SZKOLNY SYSTEM OCENIANIA W KL. I-III

W SZKOLE PODSTAWOWEJ W STARYM PILCZYNIE

I. Klasyfikowanie końcowe w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć szkolnych ucznia w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej oraz oceny z zachowania.
II W lasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny
klasyfikacyjne z zajęć dydaktycznych są ocenami opisowymi.
II. W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny z zachowania są ocenami opisowymi.
III. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
IV. Ucznia klasy I-III szkoły podstawowej Rada Pedagogiczna może pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczni-pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

Ocena w nauczaniu zintegrowanym ma za zadanie pełnić funkcję:
- informacyjną,
- diagnozującą
Wynikiem procesu oceniania ma być rzetelna charakterystyka dziecka przeznaczona dla niego samego i rodziców, informacja o tym , jak dziecko funkcjonuje w szkole, które umiejętności już opanowało, a które jeszcze się nie ujawniły.

Proponuje się dwa rodzaje oceniania:
a) ocenianie bieżące, podczas każdego zajęcia,
b) ocenianie okresowe, na półrocze, kolejnych lat edukacji.

Ad. a) W ocenie bieżącej stwierdzamy w szczegółach co dziecko wykonało, jak wykonało, ile potrafi czego nie umie.
Uczeń otrzymuje potwierdzenie tego, co poprawnie wykonał oraz wskazówki nad czym jeszcze popracować, W ocenie bieżącej eksponujemy osiągnięcia indywidualne dziecka w porównaniu do stanu poprzedniego, ale nie porównujemy z osiągnięciami innych dzieci.
W ocenie bieżącej w klasach I i II proponuje się 5 stopniową skalę oceny osiągnięć i postępów każdego ucznia, wyrażoną kodem literowym.
A – wspaniale,
B – Bardzo dobrze,
C – Dobrze
D – Postaraj się bardziej
E – Musisz jeszcze popracować.

W klasie III proponuje się 6 stopniową skalę oceny osiągnięć i postępów każdego ucznia wyrażoną oceną cyfrową;
1 – niedostateczna,
2 - dopuszczająca,
3 – dostateczna,
4 – dobra,
5 bardzo dobra,
6 – celująca.

Oceny w tej skali umieszczone będą w dzienniku lekcyjnym oraz przekazywane do wiadomości rodzicom poprzez karty indywidualnych osiągnięć i postępów ucznia. Ocenianie bieżące to także ocenianie gestem, mimiką, słowem. Ocena postawiona dziecku w zeszycie, ćwiczeniu w karcie pracy może być poparta wskazówką, co dziecko ma poprawić.
W ocenianiu bieżącym wykorzystujemy karty pracy ucznia.
Karty pracy sprawdzające postępy uczniów gromadzone są w indywidualnej teczce każdego dziecka wraz z jego pracami plastycznymi, technicznymi. Stanowi to dokumentację pracy dziecka.

Ad. b) Ocenianie okresowe ma charakter diagnostyczno- informacyjny, zachęcający do samorozwoju. Ma charakter bardziej ogólny i pełniej informuje o aktywności dziecka, o postępach, o specjalnych uzdolnieniach, o trudnościach.
W ocenie okresowej stwierdzamy co już dziecko umie i informujemy nad czym jeszcze musi popracować.

Ocena z zachowania ma charakter opisowy. Informuje szczegółowo w jaki sposób funkcjonuje w grupie, wywiązuje się z obowiązków szkolnych, jaką odznacza się kulturą osobistą , postawą społeczną, czy i w jaki sposób pracuje nad sobą.

Zasady klasyfikowania i promowania uczniów klas I-III Szkoły Podstawowej

1. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów), oraz po uzyskaniu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym publicznej poradni specjalistycznej, rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.

2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.