słuchanie muzyki
- ruch z muzyką
6. Kryteria oceny:
a) ocena uczniów na lekcjach muzyki jest utrudniona ze względu na różnice w uzdolnieniach. Uwzględnić należy jednak obiektywizm – oceniając realne osiągnięcia ucznia i subiektywizm oceniając postawę ucznia wobec stawianych zadań oraz pracę wkładaną w ich wykonanie a także bieżące przygotowanie do zajęć.
b) ocenie podlega:
- śpiew – nauczyciel sprawdza stopień opanowania rytmu, melodii, tekstu, intonacji, dykcji, podczas wykonywania piosenek solo i w małych grupach 2-3 osobowych
- gra na instrumentach – fletach lub dzwonkach krótkich fragmentów melodii oraz motywów rytmicznych na instrumentarium Orffa (instrumenty perkusyjne)
- aktywność twórcza (tworzenie melodii do wierszy, przysłów)
- słuchanie muzyki (zapamiętywanie charakterystycznych melodii)
- taniec z elementami ruchu
- opanowanie podstawowych wiadomości teoretycznych
- zeszyt (sprawdzany raz na semestr: estetyka, zapis tematów, notatki)
- prace i sprawdziany pisemne
- projekty indywidualne (uczniowie gimnazjum)
- działalność w chórze, zespole wokalnym lub uczęszczanie do szkoły muzycznej
- udział w konkursach piosenki
- postawę ucznia wobec stawianych zadań, pracę wkładaną w ich wykonanie, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność na lekcjach.
c) każdą ocenę niższą niż dobra uczeń ma prawo poprawić w terminie do dwóch tygodni. Uczeń ma prawo poprawić ocenę semestralną poprzez egzamin, jeśli spełnia wymagania zawarte w WSO.
d) uczeń będzie miał możliwość przystąpienia do egzaminu podwyższającego ocenę z muzyki, jeśli w ciągu semestru:
- wykazywał pozytywny stosunek do przedmiotu, tzn. brał czynny udział w lekcjach,
- nie miał ani jednego braku zadania,
- z wszystkich zobowiązań wywiązywał się w określonych przez nauczyciela terminach,
- nie uzyskał ani jednej uwagi dotyczącej nieodpowiedniego zachowania podczas lekcji.
e) prawo podniesienia oceny przysługuje uczniowi, który spełnił wszystkie wymagania na proponowaną mu ocenę zawarte w PSO z muzyki. Wymagania programowe obowiązujące w ciągu roku stanowią również podstawę oceny egzaminacyjnej.
7. Na ocenę końcową semestralną i roczną mają wpływ wszystkie wymienione wyżej czynniki. Ze względu na specyfikę przedmiotu ocenianie ukierunkowane jest przede wszystkim na postawę, wiedzę, wykonaną pracę i umiejętności.
8. W każdym semestrze, zależnie od tempa pracy zaplanowane są jeden lub dwa sprawdziany. Ocena niedostateczna wystawiana jest w przypadku lekceważenia przedmiotu i braku pracy na lekcji.
9. O postępach w nauce i ich brakach uczeń i jego rodzice powiadamiani są:
1) poprzez wpis do dzienniczka ucznia
2) Sprawdzone i ocenione prace pisemne, uczeń otrzymuje do wglądu w dniu otrzymania oceny.
3) Podczas zebrań i konsultacji nauczycieli z rodzicami.
10. Uczniowie oceniani są według skali określonej w przepisach ogólnych Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
Stopień – skrót literowy – oznaczenie cyfrowe:
Celujący – cel – 6
Bardzo dobry – bdb – 5
Dobry – db – 4
Dostateczny – dst – 3
Dopuszczający – dop – 2
Niedostateczny – ndst – 1
10. Ocenę ze sprawdzianów, testów ustala się wg skali procentowej:
Stopień – skala procentowa:
Celujący – 100% + zadanie dodatkowe niewykraczające poza podstawę programową
Bardzo dobry – 100% - 95%
Dobry – 94% - 76%
Dostateczny – 75% - 51%
Dopuszczający – 50% - 35%
Niedostateczny – 34% - 0%
Kryteria ocen z muzyki w gimnazjum
OCENA
CELUJĄCA
Uczeń spełnia warunki na ocenę bardzo dobrą, oraz :
- wykazuje wyjątkowe zainteresowanie przedmiotem
- jest szczególnie uzdolniony muzycznie
- wyróżnia się aktywnością muzyczną, inspiruje innych uczniów
- bierze czynny udział w uroczystościach szkolnych i środowiskowych
- odnosi sukcesy w konkursach muzycznych
- jest inicjatorem imprez muzycznych w szkole
- uczęszcza na dodatkowe zajęcia muzyczne
- śledzi wydarzenia muzyczne
- wykazuje się bogatą wiedzą o polskiej kulturze muzycznej
- dokonuje analizy wysłuchanych utworów
- korzysta z różnych źródeł rozszerzając wiadomości o życiu i twórczości kompozytorów danej epoki lub stylów muzycznych
- zna terminy muzyczne wykraczające poza program nauczania
OCENA BARDZO DOBRA
- uczeń potrafi prawidłowo zaśpiewać wybrane pieśni i piosenki
- zna nazwy nut, wartości rytmiczne,
oznaczenia muzyczne
- umie określić formę słuchanych utworów
- zna polskie tańce narodowe i ich cechy
- zna przedstawicieli poszczególnych okresów muzycznych i ich twórczość
- bierze aktywny udział w lekcjach, umie współpracować w kolektywie
- wykazuje aktywną postawę w pracach indywidualnych i zespołowych
- wyróżniająco wywiązuje się z wszelkich zadań
- uzyskuje bardzo dobre oceny cząstkowe
- charakteryzuje główne cechy muzyki poszczególnych epok
OCENA DOBRA
- uczeń potrafi zaśpiewać poznane piosenki
- gra na instrumentach perkusyjnych
- rozróżnia instrumenty muzyczne
- tworzy akompaniamenty do piosenek
- orientuje się w sposobie zapisywania muzyki
- zna podstawowe elementy zapisu muzycznego
- najczęściej otrzymuje dobre oceny cząstkowe
- rozróżnia tańce narodowe
- wykazuje zainteresowanie przedmiotem
- zna ramy czasowe poznanych epok muzycznych
- wymienia nazwiska kompozytorów danej epoki i zna, niektóre
ich utwory
OCENA DOSTATECZNA
- uczeń śpiewa piosenki bez
zbytniego zaangażowania
- umie zagrać łatwy akompaniament
- pobieżnie orientuje się w klasyfikacji instrumentów
- zna niektóre tańce narodowe
- niezbyt dokładnie orientuje się w epokach muzycznych
- nie wykazuje większej aktywności na lekcjach
- nie zawsze pracuje systematycznie i niezbyt chętnie podejmuje wszelkie działania
- rzadko uczestniczy w dyskusjach pracach grupowych
- najczęściej uzyskuje dostateczne oceny cząstkowe
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
- uczeń nie wykazuje zainteresowania przedmiotem
- niechętnie i niedbale wykonuje piosenki
- z pomocą nauczyciela gra na instrumentach
- umie powtórzyć usłyszany rytm
- mylnie określa usłyszane utwory
- posiada śladowe wiadomości dotyczące zasad muzyki i epok muzycznych
OCENA NIEDOSTATECZNA
Otrzymuje uczeń, który:
- przejawia obojętny i negatywny stosunek do przedmiotu i do nauczyciela
- nie wykazuje żadnej chęci poprawy oceny
- nie prowadzi zeszytu przedmiotowego
- nie bierze udziału w dyskusjach i zadaniach twórczych
- nawet w stopniu elementarnym nie nabył umiejętności wskazanych w programie nauczania