PRZEDMIOTOWY SYSTEM
OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO OPIERA SIĘ NA POSTANOWIENIACH
WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA OBOWIĄZUJĄCEGO W ZESPOLE SZKÓŁ W STARYM
PILCZYNIE
Ocena z wychowania
fizycznego na koniec semestru i na koniec roku szkolnego jest wypadkową
następujących składowych:
1.
Sprawność
2.
Aktywność
3.
Frekwencja
Funkcje
poszczególnych elementów składowych:
Sprawność – wdrażanie do samousprawniania i
samodoskonalenia, dbałość o zdrowie i kondycję fizyczną.
Aktywność – wdrażanie do podejmowania
maksymalnego wysiłku, zaangażowania, inicjatywy i samodzielności, samokontroli
i samooceny.
Frekwencja – wdrażanie do systematycznego
uczestnictwa w zajęciach w aspekcie dydaktycznym, wychowawczym i zdrowotnym.
Sprawność
Ocena ze
sprawności jest wypadkową ocen cząstkowych z poszczególnych sprawdzianów
związanych z realizowanymi dyscyplinami sportu. Do tych dyscyplin zaliczamy:
1. Lekkoatletyka
2. Gimnastyka
3. Tenis stołowy
4. Piłka nożna
5. Piłka siatkowa
6. Piłka ręczna
7. Piłka koszykowa.
Ad. 1
Uczeń
wykonuje wybrane przez nauczyciela próby sprawnościowa z zakresu szybkości,
wytrzymałości, skoczności i siły:
- bieg na 60
m
- bieg na
800 m dz. SzP
- bieg na
1000m dz. Gimn. i chł SzP
- bieg na
1500m chł. Gimn
- skok w dal
- skok wzwyż
- pchnięcie
kulą - Gimn.
- rzut
piłeczką palantową – SzP
- rzut piłką
lekarską
Za wykonanie
każdej próby uczeń zostaje oceniony według tabel wynikowych dostosowanych do
wieku ucznia. Uczniowie z istotnymi zaburzeniami w rozwoju fizycznym mają
wymagania dostosowane do możliwości.
Ad. 2
Próby
sprawnościowe z gimnastyki obejmują takie elementy jak:
- przewroty
w przód i w tył o różnym stopniu trudności
- stanie na
rękach i na głowie
- przerzut
bokiem
- wymyk i
odmyk na drążku
- skoki
przez kozła i przez skrzynię
- ćwiczenia
równoważne na ławeczce
- piramidy
gimnastyczne
- układy
gimnastyczne.
Ocenie
podlega precyzja, elegancja i gracja ruchów.
Nauczyciel
może zlecić wykonanie wszystkich prób lub wybrać kilka z nich.
Ad. 3
Sprawdzian
umiejętności z tenisa stołowego stanowi turniej klasowy przeprowadzony systemem
pucharowym. O ocenie decyduje zajęta w nim lokata.
Ad. 4, 5, 6,
7
Uczeń
wykonuje dwie lub trzy próby w zakresie poszczególnych gier zespołowych. Próby
są dostosowane do wieku i płci ucznia i jednakowe dla klas równoległych. Ocenie
podlega dokładność wykonania próby oraz w niektórych przypadkach czas jej
trwania.
Uwaga:
Uczeń
przystępuje do sprawdzianu w wyznaczonym przez nauczyciela terminie. W
przypadku, gdy uczeń nie przystąpi do wykonania którejkolwiek z wybranych dla
grupy prób z własnej winy (brak stroju, ucieczka z lekcji, własna nie
spowodowana stanem zdrowia decyzja), otrzymuje on ocenę niedostateczną. Możliwe
jest wyznaczenie dodatkowego terminu na ewentualną poprawę uzyskanej oceny. W
szczególnych przypadkach (zwolnienie lekarskie, nieobecność w szkole), uczeń ma
wyznaczany indywidualny termin zaliczenia.
Aktywność
Aktywność ucznia może odbywać się w formie:
1. Pomocy w przygotowaniu sprzętu do
zajęć.
2. Prowadzeniu rozgrzewki.
3. Systematycznym udziale w
nadobowiązkowych formach kultury fizycznej: zajęcia korekcyjno – kompensacyjne,
SKS, inne pozalekcyjne zajęcia sportowo – rekreacyjne.
4. Pomocy w organizacji szkolnych i
międzyszkolnych zawodów sportowych.
5. Pomocy w prowadzeniu kroniki
sportowej szkoły, gazetek i gablot sportowych.
6. Udziału w zawodach sportowych różnego
szczebla.
Aktywność w
pozytywnym sensie powoduje uzyskanie ocen cząstkowych celujących lub bardzo
dobrych lub tzw. Plusów (+). Zebranie pięciu plusów to ocena cząstkowa bardzo
dobra.
Frekwencja
Negatywnie ocenianymi składowymi frekwencji
jest;
1. Spóźnianie się na lekcje.
2. Ucieczka z lekcji.
3. Brak odpowiedniego stroju sportowego.
4. Nie przestrzeganie regulaminów
obiektów sportowych.
5. Nie przestrzeganie zasad bhp
obowiązujących na lekcjach wychowania fizycznego.
6. Brak dyscypliny i nie przestrzeganie
zaleceń nauczyciela.
W takich
przypadkach uczeń otrzymuje minusy. Za
piąty kolejny minus uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, jest to równoznaczne
z wyczerpaniem limitu minusów. Każdy kolejny oznacza kolejną ocenę
niedostateczną. System dotyczy każdego semestru. Uczeń który nie otrzymał w
semestrze żadnego minusa dostaje ocenę celującą za frekwencję.
Inne postanowienia
1. Bardzo ważną rolę przy wystawianiu oceny
semestralnej jest postęp zrobiony przez ucznia w zakresie umiejętności
ruchowych.
2. Uczeń powinien znać prawidłową
terminologię sportową i przepisy w zakresie dyscyplin sportowych realizowanych
w ramach lekcji.
3. Kontrola i ocena sprawności
motorycznej uczniów z istotnymi zaburzeniami w rozwoju fizycznym odbywa się
jednocześnie ze wszystkimi uczniami przy pomocy tych samych prób, lecz z
dostosowaniem wymogów do możliwości indywidualnych tych uczniów.
4. Uczeń może zostać zwolniony
całkowicie bądź częściowo z ćwiczeń na lekcji na pisemny wniosek lekarza i za
zgodą dyrektora szkoły.
5. Ocenie z wychowania fizycznego nie
podlega uczeń który na podstawie zwolnienia lekarza oraz dyrektora szkoły nie
uczestniczył w ponad 50% lekcji w semestrze. Wyjątek stanowi sytuacja gdy
wyniki uzyskane przez ucznia w pozostałym okresie pozwalają na jego ocenę –
odbywa się to za zgodą ucznia i jego rodziców.
6.
Ocena końcowa jest wypadkową
poszczególnych ocen ze sprawdzianów motorycznych, wymagań dotyczących
aktywności i frekwencji oraz postępów ucznia w usprawnianiu.
7.
Uczniowie posiadający aktualne
badania z Poradni Psychologiczno Pedagogicznej mają wymogi dostosowane do
zaleceń o ile dotyczą one którejś ze składowych wychowania fizycznego.
8.
Uczeń ma prawo poprawić ocenę
semestralną poprzez egzamin poprawkowy, jeśli spełnia wymagania zawarte w WSO.
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA
POSZCZEGÓLNYCH OCEN
Ocena celująca
- uczeń
osiągnął sprawność fizyczną znacznie wykraczającą poza program nauczania a
co najmniej ma ją na poziomie bardzo
dobrym
- bierze
czynny udział w pozalekcyjnych zajęciach sportowo – rekreacyjnych
- posiada
wzorową postawę i stosunek do przedmiotu
- posiada
właściwe nawyki higieniczno zdrowotne (schludny wygląd, dbałość o higienę
- wykazał
się znajomością prawidłowej terminologii sportowej i przepisów sportowych w
zakresie gier realizowanych w szkole
- osiąga
sukcesy w zawodach sportowych i kwalifikuje się do zawodów szczebla co najmniej
powiatowego
-ma
usprawiedliwione wszystkie nieobecności lub spóźnienia ma lekcje
- otrzymał
ocenę celującą za frekwencję
Ocena bardzo dobra:
- uczeń
osiągnął sprawność fizyczną na poziomie dobrym lub bardzo dobrym czyniąc
systematyczne postępy
- wykazał
się znajomością terminologii sportowej i przepisów w zakresie dyscyplin
realizowanych w szkole
- posiada
prawidłowe nawyki higieniczne i stosunek do przedmiotu (jest zdyscyplinowany,
nie spóźnia się na lekcje
- ma
usprawiedliwione wszystkie nieobecności na zajęciach
-systematycznie
doskonali swoją sprawność motoryczną i wykazuję duże postępy w osobistym
usprawnianiu
- bierze
udział w zawodach sportowych
- nie
otrzymał oceny niedostatecznej za frekwencję
Ocena dobra:
- uczeń
osiągnął sprawność na poziomie dobrym czyniąc nieregularne postępy
- posiada
dobrą lecz niepełną znajomość terminologii sportowej i przepisów sportowych w
zakresie dyscyplin realizowanych w szkole
-
nieregularnie przynosi strój na lekcje wychowania fizycznego ( ale nie otrzymał
oceny niedostatecznej) ale posiada dobry stosunek do przedmiotu (jest
zdyscyplinowany)
- nie spóźnia
się na lekcje
Nie
potrzebuje szczególnych bodźców i nakłaniania do pracy nad osobistym
usprawnieniem
- dysponuje
dobrą sprawnością motoryczną
Ocena dostateczna:
- uczeń
spełnia dostateczne wymagania sprawnościowe ale brak jest wyraźnych postępów
- dysponuje
przeciętną sprawnością motoryczną
- w jego
wiadomościach z zakresu kultury fizycznej są znaczne braki a te które ma nie
zawsze potrafi wykorzystać w praktyce
- wykazuje
braki w dbałości o higienę i zdrowie osobiste
-
nieregularnie przynosi strój na lekcje
- opuszcza
zajęcia obowiązkowe, posiada nieusprawiedliwione godziny
- spóźnia
się na zajęcia
- dyscyplina
ucznia na lekcji jest niedostateczna i negatywnie wpływa na pracę całej grupy
Ocena dopuszczająca:
- uczeń
spełni minimalne wymagania sprawnościowe, nie czyni postępów w zakresie
sprawności motorycznej i umiejętności ruchowych
- wykazuje
duże braki w znajomości przepisów sportowych w zakresie dyscyplin sportowych
realizowanych w szkole
- nagminnie
spóźnia się ma lekcje
-
nieregularnie przynosi strój sportowy
- opuszcza
zajęcia obowiązkowe, posiada nieusprawiedliwione godziny zajęć
- wykazuje
duże braki w zakresie dbałości o higienę i zdrowie
- dyscyplina
ucznia na lekcji jest negatywna lub lekceważąca i ma negatywny wpływ na pracę
nauczyciela z grupą uczniów
Ocena niedostateczna:
- uczeń nie
spełnia minimalnych wymagań sprawnościowych i nie zrobił żadnych postępów w
zakresie sprawności motorycznej i umiejętności ruchowych
- wykazuje
bardzo duże braki w znajomości przepisów w zakresie dyscyplin sportowych
realizowanych w szkole
- nagminnie
spóźnia się na lekcje
- często nie
przynosi stroju sportowego
- często
opuszcza zajęcia obowiązkowe
- wykazuje
duże zaniedbanie w zakresie higieny osobistej i zdrowia (np. palenie
papierosów)
- dyscyplina
ucznia na lekcji jest zła lub lekceważąca i ma negatywny wpływ nie tylko na tok
zajęć lecz również na bezpieczeństwo współćwiczących.
Sposób informowania uczniów i
rodziców wymaganiach i postępach w nauce.
- w pierwszym tygodniu roku szkolnego uczniowie
zostają zapoznani z zasadami i kryteriami oceniania na lekcjach wychowania
fizycznego
- nauczyciel
informuje rodziców o wymaganiach, kryteriach oceniania i postępach na zebraniach
klasowych lub indywidualnych konsultacjach
- na
początku roku szkolnego rodzice powinni poinformować nauczyciela wychowania
fizycznego o problemach zdrowotnych swojego dziecka
- nauczyciel
lub wychowawca informuje rodziców, dyrekcję, pedagoga lub psychologa o
sytuacjach wymagających ich interwencji
- jeżeli
uczeń jest zagrożony otrzymaniem oceny niedostatecznej, nauczyciel powiadamia
rodziców miesiąc przed terminem wystawiania oceny semestralnej lub końcowo
rocznej.
Nauczyciele wychowania fizycznego:
mgr. Jolanta
Paziewska
mgr. Beata
Wójcik
mgr.Armin
Tomala
mgr.
Sławomir Tudek