Opis wymagań do programu Matematyka
2001
Szkoła Podstawowa klasy IV - VI
Każdy nauczyciel określa cele, jakie
pragnie osiągnąć w wyniku nauczania swojego przedmiotu w danej klasie. Cele ogólne
wytyczają kierunki pracy z uczniami, zaś cele szczegółowe są opisem osiągnięć
uczniów w wyniku kształcenia na danym przedmiocie i etapie edukacji. Cele
kategoryzujemy zgodnie z taksonomią celów.
Taksonomia celów
POZIOM – KATEGORIA
1. Wiadomości A. Zapamiętywanie
wiadomości
B. Zrozumienie
wiadomości
2. Umiejętności C. Stosowanie
wiadomości w sytuacjach typowych.
D. Stosowanie
wiadomości w sytuacjach nietypowych.
Zestaw pożądanych osiągnięć ucznia to
wymagania programowe. W przypadku stosowania wielostopniowej skali ocen
konieczne jest wyodrębnienie wymagań na poszczególne stopnie szkolne. Kryteria
wyboru umiejętności, które uczeń powinien opanować na poszczególne stopnie
szkolne to łatwość, użyteczność, a także niezbędność w dalszym kształceniu.
Wymagania edukacyjne |
poszczególne stopnie szkolne |
Wymagania
podstawowe |
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności przewidziane
podstawą programową, co pozwala mu na: ü wykazanie się znajomością i rozumieniem
podstawowych pojęć i algorytmów ü stosowanie poznanych wzorów i twierdzeń w
rozwiązywaniu typowych ćwiczeń i zadań ü wykonywanie prostych obliczeń i
przekształceń matematycznych ü rozwiązywanie prostych zadań
tekstowych jednodziałaniowych. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności
przewidziane podstawą programową w takim zakresie, że potrafi: ü samodzielnie lub z niewielką pomocą nauczyciela
wykonywać ćwiczenia i zadania o niewielkim stopniu trudności ü wykazać się znajomością i zrozumieniem
najprostszych pojęć oraz algorytmów ü operować najprostszymi obiektami
abstrakcyjnymi (liczbami, zbiorami, zmiennymi i zbudowanymi z nich wyrażeniami). Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował
podstawowych wiadomości i umiejętności wynikających z programu nauczania
oraz: ü nie radzi sobie ze zrozumieniem
najprostszych pojęć, algorytmów i twierdzeń ü popełnia rażące błędy w rachunkach ü nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela
wykonywać najprostszych ćwiczeń i zadań ü bardzo często nie odrabia prac domowych,
jest regularnie nieprzygotowany do lekcji, nie prowadzi zeszytu
przedmiotowego ü nie wykazuje najmniejszych chęci
współpracy w celu uzupełnienia braków i nabycia podstawowej wiedzy i
umiejętności. |
Wymagania
ponadpodstawowe |
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który
posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,
będące efektem samodzielnej pracy ucznia oraz: ü pomysłowo i oryginalnie rozwiązuje
nietypowe zadania problemowe ü twórczo rozwija własne uzdolnienia i
zainteresowania ü uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych ü bierze udział w konkursach i odnosi
w nich sukcesy. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował pełen zakres wiadomości
przewidziany programem nauczania oraz potrafi: ü sprawnie wykonywać obliczenia o
podwyższonym stopniu trudności ü samodzielnie rozwiązywać różnorakie
zadania tekstowe złożone ü wykazać się znajomością definicji i
twierdzeń oraz umiejętnością ich zastosowania w zadaniach ü posługiwać się poprawnym językiem
matematycznym ü przeprowadzać rozmaite rozumowania
dedukcyjne. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności
przewidziane podstawą programową oraz wybrane elementy programu nauczania, a
także potrafi: ü samodzielnie rozwiązywać typowe zadania
tekstowe ü wykazać się znajomością i zrozumieniem
poznanych pojęć, twierdzeń i algorytmów ü posługiwać się językiem matematycznym,
który może zawierać jedynie nieliczne błędy i potknięcia ü sprawne wykonywać obliczenia o
przeciętnym stopniu trudności ü przeprowadzić proste rozumowanie
dedukcyjne. |
Wymagania programowe do klasy IV
uporządkowane według poziomów
wymagań
Lp. |
Wymagania |
Ocena |
Kategoria |
|
|
Zapisać
słowami podaną cyframi liczbę naturalną (co najwyżej liczbę ośmiocyfrową). |
2 |
C |
|
|
Zapisać
cyframi podaną słowami liczbę naturalną (do liczb siedmiocyfrowych). |
2 |
C |
|
|
Rozróżniać
znaki rzymskie. |
2 |
A |
|
|
Zbudować
liczbę naturalną na podstawie informacji o jej cyfrach w poszczególnych
rzędach układu pozycyjnego. |
2 |
C |
|
|
Odczytać
liczby naturalne zaznaczone na osi liczbowej. |
2 |
C |
|
|
Zaznaczyć
liczby naturalne na osi liczbowej o podanej jednostce. |
2 |
C |
|
|
Porównać
dwie liczby naturalne. |
2 |
C |
|
|
Dodać
w pamięci dwie liczby dwucyfrowe. |
2 |
C |
|
|
Odjąć
w pamięci dwie liczby dwucyfrowe. |
2 |
C |
|
|
Dodać
pisemnie dwie liczby trzycyfrowe. |
2 |
C |
|
|
Odjąć
pisemnie dwie liczby trzycyfrowe. |
2 |
C |
|
|
Pomnożyć
w pamięci liczbę dwucyfrową przez jednocyfrową. |
2 |
C |
|
|
Podzielić
w pamięci liczbę dwucyfrową przez jednocyfrową. |
2 |
C |
|
|
Pomnożyć
pisemnie dwie liczby dwucyfrowe. |
2 |
C |
|
|
Podzielić
pisemnie liczbę wielocyfrową przez jednocyfrową. |
2 |
C |
|
|
Wykonać
na kalkulatorze podstawowe działania jednodziałaniowe na liczbach
naturalnych. |
2 |
C |
|
|
Rozpoznać
na rysunku i nazwać narysowane wielokąty. |
2 |
C |
|
|
Narysować
wskazany wielokąt. |
2 |
C |
|
|
Użyć
lusterka do sprawdzenia czy dwie figury są symetryczne. |
2 |
C |
|
|
Narysować
lustrzane odbicie wskazanej figury. |
2 |
C |
|
|
Powiedzieć,
co to są odcinki równoległe |
2 |
A |
|
|
Rozpoznać
na rysunku odcinki równoległe. |
2 |
B |
|
|
Narysować
odcinki równoległe. |
2 |
C |
|
|
Powiedzieć,
co to są odcinki prostopadłe. |
2 |
A |
|
|
Rozpoznać
na rysunku odcinki prostopadłe. |
2 |
B |
|
|
Narysować
odcinki prostopadłe. |
2 |
C |
|
|
Powiedzieć,
co to jest prostokąt i kwadrat. |
2 |
A |
|
|
Rozpoznać
na rysunku prostokąt i kwadrat. |
2 |
B |
|
|
Narysować
prostokąt i kwadrat. |
2 |
C |
|
|
Wypisać
wielokrotności podanej liczby naturalnej. |
2 |
B |
|
|
Wypisać
dzielniki podanej liczby naturalnej. |
2 |
B |
|
|
Odczytać
temperaturę, także ujemną. |
2 |
C |
|
|
Stwierdzić
czy liczba jest podzielna przez 2, 4, 5, 10 lub 100. |
2 |
B |
|
|
Dobrać
przyrząd do zmierzenia długości. |
2 |
D |
|
|
Zmierzyć
odległość z odpowiednią dokładnością. |
2 |
C |
|
|
Zapisać
metry i centymetry w postaci wyrażeń dwumianowanych.
|
2 |
A |
|
|
Zapisać
złote i grosze w postaci wyrażeń dwumianowanych. |
2 |
A |
|
|
Zapisać
kilogramy i dekagramy w postaci wyrażeń dwumianowanych. |
2 |
A |
|
|
Dodać
dwa wyrażenia dwumianowane. |
2 |
C |
|
|
Odjąć
dwa wyrażenia dwumianowane bez konieczności zamiany
jednostek. |
2 |
C |
|
|
Opisać
wyrażeniem obwód narysowanego prostokąta o podanych wymiarach. |
2 |
B |
|
|
Obliczyć
obwód prostokąta o danych bokach. |
2 |
C |
|
|
Opisać
wyrażeniem pole narysowanego prostokąta o podanych wymiarach. |
2 |
B |
|
|
Obliczyć
pole prostokąta o danych bokach. |
2 |
C |
|
|
Zapisać
i odczytać ułamek. |
2 |
A |
|
|
Zaznaczyć
część rysunku odpowiadającą podanemu ułamkowi. |
2 |
B |
|
|
Porównać
dwa ułamki o tych samych mianownikach. |
2 |
B |
|
|
Dodać
dwa ułamki o tych samych mianownikach. |
2 |
C |
|
|
Odjąć
dwa ułamki o tych samych mianownikach. |
2 |
C |
|
|
Rozpoznać
wśród różnych brył prostopadłościan i sześcian. |
2 |
B |
|
|
Obliczyć,
z ilu sześcianów jednostkowych zbudowana jest bryła |
2 |
C |
|
|
Określić
w różny sposób daty i godziny. |
2 |
B |
|
|
Obliczyć,
ile czasu upłynęło między dwoma zdarzeniami. |
2 |
C |
|
|
Odczytać
informacje z gotowego planu. |
2 |
A |
|
|
Zapisać
słowami podaną cyframi dowolną liczbę naturalną. |
3 |
C |
|
|
Zapisać
cyframi podaną słowami liczbę naturalną (do liczb ośmiocyfrowych). |
3 |
C |
|
|
Odczytać
liczbę zapisaną za pomocą znaków rzymskich. |
3 |
C |
|
|
Zapisać
liczbę podaną cyframi arabskimi lub słownie za pomocą znaków rzymskich. |
3 |
C |
|
|
Zaznaczyć
liczby naturalne na osi liczbowej, dobierając odpowiednią jednostkę. |
3 |
D |
|
|
Uporządkować
liczby naturalne. |
3 |
C |
|
|
Dodać
w pamięci dwie liczby trzycyfrowe. |
3 |
C |
|
|
Odjąć
w pamięci dwie liczby trzycyfrowe. |
3 |
C |
|
|
Dodać
pisemnie dwie liczby wielocyfrowe. |
3 |
C |
|
|
Odjąć
pisemnie dwie liczby wielocyfrowe. |
3 |
C |
|
|
Pomnożyć
pisemnie liczby wielocyfrowe. |
3 |
C |
|
|
Podzielić
pisemnie liczby wielocyfrowe. |
3 |
C |
|
|
Wykonać
proste obliczenia z zastosowaniem kolejności wykonywania działań. |
3 |
C |
|
|
Rozwiązać
proste zadania tekstowe z wykorzystaniem porównywania różnicowego i
ilorazowego. |
3 |
C |
|
|
Opisać
własności narysowanego prostokąta lub kwadratu. |
3 |
C |
|
|
Określić
w różny sposób daty. |
3 |
C |
|
|
Określić
w różny sposób godziny. |
3 |
C |
|
|
Obliczyć,
o ile stopni wzrosła lub spadła temperatura. |
3 |
C |
|
|
Zamienić
wyrażenia jednomianowane na dwumianowane
i odwrotnie (złote i grosze, kilogramy i dekagramy, metry i centymetry). |
3 |
C |
|
|
Odjąć
dwa wyrażenia dwumianowane z zamianą jednostek. |
3 |
C |
|
|
Zapisać
wyrażenie dwumianowane w postaci dziesiętnej. |
3 |
C |
|
|
Dodać
dwa wyrażenia dwumianowane zapisane dziesiętnie. |
3 |
C |
|
|
Odjąć
dwa wyrażenia dwumianowane zapisane dziesiętnie. |
3 |
C |
|
|
Znaleźć
oś symetrii figury. |
3 |
A |
|
|
Uporządkować
ułamki rosnąco bądź malejąco. |
3 |
B |
|
|
Zaznaczyć
ułamki na osi liczbowej. |
3 |
C |
|
|
Narysować
prostokąt w danej skali. |
3 |
C |
|
|
Porównać
dwa ułamki o tych samych licznikach. |
3 |
B |
|
|
Odjąć
ułamek od liczby naturalnej. |
3 |
C |
|
|
Opisać
własności danego prostopadłościanu. |
3 |
B |
|
|
Narysować
siatkę prostopadłościanu i sześcianu. |
3 |
B |
|
|
Obliczyć
objętość prostopadłościanu o podanych wymiarach. |
3 |
C |
|
|
Obliczyć pole powierzchni prostopadłościanu,
korzystając z rysunku jego siatki. |
3 |
C |
|
|
Zbudować
liczbę naturalną na podstawie informacji, w której podano związki między
cyframi w poszczególnych rzędach tej liczby. |
4 |
D |
|
|
Zaplanować
kolejność obliczeń (niekoniecznie zbierając je w jednym zapisie), rozwiązując
zadania tekstowe. |
4 |
C |
|
|
Zastosować
własności działań do szybkiego wykonywania rachunków. |
4 |
D |
|
|
Zbudować
liczby o podanych własnościach, z wykorzystaniem ich cech podzielności. |
4 |
B |
|
|
Obliczyć
wartość wyrażenia, w którym występuje więcej niż jedno działanie, stosując
algorytmy obliczeń pisemnych działania |
4 |
C |
|
|
Zbudować
obiekt (wyraz, figurę, wycinankę) spełniający warunki związane z symetrią. |
4 |
C |
|
|
Narysować
wielokąt o podanych własnościach. |
4 |
C |
|
|
Zbudować
wzorek z zapałek według podanej instrukcji. |
4 |
C |
|
|
Opisać
wyrażeniem obwód narysowanego prostokąta o podanych wymiarach |
4 |
C |
|
|
Obliczyć
długość boku prostokąta o podanym obwodzie i długości drugiego boku. |
4 |
C |
|
|
Obliczyć
długość boku prostokąta o podanym polu i długości drugiego boku. |
4 |
C |
|
|
Obliczyć
pole narysowanego wielokąta. |
4 |
C |
|
|
Wyznaczyć
skalę planu lub mapy na podstawie informacji o odległościach na planie i w
terenie. |
4 |
C |
|
|
Podejmuje
próby porównywania ułamków o różnych licznikach i mianownikach. |
4 |
C |
|
|
Odczytać
na dwa sposoby punkt zaznaczony na osi (ułamki równe). |
4 |
A |
|
|
Obliczyć
w sytuacjach praktycznych, ułamek liczby. |
4 |
C |
|
|
Rozwiązać
zadania tekstowe, w których występuje dodawanie i odejmowanie ułamków
zwykłych. |
4 |
C |
|
|
Rozwiązać
zadania tekstowe związane z obliczaniem obwodów i pól poznanych wielokątów. |
4 |
C |
|
|
Zbadać
własności układów liczb w kalendarzu. |
4 |
D |
|
|
Obliczyć
odległość w terenie na podstawie skali i odległości na mapie. |
4 |
C |
|
|
Obliczyć
odległość na mapie na podstawie skali i odległości w terenie. |
4 |
C |
|
|
Narysować
siatkę prostopadłościanu. |
4 |
C |
|
|
Obliczyć
pole powierzchni prostopadłościanu o podanych wymiarach. |
4 |
C |
|
|
Zbadać
własności szkieletów prostopadłościanów. |
4 |
D |
|
|
Obliczyć
pole powierzchni prostopadłościanu o danych długościach krawędzi. |
4 |
C |
|
|
Obliczyć,
ile sześcianów jednostkowych zmieści się w prostopadłościanie o wymiarach
naturalnych. |
4 |
C |
|
|
Zbadać możliwości budowania liczb wielocyfrowych o
podanych własnościach |
5 |
D |
|
|
Zbadać różne strategie mnożenia i dzielenia w
pamięci. |
5 |
D |
|
|
Zbadać
własności zapisu rzymskiego. |
5 |
D |
|
|
Zbadać
własności wielokrotności i dzielników. |
5 |
D |
|
|
Zbadać ułamki spełniające podane własności. |
5 |
D |
|
|
Przedstawić
treść zadania w postaci obrazka i rozwiązać je. |
5 |
C |
|
|
Rozwiązać
zadania otwarte (o wielu możliwych odpowiedziach) związane z dodawaniem,
odejmowaniem, mnożeniem lub dzieleniem i ich własnościami. |
5 |
D |
|
|
Narysować
figurę na podstawie jej opisu zawierającego określenia związane z
równoległością, prostopadłością i symetrią. |
5 |
D |
|
|
Narysować
plan konkretnego obiektu w dobranej przez siebie skali. |
5 |
C |
|
|
Zbadać
własności skali. |
5 |
D |
|
|
Wymyślić
własną układankę. |
5 |
C |
|
|
Obliczyć
pole prostokąta o podanym obwodzie i związkach między bokami. |
5 |
D |
|
|
Zbadać,
w jaki sposób zmienia się obwód prostokąta przy zmianie długości jego boków. |
5 |
D |
|
|
Zbadać własności sekwencji brył zbudowanych z identycznych
sześciennych klocków. |
5 |
D |
|
|
Obliczyć
pole sześcianu znając jego objętość i odwrotnie. |
5 |
C |
|
|
Rozwiązać
zadania otwarte dotyczące własności poznanych figur i brył. |
5 |
C |
|
Wymagania programowe do klasy V
uporządkowane według poziomów
wymagań
Lp. |
Wymagania |
Ocena |
Kategoria |
|
Dodać
pisemnie liczby wielocyfrowe naturalne. |
2 |
C |
|
Odjąć
pisemnie liczby wielocyfrowe naturalne. |
2 |
C |
|
Pomnożyć
pisemnie liczby wielocyfrowe naturalne. |
2 |
C |
|
Podzielić
pisemnie liczby wielocyfrowe naturalne. |
2 |
C |
|
Użyć
kalkulatora do obliczeń na liczbach naturalnych. |
2 |
D |
|
Rozwiązuje
zadania tekstowe związane z dodawaniem i odejmowaniem liczb naturalnych, także
z wykorzystaniem porównywania różnicowego. |
2 |
C |
|
Znaleźć
dzielniki podanej liczby naturalnej. |
2 |
A |
|
Znaleźć
kilka różnych wielokrotności podanej liczby naturalnej. |
2 |
A |
|
Odczytać
zapisaną cyframi liczbę dziesiętną. |
2 |
C |
|
Zapisać
cyframi zapisaną słownie liczbę dziesiętną. |
2 |
C |
|
Porównać
dwie liczby dziesiętne. |
2 |
C |
|
Odczytać
liczbę dziesiętną zaznaczoną na osi. |
2 |
A |
|
Dodać
dwie liczby dziesiętne sposobem pisemnym. |
2 |
C |
|
Odjąć
dwie liczby dziesiętne sposobem pisemnym. |
2 |
C |
|
Zaokrąglić w górę
i w dół podane wielkości. |
2 |
C |
|
Rozstrzygnąć,
czy dwie narysowane figury są swoimi lustrzanymi odbiciami. |
2 |
B |
|
Narysować okręgi
i koła o podanym promieniu. |
2 |
C |
|
Narysować
odcinek prostopadły danego odcinka na papierze w kratkę. |
2 |
C |
|
Narysować
odcinek równoległy do danego odcinka na papierze w kratkę. |
2 |
C |
|
Rozpoznawać
i nazywać kąty: ostry, prosty, rozwarty,
półpełny, pełny, wypukły, wklęsły. |
2 |
A |
|
Zmierzyć
rozwartość narysowanego kąta. |
2 |
C |
|
Porównać
dwa ułamki o jednakowych licznikach lub mianownikach. |
2 |
C |
|
Przedstawić
liczbę mieszaną w postaci ułamka i odwrotnie. |
2 |
C |
|
Odczytać
ułamek i liczbę mieszaną zaznaczoną na osi. |
2 |
C |
|
Porównać
dwie liczby całkowite. |
2 |
A |
|
Zaznaczyć
liczbę całkowitą na osi liczbowej. |
2 |
A |
|
Odczytać
liczbę całkowitą zaznaczoną na osi. |
2 |
A |
|
Rozróżniać
trójkąty równoboczne, równoramienne i różnoboczne. |
2 |
B |
|
Rozróżniać
trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne. |
2 |
B |
|
Obliczyć
rozwartość trzeciego kąta trójkąta, znając rozwartości dwóch pozostałych
kątów. |
2 |
C |
|
Obliczyć
rozwartość czwartego kąta czworokąta, znając rozwartości trzech pozostałych
kątów. |
2 |
C |
|
Wśród
narysowanych czworokątów rozróżnić i nazwać: trapezy, równoległoboki,
prostokąty, romby, kwadraty. |
2 |
B |
|
Narysować:
trapez, równoległobok, prostokąt, romb, kwadrat. |
2 |
C |
|
Odczytać
współrzędne zaznaczonego punktu. |
2 |
C |
|
Zaznaczyć
punkt o danych współrzędnych. |
2 |
C |
|
Pomnożyć
liczbę dziesiętną przez liczbę naturalną. |
2 |
C |
|
Podzielić
liczbę dziesiętną przez liczbę naturalną. |
2 |
C |
|
Pomnożyć
ułamek przez liczbę naturalną. |
2 |
C |
|
Odczytać,
jaki procent figury zamalowano. |
2 |
B |
|
Zapisać,
w prostych sytuacjach, ułamek w postaci dziesiętnej. |
2 |
B |
|
Narysować
prostokąt w danej skali. |
2 |
C |
|
Obliczyć
pole prostokąta. |
2 |
C |
|
Odczytać
dane z diagramu słupkowego. |
2 |
B |
|
Narysować
wagę do równania. |
2 |
B |
|
Rozpoznać
prostopadłościan i sześcian i opisać ich własności. |
2 |
B |
|
Obliczyć
objętość prostopadłościanu o podanych wymiarach. |
2 |
C |
|
Obliczyć
wartość wyrażenia złożonego z kilku działań na liczbach naturalnych
pamiętając o kolejności wykonywania działań. |
2 |
C |
|
Rozwiązać
zadania tekstowe związane z mnożeniem |
3 |
C |
|
Rozstrzygnąć,
czy liczba naturalna dzieli się przez 3 lub 9. |
3 |
B |
|
Rozpoznać
liczby pierwsze i złożone, wykorzystując cechy podzielności. |
3 |
B |
|
Uporządkować
liczby dziesiętne. |
3 |
C |
|
Pomnożyć
lub podzielić liczbę dziesiętną przez 10, 100, 1000 itd. |
3 |
C |
|
Szacować
wielkości wyniku, wykonując obliczenie na kalkulatorze. |
3 |
C |
|
Dobrać
jednostkę i zaznaczyć liczbę dziesiętną na osi liczbowej. |
3 |
C |
|
Narysować
figury o zadanej liczbie osi symetrii. |
3 |
C |
|
Narysować
odcinek prostopadły do danego odcinka na papierze gładkim. |
3 |
C |
|
Narysować
odcinek prostopadły do danego odcinka na papierze gładkim. |
3 |
C |
|
Narysować
kąt o podanej rozwartości. |
3 |
C |
|
Skrócić
lub rozszerzyć ułamek. |
3 |
C |
|
Porównać
dwa ułamki o różnych licznikach lub różnych mianownikach. |
3 |
C |
|
Porównać
i uporządkować ułamki i liczby mieszane. |
3 |
C |
|
Zaznaczyć
ułamek i liczbę mieszaną na osi liczbowej. |
3 |
C |
|
Dodać
dwa ułamki o różnych mianownikach. |
3 |
C |
|
Odjąć
dwa ułamki o różnych mianownikach. |
3 |
C |
|
Uporządkować
liczby całkowite. |
3 |
C |
|
Zaokrąglić
liczbę dziesiętną do liczby naturalnej. |
3 |
B |
|
Obliczyć
ułamek danej liczby naturalnej. |
3 |
C |
|
Zamalować
podaną w procentach część figury. |
3 |
C |
|
Obliczyć
procent danej liczby naturalnej. |
3 |
C |
|
Zamienić
liczbę dziesiętną na ułamek. |
3 |
C |
|
Podzielić
ułamek przez liczbę naturalną. |
3 |
C |
|
Narysować
wysokość trójkąta, równoległoboku i trapezu. |
3 |
C |
|
Obliczyć
pole równoległoboku. |
3 |
C |
|
Zamienić,
w niezbyt skomplikowanych przypadkach, jednostki pola powierzchni. |
3 |
B |
|
Obliczyć
kwadrat i trzecią potęgę liczby naturalnej. |
3 |
C |
|
Obliczyć
pole trójkąta. |
3 |
C |
|
Obliczyć
pole trapezu. |
3 |
C |
|
Zaznaczyć
w układzie współrzędnych wierzchołki wielokątów o podanych własnościach. |
3 |
C |
|
Narysować
diagram słupkowy na podstawie danych z tabelki. |
3 |
C |
|
Napisać
równanie pasujące do narysowanej wagi i je rozwiązać. |
3 |
C |
|
Obliczyć
rzeczywiste odległości na podstawie informacji podanej na planie |
3 |
C |
|
Obliczyć
pole powierzchni prostopadłościanu o podanych wymiarach. |
3 |
C |
|
Narysować
siatkę prostopadłościanu i sześcianu. |
3 |
C |
|
Ocenić,
które wydarzenie jest pewne, które możliwe, a które niemożliwe. |
3 |
C |
|
Zbudować
liczby o podanych własnościach związanych z ich podzielnością. |
4 |
C |
|
Zaplanować
i wykonać obliczenia na liczbach naturalnych, pamiętając o kolejności
wykonywania działań. |
4 |
C |
|
Rozstrzygnąć,
czy liczba naturalna dzieli się przez liczbę będącą wielokrotnością dwóch
podanych liczb. |
4 |
B |
|
Dodać
ułamki i liczby mieszane o różnych mianownikach . |
4 |
C |
|
Odjąć
liczby mieszane o różnych mianownikach. |
4 |
C |
|
Rozwiązać
zadania tekstowe z wykorzystaniem dodawania i odejmowania liczb dziesiętnych
i ułamków zwykłych. |
4 |
C |
|
Sprawdzić
działanie maszynki liczbowej układając tabelkę do rysunku przedstawiającego
działanie maszynki. |
4 |
C |
|
Pogrupować
czworokąty zgodnie z ich własnościami. |
4 |
B |
|
Zaprojektować
kompozycje figur spełniające podane warunki. |
4 |
C |
|
Wykonać
obliczenia na liczbach dziesiętnych i ułamkach. |
4 |
C |
|
Narysować
wielokąty o podanych rodzajach kątów. |
4 |
C |
|
Rozwiązać
zadania z wykorzystaniem sumy kątów |
4 |
C |
|
Rozwiązać
zadania tekstowe związane z obliczaniem pól figur płaskich. |
4 |
C |
|
Zbadać,
w jakiej skali sporządzono rysunek. |
4 |
C |
|
Rozwiązać
zadania tekstowe związane z objętością prostopadłościanu. |
4 |
C |
|
Opisać
wyrażeniem arytmetycznym treść zadania tekstowego pamiętając o kolejności
działań. |
5 |
C |
|
Zbadać
podzielność liczb naturalnych, w tym własności liczb pierwszych i złożonych. |
5 |
D |
|
Zbadać własności dodawania i odejmowania liczb
dziesiętnych |
5 |
D |
|
Rozwiązać
zadania tekstowe z wykorzystaniem działań na liczbach dziesiętnych. |
5 |
C |
|
Zbadać
własności kilku odcinków (prostych) prostopadłych i równoległych. |
5 |
D |
|
Zbadać
własności wielokątów związane z rodzajem kątów. |
5 |
D |
|
Zbadać
własności ułamków i działań na ułamkach. |
5 |
D |
|
Sprawdzić
działanie maszynki liczbowej układając tabelkę do opisu działania maszynki. |
5 |
C |
|
Analizować i porównywać różne strategie rozwiązywania
zadań tekstowych. |
5 |
D |
|
Rozwiązać
zadania tekstowe, w których występują obliczenia procentowe. |
5 |
C |
|
Zbadać własności figur związane z ich polem. |
5 |
C |
|
Rozwiązać
zadania tekstowe związane z polem powierzchni prostopadłościanu. |
5 |
C |
|
Zamienić
jednostki pola i objętości. |
5 |
C |
|
Przygotować
i przeprowadzić ankietę na dany temat, a zebrane dane przedstawić w tabelce i
na diagramie słupkowym |
5 |
C |
|
Ocenić,
które z dwóch wydarzeń powinno zdarzać się częściej. |
5 |
B |
Wymagania programowe do klasy VI
uporządkowane według poziomów
wymagań
Lp. |
Wymagania |
Ocena |
Kategoria |
|
Porównać
dwie liczby całkowite. |
2 |
C |
|
Uporządkować
liczby całkowite. |
2 |
C |
|
Znaleźć
liczbę przeciwną do danej liczby. |
2 |
B |
|
Zapisać
w postaci nierówności podany warunek dotyczący liczb. |
2 |
C |
|
Dodać
dwie liczby o tych samych znakach. |
2 |
C |
|
Pomnożyć
ułamki. |
2 |
C |
|
Pomnożyć
liczby mieszane. |
2 |
C |
|
Ustalić,
w prostych sytuacjach, czy dwie figury są przystające. |
2 |
B |
|
Odczytać
współrzędne punktu zaznaczonego w układzie współrzędnych. |
2 |
B |
|
Zaznaczyć
w układzie współrzędnych punkt o podanych współrzędnych. |
2 |
B |
|
Pomnożyć
dwie liczby całkowite. |
2 |
C |
|
Podzielić
dwie liczby całkowite. |
2 |
C |
|
Wykorzystać
kalkulator do obliczeń na liczbach całkowitych. |
2 |
C |
|
Obliczyć
ułamek danej liczby. |
2 |
C |
|
Obliczyć
pole prostokąta, równoległoboku, trójkąta. |
2 |
C |
|
Rozpoznawać
wśród modeli brył graniastosłupy, ostrosłupy, walce, stożki i kule. |
2 |
B |
|
Nazywać
graniastosłupy na podstawie modeli. |
2 |
B |
|
Obliczyć
pole powierzchni i objętość prostopadłościanów. |
2 |
C |
|
Rozwiązać
równanie typu: a + x = b. |
2 |
C |
|
Rozwiązać
równanie typu: ax = b. |
2 |
C |
|
Zapisać
potęgę w postaci iloczynu. |
2 |
A |
|
Obliczyć
wartość potęgi. |
2 |
C |
|
Zapisać
liczbę dziesiętną w postaci ułamka. |
2 |
B |
|
Odczytać
informacje z diagramów słupkowych. |
2 |
C |
|
Narysować
diagramy słupkowe przedstawiające posiadane dane. |
2 |
C |
|
Skonstruować
symetralną odcinka. |
2 |
C |
|
Zaznaczyć
na osi liczby spełniające pewną nierówność. |
3 |
C |
|
Opisać
za pomocą nierówności przedział zaznaczony na osi liczbowej. |
3 |
C |
|
Dodać
dwie liczby o różnych znakach. |
3 |
C |
|
Odjąć
dwie liczby o tych samych znakach. |
3 |
C |
|
Odjąć
dwie liczby o różnych znakach. |
3 |
C |
|
Znaleźć
liczbę odwrotną do danej liczby. |
3 |
C |
|
Wykorzystać
pamięć kalkulatora do wykonywania obliczeń. |
3 |
C |
|
Podzielić
ułamki. |
3 |
C |
|
Podzielić
liczby mieszane. |
3 |
C |
|
Opisać
sytuację prostym wyrażeniem algebraicznym. |
3 |
C |
|
Obliczyć
wartość prostego wyrażenia algebraicznego. |
3 |
C |
|
Obliczyć
rozwartość kąta przyległego do danego kąta. |
3 |
C |
|
Obliczyć
rozwartości kątów wykorzystując to, że kąty wierzchołkowe mają takie same
rozwartości. |
3 |
C |
|
Obliczyć
rozwartości kątów korzystając z równości kątów naprzemianległych. |
3 |
C |
|
Podać
najważniejsze własności podstawowych rodzajów wielokątów. |
3 |
A |
|
Pomnożyć
pisemnie dwie liczby dziesiętne. |
3 |
C |
|
Podzielić
pisemnie dwie liczby dziesiętne. |
3 |
C |
|
Obliczyć
procent danej liczby. |
3 |
C |
|
Obliczyć
pola trapezu i deltoidu. |
3 |
C |
|
Nazywać
ostrosłupy na podstawie modeli. |
3 |
B |
|
Narysować
siatki graniastosłupów i ostrosłupów. |
3 |
C |
|
Obliczyć
objętość graniastosłupów. |
3 |
C |
|
Rozwiązać
równanie typu: ax + b = c. |
3 |
C |
|
Sprawdzić,
czy dana liczba spełnia równanie. |
3 |
C |
|
Zapisać
treść zadania w postaci obrazka. |
3 |
C |
|
Wskazać
podstawę i wykładnik potęgi. |
3 |
A |
|
Zapisać
ułamek w postaci dziesiętnej. |
3 |
C |
|
Zapisać
liczbę dziesiętną w postaci ułamka nieskracalnego. |
3 |
C |
|
Wskazać
i nazwać cięciwę wyznaczoną przez dwa punkty leżące na okręgu. |
3 |
A |
|
Wskazać
i nazwać łuk wyznaczony przez trzy punkty leżące na okręgu. |
3 |
A |
|
Wskazać
i nazwać półproste, których początkiem jest dany punkt na prostej. |
3 |
A |
|
Skonstruować
dwusieczną kąta. |
3 |
C |
|
Odczytać
informacje z diagramów kołowych. |
3 |
C |
|
Narysować
diagramy kołowe przedstawiające posiadane dane. |
3 |
C |
|
Obliczyć
średnią arytmetyczną podanych liczb całkowitych. |
3 |
C |
|
Obliczyć
drogę, mając czas i prędkość lub prędkość, mając czas i drogę. |
3 |
C |
|
Zapisać
w postaci nierówności podany praktyczny warunek dotyczący wielkości (np.
dopuszczalna ładowność). |
3 |
C |
|
Wykonać
działania na liczbach całkowitych z uwzględnieniem kolejności wykonywania
działań. |
4 |
C |
|
Wykorzystać
kalkulator do obliczeń procentowych. |
4 |
C |
|
Rozwiązać
zadania tekstowe związane z dodawaniem, odejmowaniem liczb całkowitych. |
4 |
C |
|
Uprościć
wyrażenie algebraiczne. |
4 |
C |
|
Ustalić,
w prostych sytuacjach, co trzeba zrobić, aby nałożyć na siebie figury
przystające. |
4 |
B |
|
Obliczyć
rozwartości kątów, korzystając z własności kątów przyległych, wierzchołkowych i naprzemianległych. |
4 |
C |
|
Rozwiązać
zadania tekstowe związane z mnożeniem i dzieleniem liczb dziesiętnych |
4 |
C |
|
Rozwiązać
zadania, dotyczące obliczania prędkości, drogi, czasu. |
4 |
C |
|
Opisywać
własności ostrosłupów, walców, stożków i kul na podstawie modeli. |
4 |
B |
|
Obliczyć
pole graniastosłupów i ostrosłupów. |
4 |
C |
|
Zamieniać
jednostki pola i objętości. |
4 |
B |
|
Zapisać
treść zadania w postaci schematycznego rysunku. |
4 |
C |
|
Zapisać
treść zadania w postaci równania. |
4 |
C |
|
Rozwiązać
równanie typu: ax + b = cx + d. |
4 |
C |
|
Rozwiązać
zadanie tekstowe przedstawione w postaci obrazka. |
4 |
C |
|
Sprawdzić,
rozwiązanie zadania z warunkami zadania. |
4 |
C |
|
Oszacować
pierwiastek kwadratowy z liczby. |
4 |
B |
|
Obliczyć
średnią arytmetyczną kilku liczb wymiernych. |
4 |
C |
|
Rozwiązać
zadania tekstowe dotyczące średniej arytmetycznej. |
4 |
C |
|
Wskazać
okres w rozwinięciu dziesiętnym nieskończonym ułamka. |
4 |
B |
|
Skonstruować
trójkąt mając dane trzy jego boki. |
4 |
C |
|
Wykonać
na ułamkach obliczenie, w którym występuje kilka różnych działań. |
5 |
C |
|
Wykorzystać
kalkulator do wykonywania działań łącznych. |
5 |
C |
|
Zaznaczyć
w układzie współrzędnych figurę spełniającą podane warunki. |
5 |
D |
|
Obliczyć
liczbę, gdy dany jest jej ułamek. |
5 |
C |
|
Wyznaczyć
rozwartości kątów w oparciu o ich związki miarowe. |
5 |
B |
|
Znaleźć
rozwinięcie dziesiętne ułamka. |
5 |
C |
|
Zaplanować
i wykonać obliczenia, w których występują liczby zapisane dziesiętnie. |
5 |
C |
|
Rozwiązać
zadania tekstowe z wykorzystaniem obliczeń procentowych. |
5 |
C |
|
Rozstrzygnąć,
w prostych sytuacjach, czy dwa wyrażenia algebraiczne są równe. |
5 |
B |
|
Rozwiązać
nierówność podwójną. |
5 |
C |
|
Obliczyć
liczbę, gdy dany jest jej procent. |
5 |
D |
|
Obliczyć
pole figury, którą trzeba rozłożyć na trójkąty i czworokąty. |
5 |
D |
|
Oszacować
pierwiastek trzeciego stopnia z liczby. |
5 |
B |
|
Obliczyć,
jakim procentem jednej liczby jest druga liczba. |
5 |
C |
|
Zbadać
własności średniej arytmetycznej. |
5 |
D |
|
Użyć
równań do rozwiązywania zadań tekstowych. |
5 |
C |
|
Rozwiązać
zadania związane z konstrukcją figur spełniających podane warunki. |
5 |
C |
|
Zbadać
sytuacje o charakterze probabilistycznym.
|
5 |
D |