do Statutu Zespołu Szkół
Regulamin Działania Rady Rodziców Publicznej Szkoły Podstawowej
w Zespole Szkół w Starym Pilczynie
Podstawa
prawna:
Ustawa z dnia 07 września 1991r. O Systemie
Oświaty Art. 53
pkt.
1,2,3,4 i art. 54 ust. 1 i 2.
§ 1
Postanowienia
ogólne:
1. W szkole w placówce może działać rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
2. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół
rodziców tej szkoły lub
placówki.
3. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być
sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki.
4. Reprezentacja rodziców może
także przybrać inna nazwę niż określona w ust. 1.
5. Rada rodziców może
występować do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły lub placówki z wnioskami i
opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły lub placówki.
6. W celu wspierania
działalności statutowej szkoły lub placówki rada rodziców może gromadzić
fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady
wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin o którym mowa w § 1 ust.
3.
§ 2
1. W szkole placówce działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację wszystkich rodziców uczniów.
2. Najwyższą władzą rady Rodziców
jest walne zebranie wszystkich rodziców szkoły.
3. Organami Rady Rodziców są:
1) rada klasy,
2) zarząd rady rodziców.
4. Rady Rodziców składa się z
rad klasowych rodziców (trójek) wybieranych na walnym zebraniu danej klasy,
kadencja rady klasy trwa: 6 lat w Szkole Podstawowej, 3 lata w Gimnazjum 4 lata
w Przedszkolu.
1) Rada Klasy może być
zmieniana częściowo lub całkowicie na wniosek:
-
rodziców uczniów danej klasy,
-
wniosek wychowawcy klasy,
-
wniosek dyr. szkoły.
2) Rada klasy składa się z
trójki rodziców + wych. klasy z urzędu.
5. Rada Rodziców
1) Na pierwszym posiedzeniu
wybiera pięcioosobowy zarząd, który jest organem wykonawczym oraz
przewodniczącego, który kieruje pracami Rady Rodziców oraz reprezentuje Radę
Rodziców na zewnątrz.
a) Skład zarządu:
przewodniczący, z-ca przewodniczącego, sekretarz, skarbnik, członek zarządu.
2) Rada Rodziców na pierwszym
posiedzeniu wybiera również Komisję Rewizyjną w składzie 3 osób tj.
przewodniczącego Komisji Rewizyjnej + dwóch członków.
3) Zarząd Rady Rodziców
współpracuje z dyrekcją szkoły.
§ 3
1. Rada Rodziców prowadzi swoja działalność zgodnie z Regulaminem Rady Rodziców.
2. Przewodniczący Rady
Rodziców:
-
przygotowuje, zwołuje i prowadzi zebrania,
-
podpisuje uchwały,
-
podpisuje protokół zebrania Rady Rodziców
-
realizuje uchwały Rady Rodziców.
§ 4
1. Uchwały Rady sa podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków.
2. Uchwały są podejmowane w
głosowaniu jawnym.
3. Głosowanie tajne dotyczy
uchwał odnoszących się do obsadzenia stanowisk kierowniczych oraz delegowania
przedstawicieli rady Rodziców do innych organów.
4. Głosowanie tajne można
przeprowadzić również na wniosek członka rady, przyjętych w głosowaniu jawnym.
§ 5
1. Zwykła większość jest to liczba głosów która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów, „przeciw”, pomija się głosy wstrzymujące.
2. Kworum oznacza frekwencję
członków Rady równą co najmniej jej połowie plus jeden.
3. W głosowaniu jawnym
członkowie Rady głosują przez podniesienie ręki.
4. Głosowanie przeprowadza
osoba prowadząca zebranie.
5. W głosowaniu tajnym
członkowie rady głosują kartami do głosowania, przygotowanymi przez osobę
prowadzącą ze branie.
6. Głosowanie przeprowadza
trzyosobowa komisja skrutacyjna wybierana spośród członków rady.
§ 6
1. Zebrania Rady są organizowane:
ü z inicjatywy
przewodniczącego Rady,
ü z inicjatywy dyrektora szkoły,
ü na wniosek organu
prowadzącego,
ü na wniosek organu
sprawującego nadzór pedagogiczny,
ü co najmniej 1/ 3 członków
rady Rodziców.
2. Wniosek winien mieć formę
pisemną i zawierać spis spraw wymagających zwołania zebrania rady rodziców oraz
pożądany termin jego przeprowadzenia.
3. Sprawozdanie komisji
rewizyjnej kończy się wnioskiem pokontrolnym i wnioskiem o udzielenie lub nie
udzielenie absolutorium.
4. Plenarne zebranie rady
rodziców zwoływane jest przez jej prezydium nie rzadziej niż 1 raz w roku.
5. Plenarne zebranie rady
rodziców może być zwoływane w każdym czasie na wniosek rad klasowych, na
wniosek dyr. Szkoły, rady pedagogicznej.
6. Zarząd rady obraduje raz na
2 miesiące na posiedzenia zaprasza dyr. Szkoły.
7. Wszystkie posiedzenia są
protokołowane, odpowiada sekretarz zarządu.
8. Posiedzenia kontrolne
komisji rewizyjnej są obligatoryjne przed plenarnym posiedzeniem rady rodziców,
oraz przed zakończeniem kadencji Rady.
9. Rada sporządzona ramowy
preliminarz wydatków, na każdy rok szkolny.
§ 7
1. Przewodniczący opracowuje projekt porządku zebrania, ustala datę godzinę i miejsce, następnie powiadamia członków rady i podmioty występujące o zorganizowanie zebrania Rady o tych ustaleniach.
2. Zawiadomienie o terminie i
proponowanym porządku zebrania dokonuje się w sposób zwyczajowo przyjęty na 3
dni przed zebraniem.
3. W przypadkach nadzwyczajnych
można zebranie zwołać z terminem 1 dniowym.
§ 8
Rada
Rodziców opiniuje
1. Rada Rodziców opiniuje
pozytywnie lub negatywnie:
ü Program wychowawczy szkoły,
ü Program profilaktyczny,
ü Program rozwoju szkoły,
ü Plany pracy wychowawców
klasowych.
ü Wydaje opinie w sprawie
dopuszczenia programu do Szkolnego Zestawu Programów,
ü Wyraża i przekazuje opinie w
sprawie dodatkowych zajęć edukacyjnych.
2. Rada Rodziców pełni funkcję
opiniodawcy wobec nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy.
3. Może wnioskować o dokonanie
oceny pracy nauczyciela.
4. Wyraża i przekazuje opinie
organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny na temat pracy szkoły.
§ 9
Zmiana Regulaminu i Przepisy końcowe.
1. Zmiana Regulaminu odbywa się w trybie i na zasadach właściwych dla jego uchwalenia.
2. Uchwała nowelizująca wymienia uchylane, zmieniane lub uzupełniane przepisy i podaje nową ich treść.
3. Jeżeli liczba zmian w Regulaminie jest znaczna, przewodniczący opracowuje i ogłasza tekst jednolity Regulaminu.
§ 10
1. Rada Rodziców uchwaliła Regulamin Działania rady Rodziców w dniu
.................................
.....................................................
podpis Przewodniczącego Rady Rodziców