PUBLICZE GIMNAZJUM W STARYM PILCZYNIE
Przedmiotowe zasady oceniania zawierają:
– zasady bieżącego oceniania uczniów,
– warunki i zasady poprawiania oceny bieżącej,
– zasady klasyfikowania śródrocznego i rocznego,
– warunki i zasady uzyskania oceny wyższej niż przewidywana,
– sposób informowania uczniów i ich rodziców o postępach w nauce,
– przewidywane osiągnięcia uczniów na poszczególne oceny.
Obszary aktywności oceniane na lekcjach
zajęć technicznych:
– aktywność na lekcjach,
– prace wytwórcze wykonywane na lekcjach,
– zadania dodatkowe,
– odpowiedzi ustne,
– testy,
– zadania domowe,
- przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym – dotyczy zachowań podczas zajęć szkolnych oraz po szkole,
– przygotowanie uczniów do zajęć.
Zasady oceniania:
– na lekcjach zajęć technicznych oceniane są wyżej wymienione obszary;
– ocena zależy od poziomu wymagań na dany stopień, sposobu rozwiązania, prezentacji rozwiązania, estetyki, systematyczności (wywiązanie się w terminie);
– uczeń ma obowiązek systematycznego i estetycznego prowadzenia zeszytu przedmiotowego, który również podlega ocenie;
– po długiej usprawiedliwionej nieobecności uczeń może być nieprzygotowany do lekcji;
– w ciągu półrocza uczeń ma prawo zgłoszenia dwa razy nieprzygotowania do lekcji, bez podania powodu, nieprzygotowanie to także brak zeszytu, przyrządów do rysowania i pracy domowej;
- trzecie nieprzygotowanie skutkuje oceną niedostateczną,
– za niezgłoszony nieprzygotowanie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną;
– sprawdziany
(testy) będą zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem i oceniane do dwóch
tygodni;
– maksymalny czas trwania sprawdzianu (testu) wynosi 40 min;
- łamanie zasad
bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym skutkuje dodatkową pracą z tego
zakresu lub oceną niedostateczną,
– sprawdziany oceniane są na podstawie liczby uzyskanych punktów, według następujących zasad przeliczania:
·
100% + zad. dodatkowe ocena celująca
·
100% – 91% ocena bardzo dobra
· 90% – 75% ocena dobra
· 74% – 51% ocena dostateczna
· 50% – 35% ocena dopuszczająca
· mniej niż 35% ocena niedostateczna.
– prace pisemne z materiału bieżącego, obejmującego trzy ostatnie tematy lekcyjne, nie będą zapowiadane we wcześniejszym terminie;
– przy realizacji zadań oceniane będą:
· przedstawianie rozwiązań problemów w postaci planu działania, schematu,
· umiejętność zarządzania informacją,
· umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji,
· przestrzeganie praw i zasad współżycia,
· umiejętność współpracy w grupie, dyscyplina pracy;
– każdy uczeń ma prawo do otrzymania dodatkowych ocen, które może uzyskać, biorąc udział w konkursach, wykonując i przygotowując referat na temat określony przez nauczyciela lub stworzy własny projekt pracy (po uzgodnieniu z nauczycielem);
– nieobecność na lekcji nie zwalnia ucznia od obowiązku sporządzenia zadania domowego oraz opanowania wiadomości i umiejętności.
Aktywność na lekcjach oraz jej brak zostaną
ocenione następująco:
– uczeń otrzymuje „+” z aktywności na lekcji za:
· właściwe i szybkie rozwiązanie bieżącego problemu,
· gotowość do wykonywania ćwiczeń i zadań zaleconych do wykonania w trakcie zajęć,
· podejmowanie merytorycznej dyskusji,
· szybkość i trafność spostrzeżeń trudnych do wykrycia,
· dodatkowe przygotowanie materiałów do lekcji,
· wykazanie się szczególnymi wiadomościami lub umiejętnościami,
· pomoc kolegom w przyswajaniu wiedzy i umiejętności technicznych,
· wykonanie pomocy do pracowni,
· inne,
– uczeń
otrzymuje „–” za brak aktywności na lekcji, gdy:
· zajmuje się na lekcji czynnościami nie związanymi z realizowanym tematem,
· wykazuje brak oczywistych umiejętności,
· niszczy prace kolegów,
· nie przestrzega regulaminu pracowni,
· inne,
– sposób przeliczenia „+” i „–” na oceny:
· „bdb” za +, +, +
· „nast” za –, –, –
Ocena uczniów z zaleceniami PPP
– obniża się wymagania
w zakresie wiedzy i umiejętności w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono
deficyty rozwojowe i choroby uniemożliwiające sprostanie wymaganiom
programowym, potwierdzone orzeczeniem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub
opinią lekarza – specjalisty.
– w ocenianiu uczniów z dysfunkcjami uwzględnione zostają zalecenia poradni:
·
wydłużenie czasu
wykonywania ćwiczeń praktycznych,
·
możliwość
rozbicia ćwiczeń złożonych na prostsze i ocenienie ich wykonania etapami,
·
konieczność
odczytania poleceń otrzymywanych przez innych uczniów w formie pisemnej,
·
branie pod
uwagę poprawności merytorycznej wykonanego ćwiczenia, a nie jego walorów
estetycznych,
·
możliwość
(za zgodą ucznia) zamiany pracy pisemnej na odpowiedź ustną (praca klasowa lub
sprawdzian),
·
podczas
odpowiedzi ustnych zadawanie większej ilości prostych pytań zamiast jednego
złożonego,
·
obniżenie
wymagań dotyczących estetyki zeszytu przedmiotowego,
·
możliwość
udzielenia pomocy w przygotowaniu pracy dodatkowej.
Przewidywane
osiągnięcia uczniów na poszczególne oceny.
Ocenę
celującą uczeń otrzymuje, gdy:
– biegle
posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w sytuacjach
praktycznych oraz wiedzą znacznie wykracza poza program nauczania
– osiąga
sukcesy w konkursach przedmiotowych
– systematycznie
korzysta z wielu źródeł informacji
– twórczo
rozwija własne uzdolnienia
– śledzi
najnowsze osiągnięcia nauki i techniki
– swoje
uzdolnienia racjonalnie wykorzystuje na każdych zajęciach
– stosuje rozwiązania nietypowe
– biegle i właściwie posługuje się urządzeniami w
najbliższym otoczeniu
– wykonuje dokumentację ciekawych rozwiązań
technicznych
Ocenę
bardzo dobrą uczeń otrzymuje, gdy:
– opanował
pełny zakres wiedzy określonej w programie nauczania
– rozwiązuje
samodzielnie problemy teoretyczne
– prezentuje wzorowe cechy i postawy podczas zajęć
– potrafi współdziałać w grupie podczas realizacji zadań zespołowych
– ambitnie realizuje zadania indywidualne
– bardzo chętnie i często prezentuje swoje zainteresowania techniczne
– jest świadomy zasad bhp podczas pracy
– poprawnie rozpoznaje materiały, określa ich
cechy
– sprawnie posługuje się narzędziami i przyborami
– cechuje się systematycznością, konsekwencją
działania
– systematycznie korzysta z różnych źródeł
informacji
– systematycznie, poprawnie i estetycznie
prowadzi dokumentację
– właściwie posługuje się urządzeniami w
najbliższym otoczeniu
– bierze udział w konkursach przedmiotowych
Ocenę
dobrą uczeń otrzymuje, gdy:
– nie opanował w pełni zakresu wiedzy określonej
w programie nauczania
– rozwiązuje samodzielnie zadania teoretyczne
– wykorzystuje czas zaplanowany przez nauczyciela
– sporadycznie prezentuje swoje zainteresowania
techniczne
– zna i stosuje zasady bhp
– poprawnie rozpoznaje materiały, określa ich
cechy
– poprawnie posługuje się narzędziami i
przyborami
– właściwie posługuje się urządzeniami w
najbliższym otoczeniu
– czasami korzysta z różnych źródeł informacji
– systematycznie i poprawnie prowadzi
dokumentację
Ocenę
dostateczną uczeń otrzymuje, gdy:
– opanował minimum zakresu wiedzy określonej w
programie nauczania
– rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności
– poprawnie posługuje się przyrządami i
narzędziami
– poprawnie rozpoznaje materiały, określa ich
podstawowe cechy
– stosuje zasady organizacji i bezpieczeństwa
pracy
– mało efektywnie wykorzystuje czas pracy
– rzadko korzysta z różnych źródeł informacji
– systematycznie prowadzi dokumentacje, jednak
nie zawsze poprawnie
Ocenę
poduszczającą uczeń otrzymuje, gdy:
– ma braki w opanowaniu minimum wiedzy określonej
w programie nauczania
– rozwiązuje zadania o niewielkim stopniu
trudności
– posługuje się prostymi przyrządami i
narzędziami
– w nieznacznym stopniu potrafi posługiwać się
urządzeniami z najbliższego otoczenia
– posługuje się urządzeniami w najbliższym
otoczeniu
– wykazuje trudności w organizowaniu pracy,
wymaga kierowania
– nie korzysta z żadnych źródeł informacji
– prowadzi dokumentację niesystematycznie i
niestarannie
Ocenę
niedostateczną uczeń otrzymuje, gdy:
– nie opanował minimum wiedzy określonej w
programie nauczania
– nie jest w stanie rozwiązać podstawowych zadań
– nieumiejętnie używa prostych narzędzi i
przyborów
– posługuje się niektórymi urządzeniami w
najbliższym otoczeniu
– nie potrafi organizować pracy
– jest niesamodzielny
– nie korzysta z żadnych źródeł informacji
– nie prowadzi dokumentacji
Ważną rzeczą podczas realizacji programu zajęć technicznych jest rozbudzenie u uczniów zainteresowania techniką, twórczej aktywności oraz umiejętności rozwiązywania problemów technicznych. Niewątpliwie zajęcia techniczne w znacznej mierze przyczyniają się do określenia przez ucznia mocnych i słabych stron oraz wyboru dalszej drogi kształcenia, a co za tym idzie – przyszłego zawodu.