SZKOLNY SYSTEM OCENIANIA W KL. I-III
W SZKOLE PODSTAWOWEJ W STARYM PILCZYNIE
I. Klasyfikowanie końcowe w
klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć
szkolnych ucznia w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny
klasyfikacyjnej oraz oceny z zachowania.
II W lasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny
klasyfikacyjne z zajęć dydaktycznych są ocenami opisowymi.
II. W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne
oceny z zachowania są ocenami opisowymi.
III. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję
do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia
edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
IV. Ucznia klasy I-III szkoły podstawowej Rada Pedagogiczna może
pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych
przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub
poradnię psychologiczni-pedagogiczną lub inną poradnię
specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi
opiekunami).
Ocena w nauczaniu zintegrowanym ma za zadanie pełnić funkcję:
- informacyjną,
- diagnozującą
Wynikiem procesu oceniania ma być rzetelna charakterystyka
dziecka przeznaczona dla niego samego i rodziców, informacja o
tym , jak dziecko funkcjonuje w szkole, które umiejętności już
opanowało, a które jeszcze się nie ujawniły.
Proponuje się dwa rodzaje oceniania:
a) ocenianie bieżące, podczas każdego zajęcia,
b) ocenianie okresowe, na półrocze, kolejnych lat edukacji.
Ad. a) W ocenie bieżącej stwierdzamy w szczegółach co dziecko
wykonało, jak wykonało, ile potrafi czego nie umie.
Uczeń otrzymuje potwierdzenie tego, co poprawnie wykonał oraz
wskazówki nad czym jeszcze popracować, W ocenie bieżącej
eksponujemy osiągnięcia indywidualne dziecka w porównaniu do
stanu poprzedniego, ale nie porównujemy z osiągnięciami innych
dzieci.
W ocenie bieżącej w klasach I i II proponuje się 5 stopniową
skalę oceny osiągnięć i postępów każdego ucznia, wyrażoną
kodem literowym.
A – wspaniale,
B – Bardzo dobrze,
C – Dobrze
D – Postaraj się bardziej
E – Musisz jeszcze popracować.
W klasie III proponuje się 6 stopniową skalę oceny osiągnięć
i postępów każdego ucznia wyrażoną oceną cyfrową;
1 – niedostateczna,
2 - dopuszczająca,
3 – dostateczna,
4 – dobra,
5 bardzo dobra,
6 – celująca.
Oceny w tej skali umieszczone będą w dzienniku lekcyjnym oraz
przekazywane do wiadomości rodzicom poprzez karty indywidualnych
osiągnięć i postępów ucznia. Ocenianie bieżące to także
ocenianie gestem, mimiką, słowem. Ocena postawiona dziecku w
zeszycie, ćwiczeniu w karcie pracy może być poparta wskazówką,
co dziecko ma poprawić.
W ocenianiu bieżącym wykorzystujemy karty pracy ucznia.
Karty pracy sprawdzające postępy uczniów gromadzone są w
indywidualnej teczce każdego dziecka wraz z jego pracami
plastycznymi, technicznymi. Stanowi to dokumentację pracy
dziecka.
Ad. b) Ocenianie okresowe ma charakter diagnostyczno-
informacyjny, zachęcający do samorozwoju. Ma charakter bardziej
ogólny i pełniej informuje o aktywności dziecka, o postępach,
o specjalnych uzdolnieniach, o trudnościach.
W ocenie okresowej stwierdzamy co już dziecko umie i informujemy
nad czym jeszcze musi popracować.
Ocena z zachowania ma charakter opisowy. Informuje szczegółowo
w jaki sposób funkcjonuje w grupie, wywiązuje się z obowiązków
szkolnych, jaką odznacza się kulturą osobistą , postawą społeczną,
czy i w jaki sposób pracuje nad sobą.
Zasady klasyfikowania i promowania
uczniów klas I-III Szkoły Podstawowej
1. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu
zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po
uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów), oraz po
uzyskaniu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej
w tym publicznej poradni specjalistycznej, rada pedagogiczna może
postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej
do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić
o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej
na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię
psychologiczno-pedagogiczną w tym publiczną poradnię
specjalistyczną, oraz po zasięgnięciu opinii rodziców
(prawnych opiekunów) ucznia.