Przedmiotowy System Oceniania
z języka angielskiego
dla klas IV- VI szkoły podstawowej
2011/2012
Obowiązujące podręczniki
Klasa IV- podręcznik, ćwiczenia: Fairyland 4 – Jenny Dooley,
Virginia Evans.
Klasa V- podręcznik, ćwiczenia: Fairyland 4/5 – Jenny Dooley,
Virginia Evans.
Klasa VI- podręcznik, ćwiczenia: Fairyland 5 – Jenny Dooley,
Virginia Evans.
Obowiązkowe wyposażenie na zajęciach
Podręcznik, ćwiczenia, zeszyt
przedmiotowy, przybory do pisania
Elementy podlegające ocenie:
- wiedza,
- umiejętności,
- aktywność,
- stosunek do przedmiotu.
Sposób oceniania
Oceny w skali od 1 do 6 poszerzone o
znak „+” lub pomniejszone o znak „-”
Formy sprawdzenia i oceny wiedzy,
umiejętności i aktywności ucznia:
- sprawdziany lub testy- po
zakończeniu powiązanej tematycznie partii materiału,
- kartkówki- z 1-3 ostatnich lekcji i
trwają ok. 15 min., mogą być nie zapowiadane
(do 5 w sem.),
- odpowiedzi ustne- z 1-3 ostatnich
lekcji lub wyznaczonej partii materiału, w tym
z wiadomości ogólnych (1- 2 w sem.),
- prace domowe/ projekty (1- 2 w sem.),
- zadania dodatkowe dla chętnych
uczniów,
- zeszyt przedmiotowy (1-2 w sem.),
- zeszyt ćwiczeń (1 w sem.),
- aktywność na lekcjach (3 znaki + są
równoznaczne z oceną bdb, 3 znaki – to ocena
ndst.).
Zasady zgłaszania braku przygotowania
do lekcji
Uczeń dwa razy w semestrze, przed lub
na początku zajęć, może zgłosić brak
obowiązkowego wyposażenia lub
przygotowania do zajęć. Brak przygotowania do lekcji po raz trzeci równoznaczne
jest z otrzymaniem oceny niedostatecznej.
Stosuje się określona wagę i sposób
zapisu:
- praca klasowa, test wiadomości – 3x
(kolor czerwony),
- konwersacja, wypowiedź w j.
angielskim – 3x (kolor czerwony),
- sprawdzian, słownictwo – 2x (kolor niebieski lub czarny),
- czytanie, tłumaczenie – 2x (kolor
niebieski lub czarny)
- kartkówka – 1x , itd.
- praca samodzielna – 2x ,
- odpowiedzi ustne – 1x ,
- praca domowa – 1x ,
- aktywność na lekcji – 1x ,
- aktywność poza lekcyjna – 1x ,
- zeszyt przedmiotowy – 1x ,
- przygotowanie do zajęć – 1x,
- ocena semestralna doliczana do
wyliczenia oceny końcowo rocznej 4x
Ocena semestralna i końcowo-roczna
jest sumą ocen cząstkowych
-
średnia
poniżej 1,65 – ndst
-
średnia
1,66 – 2,65 – dopuszczająca
-
średnia
2,66 – 3,65 – dostateczny
-
średnia
3,66 – 4,65 – dobry
-
średnia
4,66 – 5,00 – bardzo dobry
-
średnia
powyżej 5,00 - celujący
Na miesiąc przed końcem semestru i
końca roku każdy uczeń z zagrożeniem oceną ndst jest
o tym informowany. Potencjalna poprawa i jej sposób ustalana jest przez
nauczyciela.
Zasady zgłaszania braku przygotowania
do lekcji
Uczeń dwa razy w semestrze, przed lub
na początku zajęć, może zgłosić brak
obowiązkowego wyposażenia lub
przygotowania do zajęć.
Brak przygotowania do lekcji po raz
trzeci równoznaczne jest z otrzymaniem oceny niedostatecznej. Kolejny brak
przygotowania oznacza ocenę niedostateczną.
Wymagania programowe na poszczególne
oceny, łącznie dla klas IV- VI- omówienie:
- ocena celująca (cel)- uczeń poza wiedzą podstawową posiada wiadomości ponad
program nauczania na poziomie danej klasy (prace klasowe pisze na najwyższą
liczbę punktów i wykonuje zadania ponadprogramowe), wykonuje prace dodatkowe
(np. projekty), bierze udział w konkursach językowych,
- ocena bardzo dobra (bdb)-
uczeń bardzo dobrze
opanował materiał programowy, a ponadto wykazał się dużą aktywnością na
zajęciach i starannie prowadzonym zeszytem przedmiotowym, sprawdziany zalicza
na 90- 100 %,
- ocena dobra (db)- uczeń bez większych problemów opanował potrzebną wiedzę i
umiejętności, był aktywny na zajęciach
i starannie prowadził zeszyt przedmiotowy,
sprawdziany zalicza na 75- 89 %,
- ocena dostateczna (dst)-
uczeń opanował
podstawowe informacje i umiejętności i prowadził zeszyt przedmiotowy,
sprawdziany zalicza na 60- 74 %,
- ocena dopuszczająca (dopuszcz)-
uczeń w minimalnym
stopniu spełnił wymagania programowe dla określonego poziomu danej klasy oraz
prowadził zeszyt przedmiotowy, sprawdziany zalicza na 40- 59 %.
Kryteria oceniania, łącznie dla klas
IV- VI- omówienie:
-
ocena celująca- uczeń posiada wiedzę znacznie
wykraczającą poza zakres materiału dla danej klasy. Potrafi odpowiadać na
pytania nauczyciela bez konieczności tłumaczenia pytań na język polski. Potrafi
samodzielnie formułować dłuższą wypowiedź zachowując właściwe formy
gramatyczne. Prowadzi rozmowę na temat przeczytanego tekstu. Rozumie sens
czytanego materiału i potrafi domyślić się znaczenia nieznanych dotąd słów na
podstawie kontekstu. Bezbłędnie potrafi napisać krótki tekst. Korzysta ze słownika
dwujęzycznego. Samodzielnie rozwija swoje zainteresowania, czytając opowiadania
w języku angielskim. Osiąga sukcesy w konkursach językowych na etapie gminnym.
-
ocena bardzo dobra- uczeń bez problemów opanował zakres
materiału z danej klasy, w tym: zagadnienia gramatyczne (Present
Simple i Continuous oraz Past Simple i Continuous, Present Perfect i Future Simple- od
kl. VI, zwroty there is/ are oraz there was/ were- od kl. VI, have got; must/ musn’t
oraz should/ shouldn’t- od kl. VI, przedimek nieokreślony a/ an i
określony the- od kl. V, pytania Where...?, Who...?, How old...?, How much/
many...? oraz Whose…?-
od kl. VI, konstrukcja going to; forma
teraźniejsza i przeszła czasownika to be od kl. V, okoliczniki
wskazujące kierunek i miejsce- od kl. V), funkcje językowe (zwroty
grzecznościowe, porównywanie osób i rzeczy i określanie ich położenia,
opisywanie osób od kl. V, planowanie- od kl. V, określanie posiadania- od kl.
VI, określanie pokrewieństwa
w rodzinie,
podawanie godzin, rozmawianie o pogodzie), słownictwo (nazwy zwierząt, części
ciała, ubrań- od kl. V, produktów żywnościowych- od kl. V, krajów i
narodowości- od kl. V, liczebniki do 100, nazwy pór roku oraz miesięcy- od kl.
V, nazwy przedmiotów znajdujących się w szkole, klasie, plecaku, nazwy miejsc
publicznych – od kl. VI). Uczeń płynnie czyta przerabiane na zajęciach teksty i
pamięta poznane dotychczas słownictwo. Jest aktywny na zajęciach i stara się
używać wyłącznie języka angielskiego. Na bieżąco prowadzi (i w przypadku
nieobecności uzupełnia) zeszyt i systematycznie odrabia prace domowe. Osiąga
sukcesy w konkursach językowych na etapie szkolnym.
- ocena dobra- uczeń ten w dużym stopniu opanował zakres materiału danej
klasy. Popełnia niewielkie błędy gramatyczne, nie potrafi używać czasów i
tworzyć bezbłędnych konstrukcji gramatycznych, ale nie przeszkadza to w jego
komunikowaniu się w języku angielskim. Rozumie polecenia nauczyciela, potrafi
udzielić odpowiedzieć na pytania dotyczące znajomości i poprawnego zrozumienia
tekstu. Udziela krótkiej odpowiedzi na podany temat. Aktywnie uczestniczy w
lekcjach i zawsze jest na nie przygotowany. Nie uczestniczy w konkursach
językowych.
-
ocena dostateczna-
uczeń opanował
materiał programowy w stopniu umożliwiającym dalsze zdobywanie informacji i
kształtowanie zdobytych umiejętności, mimo trudności z poprawnym tworzeniem i
zastosowaniem konstrukcji gramatycznych (w tym m.in. czasów).Uczeń potrafi
czytać proste zdania i krótkie teksty. Posługuje się podstawowymi zwrotami. Potrafi
uzupełniać brakujące wyrazy w zdaniu, ale problem sprawia mu samodzielne
napisanie tekstu, ze względu na popełniane błędy gramatyczne i ortograficzne.
Uczeń jest aktywny w miarę swoich możliwości. Pracując z innymi uczniami zdany
jest na ich umiejętności i wiedzę.
- ocena dopuszczająca- uczeń opanował minimum programowe danej klasy. Nie
rozróżnia i nie potrafi tworzyć podstawowych konstrukcji gramatycznych, myli
czasy, a także zasady pisowni i mówienia. Nie stosuje odpowiednich form
czasownika. Ma ubogi zakres słownictwa, dlatego problem sprawia mu zrozumienie
poleceń, pytań nauczyciela. W swojej wypowiedzi używa głównie prostych słów i
posługuje się przede wszystkim językiem polskim. Rozumie przerabiany tekst
tylko z pomocą materiałów dydaktycznych, obrazków. Ma problemy z czytaniem.
Jest niesystematyczny w prowadzeniu notatek w zeszycie i na bieżąco nie odrabia
prac domowych. Jest mało aktywny na zajęciach.
-
ocena niedostateczna-
uczeń nie opanował
minimum programowego, co uniemożliwia dalsze zdobywanie wiedzy i rozwój
zdobytych umiejętności. Nie zna i nie potrafi odróżnić czasów i innych
przerabianych konstrukcji gramatycznych. Posiada wąski zasób słów i posługuje
się przede wszystkim językiem polskim. Nie potrafi się przedstawić w nauczanym
języku, opisać wyglądu osób, policzyć do 20, czy poprawnie zbudować zdania z
użyciem odpowiedniej formy czasownika to be czy have
got. Zapisuje wyrazy i zdania ze słuchu, nie
rozumie poleceń nauczyciela i nie komunikuje się z innymi uczniami czy
nauczycielem w języku angielskim, a w języku polskim. Często na zajęciach nie
posiada podręcznika, ćwiczeń lub zeszytu. Nie prowadzi systematycznie notatek i
nie odrabia prac domowych. Nie uzupełnia brakujących tematów w zeszycie,
dlatego ma problemy z opanowaniem dotychczasowego i przyswojeniem nowego
materiału. Nie korzysta z szansy poprawy
negatywnych
ocen.
Dla uczniów posiadających opinię
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej kryteria
oceniania są dostosowane do poziomu
ich umiejętności i możliwości.
Sposób i termin zaliczenia testu lub innej formy sprawdzania wiedzy, w przypadku nieobecności ucznia:
- uczeń, który był nieobecny na 1
lekcji podlega ocenie na najbliższych zajęciach,
- uczeń, który był nieobecny do 7 dni
włącznie podlega ocenie w terminie 7 dni od
powrotu,
- uczeń, który był nieobecny dłużej
niż tydzień podlega ocenie w terminie 14 dni od
powrotu
W przypadku nieusprawiedliwionej
nieobecności w uzgodnionym terminie uczeń
otrzymuje ocenę niedostateczną.
Forma i termin poprawy ocen
cząstkowych
Uczeń może poprawić ocenę
niedostateczną, a w szczególnych, indywidualnych
przypadkach także ocenę wyższą,
zarówno w formie pisemnej jak i ustnej.
Od momentu otrzymania oceny uczeń może
ją poprawić w terminie do 7 dni, jeśli zakres materiału obejmował do trzech
ostatnich lekcji włącznie, i w terminie do 2 tygodni, jeśli zakres wiadomości
do opanowania obejmował więcej niż trzy ostatnie lekcje.
Ocena poprawiona, podobnie jak ocena
początkowa, jest wpisywana do dziennika.
Uczeń przyłapany na podpowiadaniu lub
ściąganiu dostaje słowne upomnienie,
a przy drugim upomnieniu otrzymuje
ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.
Forma i termin poprawy ocen
semestralnych i końcowo-rocznych
Poprawa ocen semestralnych i
końcowo-rocznych odbywa się zgodnie z zasadami
przedstawionymi w WSO.
Zasady uzupełniania różnic
programowych
Nauczyciel prowadzący dany przedmiot
określa warunki uzupełniania różnic
programowych.